|
TeliaNet
25-03-2006, 09:05
Får hem en busig liten valp om några dagar och undrar vilket foder som är bäst
stennie
25-03-2006, 09:10
grattis! vilken ras? Ang. foder, fråga uppfödaren vilket dom använder, ska man byta gäller det att man inte gör det tvärt, det kan orsaka magproblem för den lille
Åsa, mälardalen zon 2
25-03-2006, 09:22
Fanns ingen punkt att klicka i som heter "Hemlagad mat"
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,25-03-2006, 09:22) Fanns ingen punkt att klicka i som heter "Hemlagad mat" det går väl på "annat"
lisselbo
25-03-2006, 09:28
Vi ger Kajsa ett foder som heter MeraDog. Det funkar bra på henne, ett plus är att vi inte behöver åka så långt för att köpa det. Annars är det drygt 2 mil in till stan där alla hundbutiker ligger.
TeliaNet
25-03-2006, 09:46
 50% Border collie. resten är labrador, chow-chow & golden. sen innehåller vissa foder, bl.a royal canin, antioxidanterna E300 och E310 som är cancerframkallande och allergiframkallande, men kan även ge fotplantningsproblem. så jag vill gärna vara lite försiktig med att ge dessa ämnen till hunden och mig själv. E300 används även i kalles kaviar, därför köper jag inte kalles kaviar utan isbjörnens kaviar som inte innehåller det och dessutom har ett lägre pris.
*Felix matte*
25-03-2006, 09:54
Åhhh vad söt Nu kommer du ha att göra... aldrig tråkigt
Åsa, mälardalen zon 2
25-03-2006, 09:56
Är E300 cancerframkallande ??? Är inte E300 vanlig ascorbinsyra = vitamin C
*Felix matte*
25-03-2006, 10:02
TeliaNet
25-03-2006, 10:03
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,25-03-2006, 09:56) Är E300 cancerframkallande ??? Är inte E300 vanlig ascorbinsyra = vitamin C E310 [Propylgallat] och E320 [Butylhydroxyanisol (BHA)] är det visst. vissa knorr-produkter innehåller det.
TeliaNet
25-03-2006, 10:07
CITAT E310: PROPYLGALLAT Astma. Cancer. Dermatit - hudsjukdomar. Eksem. Fortplantningssvårigheter. Leverskador. Svåra allergiska reaktioner CITAT E320: BUTYLHYDROXIANISOL (BHA) Leverskador. Lung- mag- och äggstockstumörer. Lagras i kroppsvävnader. Kronisk urticaria - utslag som kliar och svider. Konjunktivit (ögoninfektion). Huvudvärk. Hudblåsor. Hals- och bröstsmärtor. Skapar patologiska förändringar i hjärnan och ökar aggressionsmönstren. Fortplantningssvårigheter. Fosterskador. Dermatit - hudsjukdomar. Cancer. Astma. Blodförändring.
Linda_A
25-03-2006, 10:19
Min erfarenhet säger att man kan bli tvingad att testa sig fram, vad som funkar på en hund funkar kanske inte på nästa hund.
Och det är rätt vanligt med hundar som får hudproblem pga av maten.
Jag kör på doggy och det funkar bra på våra gris. (finns en del allergier inom hennes "ras"(läs amstaff).
Vi köpte en nyförpackning igår och tittade lite på robur(har för mig att det är doggy som gör robur med) då med men valde en vanlig påse med doggy(små kulor).
TeliaNet
25-03-2006, 10:22
CITAT amstaff är inte det en sådan där som liknar en bulldag lite?
Irene_L
25-03-2006, 10:26
Våran hund äter Lone Star. Det var uppfödaren som använde det märket och vi fortsatte med det efter som han var van vid det. Jättegullig valp, TeliaNet!! mvh Irene
Åsa, mälardalen zon 2
25-03-2006, 10:29
Syrrans hund äter hundmat och han åt Magnussons hos uppfödaren och det har han fått fortsätta göra, det är bara ca 2mil till fabriken så hon kan handla direkt där (Magnussons har även KRAV-godkänd hundmat). Magnussons
Efter att ha provat mig fram i foderdjungeln så har jag fastnat för Royal Canin Sensible. Ett snällt foder för magen som hundarna mår toppen av! Måste säga att jag inte är så insatt i det där med antioxidanter. Jag sökte på google och hittade en sida med följande text: CITAT Det finns en oerhört mycket forskning på detta område och det tycks som om många sjukdomar och åkommor är helt, eller delvis, relaterade till höga nivåer fria radikaler. Det är samtidigt fastslaget att ett fullgott antioxidantskydd minskar risken för bland annat cancer, hjärt-/kärlsjukdomar och diabetes. Det är alltså tvärtom jämfört med dina uppgifter...?? Har sökt på Royal Canins hemsida i analysvärdena för olika foder, men hittar inga uppgifter där. Var har du hittat det?
herkules
25-03-2006, 12:53
Linda_A
25-03-2006, 13:21
CITAT (TeliaNet @ 25-03-2006, 10:22) CITAT amstaff är inte det en sådan där som liknar en bulldag lite?  Ja lite bulldog liknade är de.  När jag skrev hennes "ras" menade jag inte att amstaff inte är en ras utan att min hund har lite labbe i sig.
evelina
25-03-2006, 13:36
Min äter Magnussons, dit åker jag och hämtar för jag har landet bara några minuter därifrån. Jag tycker det är ett bra foder man kan även få prova på påse om man vill.
Använder nutra nuggets eftersom det var det som uppfödaren gav honom. Som många har sagt tidigare så är det bra om du fortsätter med det som uppfödaren har gett valpen. Hundars magar är känsliga och klarar inte av att man byter foder för ofta. Dom behöver ingen variation, utan kan äta samma mat livet ut. Det är en djungel det där med hundmat.. Vi har funderat på om vi ska byta foder och då gärna till nåt som är svenktillverkat och KRAVmärkt. Ni som har Magnussons, kan ni rekomendera det till en aktiv flat?
CITAT (cic @ 25-03-2006, 15:02) Använder nutra nuggets eftersom det var det som uppfödaren gav honom. Som många har sagt tidigare så är det bra om du fortsätter med det som uppfödaren har gett valpen. Hundars magar är känsliga och klarar inte av att man byter foder för ofta. Dom behöver ingen variation, utan kan äta samma mat livet ut. Det är en djungel det där med hundmat.. Vi har funderat på om vi ska byta foder och då gärna till nåt som är svenktillverkat och KRAVmärkt. Ni som har Magnussons, kan ni rekomendera det till en aktiv flat? Har ju ingen flat, men i alla fall närbesläkade individer Jag gav Magnusson under en period, och det var inte alls nån hit. Det dröjde ganska länge innan jag förstod varför hundarna vaknade mitt i nätterna och vankade omkring och gnydde. Dom var hungriga helt enkelt. Sen bytte jag foder, och då sov dom lungt igen på nätterna. Om du vill ha svensktillverkat kan du alltid testa Doggyfodret som säljs på Granngården. T.ex. "Energi" eller "Extra Aktiv" Jag körde med Doggy en period och var väldigt nöjd. Men efter några månader började magarna krångla och det var ett förfärligt bajsande morgon, middag, kväll. Då bytte jag tillbaka till RC igen, och där blir jag nog kvar. Sensible är ett bra foder, även om man inte har hundar med magproblem.
mayababy
25-03-2006, 16:27
Har ju en snart 10 månaders Rhodesian Ridgeback som växer så det knakar!  Tyvärr har han fått panostit = benhinneinflammation, antagligen för att han har fått "för bra mat" och då växt för fort Vår uppfödare rekommenderade RC maxi junior som är för stora tunga växande hundar men nu har våran veterinär rekommenderat oss att ge honom "skräpmat" istället som tex Doggy som innehåller lite protein (ca 20 %) och lite fett (10 %) och så går han på starka smärtstillande/antiinflammatoriskt tabletter Det hade ju varit bra om man hade kunnat fått reda på att detta kan hända, trodde ju vi gav honom ett bra foder anpassat just för hans typ och ålder??? Hursom! Sen vi bytte till Doggy är "högarna" ENORMA!!!  Inte mycket som tas tillvara där inte! Har oxå hört att James Well-be-loved ska vara ett bra foder, nån som provat??
mayababy
25-03-2006, 16:30
CITAT (Linda_A @ 25-03-2006, 13:21) CITAT (TeliaNet @ 25-03-2006, 10:22) CITAT amstaff är inte det en sådan där som liknar en bulldag lite?  Ja lite bulldog liknade är de.  När jag skrev hennes "ras" menade jag inte att amstaff inte är en ras utan att min hund har lite labbe i sig. Linda A: Man blir ju KÄÄÄÄR i ett sånt ljuvligt ansikte!!
CITAT (mayababy @ 25-03-2006, 16:27) Har ju en snart 10 månaders Rhodesian Ridgeback som växer så det knakar!  Tyvärr har han fått panostit = benhinneinflammation, antagligen för att han har fått "för bra mat" och då växt för fort Vår uppfödare rekommenderade RC maxi junior som är för stora tunga växande hundar men nu har våran veterinär rekommenderat oss att ge honom "skräpmat" istället som tex Doggy som innehåller lite protein (ca 20 %) och lite fett (10 %) och så går han på starka smärtstillande/antiinflammatoriskt tabletter Det hade ju varit bra om man hade kunnat fått reda på att detta kan hända, trodde ju vi gav honom ett bra foder anpassat just för hans typ och ålder??? Hursom! Sen vi bytte till Doggy är "högarna" ENORMA!!!  Inte mycket som tas tillvara där inte! Har oxå hört att James Well-be-loved ska vara ett bra foder, nån som provat?? Jag kommer att tänka på en kompis till mig som har testat massor av foder på sin hund. Hon köpte till slut RC Labradorfoder (hon har inte en labbe) och det fungerar visst jättebra. Det är tydligen stora kulor som gör att glupska hundar måste anstränga sig lite att tugga maten ordentligt. På så sätt tillogogör dom sig näringen bättre också.
Min hund äter Pedigree senior,eller P lamm med ris.Det tycker hon om och mår bra av.
Anki på Öland
26-03-2006, 10:06
Ger mina hundar Carrier, ett Svenskt foder som finns i lite olika varianter. Brukar alternera mellan Activ och Kyckling och Ris. Anki
Linda_A
26-03-2006, 10:19
CITAT (mayababy @ 25-03-2006, 16:30) hihi vad söt du är.  Hon är rätt söt i vissa vinklar.
Whiskuchi
26-03-2006, 17:02
James Wellbeloved Duck&Rice, min vovve är känslig och den är speciellt framtagen för känsliga hundar
*vet ej*
27-03-2006, 06:41
Ingen som kokar sin egen hundmat?
herkules
27-03-2006, 15:06
Våra hundar som vi hade då jag var barn blev 15 respektive 14 år - de fick aldrig annat än hushållets egen mat, allt från havregrynsgröt till ärtsoppa och strömming fanns i matkoppen. Jag är lite kluven själv. Å ena sidan är ju färdig hundmat ett modernt påfund som inte liknar hundens ursprungliga diet. Men å andra sidan är vår egen människomat förädlad till max med en massa tillsatsämnen, så var den inte förr. Så jag har valt en kompromiss. Jag ger dagligen en burk Pedigree Pal Junior för att Coffee säkert ska få i sig vitaminer. Den andra måltiden är antingen blandmat med rester från det egna bordet då vi har ätit riktigt bra råvaror. Eller så får hon det hon gillar allra mest, dvs rått hjärta. Dessutom får hon ett rått ägg i veckan och mycket frukt. Men hela tiden finns det nog en liten gnagande oro för att något ska vara fel i alla fall... Mulle
Åsa, mälardalen zon 2
27-03-2006, 16:31
Mina föräldrar ger hunden vanlig mat precis samma som vi får, hon var vuxen när vi fick henne och hade aldrig fått hundmat förr så hon matstrejkade när man gav henne hundmat (hunden vi hade före henne blev sjuk av alla hundmatprodukter vi gav henne, men hon blev frisk när hon fick samma mat som oss). Vi har dock god tillgång på vilt + grönsaker. Både mina föräldrar och jag köper inte speciellt mycket halvfabrikat det blir mat lagat från scratch praktiskt taget varje dag.
(Såg igår det där programmet om bönder i england som kämpade för sin livsstil alltså med rävjakt etc. (tv2) En av dem hade 84st jakthundar när det var dags att mata dem så flådde de 4 kalvar och lade dem på golvet i en stor sal sedan släppte de in hundarna som slet åt sig så mycket de kunde och inte vart det mycket kvar att sopa upp efter att hundarna ätit.)
TeliaNet
27-03-2006, 23:46
CITAT (AnitaGg @ 25-03-2006, 10:38) Efter att ha provat mig fram i foderdjungeln så har jag fastnat för Royal Canin Sensible. Ett snällt foder för magen som hundarna mår toppen av! Måste säga att jag inte är så insatt i det där med antioxidanter. Jag sökte på google och hittade en sida med följande text: CITAT Det finns en oerhört mycket forskning på detta område och det tycks som om många sjukdomar och åkommor är helt, eller delvis, relaterade till höga nivåer fria radikaler. Det är samtidigt fastslaget att ett fullgott antioxidantskydd minskar risken för bland annat cancer, hjärt-/kärlsjukdomar och diabetes. Det är alltså tvärtom jämfört med dina uppgifter...?? Har sökt på Royal Canins hemsida i analysvärdena för olika foder, men hittar inga uppgifter där. Var har du hittat det? jag har en 15 kg säck med det hema så det står på den
CITAT (mulle @ 27-03-2006, 16:04) Våra hundar som vi hade då jag var barn blev 15 respektive 14 år - de fick aldrig annat än hushållets egen mat, allt från havregrynsgröt till ärtsoppa och strömming fanns i matkoppen. Jag är lite kluven själv. Å ena sidan är ju färdig hundmat ett modernt påfund som inte liknar hundens ursprungliga diet. Men å andra sidan är vår egen människomat förädlad till max med en massa tillsatsämnen, så var den inte förr. Så jag har valt en kompromiss. Jag ger dagligen en burk Pedigree Pal Junior för att Coffee säkert ska få i sig vitaminer. Den andra måltiden är antingen blandmat med rester från det egna bordet då vi har ätit riktigt bra råvaror. Eller så får hon det hon gillar allra mest, dvs rått hjärta. Dessutom får hon ett rått ägg i veckan och mycket frukt. Men hela tiden finns det nog en liten gnagande oro för att något ska vara fel i alla fall... Mulle Den färdiga hundmaten liknar hundens ursprungliga diet när det gäller näringssammansättning. Det är väl mest "formatet" som är konstlat. Den ursprungliga kosten är ju kött, kött och kött. Bara olika sorter. Sen tror jag inte att man för den skull skulle kunna ge varg-kost till våra tamhundar. Trots allt har ju hunden förändrats en hel del med tiden. Däremot är definitivt inte matrester från dom två-benta lämplig hundmat. Det tror jag alla experter är eniga om. Självklart överlever dom ... inte så ... men om man vill ge en fullvärdig kost närmast. När det gäller burkmat/mjukmat så är det nog egentligen inget större fel på den. Tidigare (när vi hade högre krav på märkning) kunde man läsa att t.ex. den svindyra hundmaten "Cesar" innehöll 98% vatten. Jäkla dyrt vatten En av fördelarna med dom hårda kulorna är att dom också hjälper till att hålla hundens mun fri från tandsten.
Har varit i kontakt med Bosse Edoff på Royal Canin för att få veta mer när det gäller antioxidanter och hundar. Så här utförligt svar har jag fått:
Vilken betydelse har anti-oxidanter ? Oxidering är en av de huvudsakliga orsakerna för nedbrytning av foderprodukter under lagring. Det berör i huvudsak fett där oxidering kan utlösa - härskning, bidrar till sänkt smaklighet - nedbrytning av livsnödvändiga fettsyror vilket kan bidra till näringsbrist och ge hud och pälsproblem - förstöra vitaminer - skapa giftiga biprodukter som kan vara skadliga m.m.
Det är därför absolut nödvändigt att säkerställa fettets kvalitet genom att tillsätta antioxidanter.
Antioxidanter begränsar syrets nedbrytande effekt, vilket är viktigt eftersom syre, även om det är livsnödvändigt, är det som startar nedbrytningsprocessen. Antioxidanter skyddar därför ett foder och bidrar därigenom till att motverka nedbrytningen. Antioxidanter finns i två huvudgrupper, syntetiska och naturliga:
- syntetiska: - BHA (Butyl-Hydroxy-Anisole) - BHT (Butyl-Hydroxy-Toluene) - ethoxyquine - gallater: tillsammans med BHA eller BHT
- naturliga: - tokoferoler: utvunna från vegetabiliska oljor - alfa-tokoferol: förstadie till vitamin E - askorbinsyra: förstadie till vitamin C.
Naturliga antioxidanter föredras oftast av konsumenten, men det är viktigt att veta att de är : - mindre stabila och därmed har de en lägre verkningsgrad (högre mängd måste användas) - de är mycket dyrare att använda, så pass mycket att den högre kostnaden ger ett direkt utslag på produktens pris.
Att välja den rätta antioxidanten och hur mycket som skall tillsättas beror på flera olika faktorer ; råvaran som skall skyddas, för hur lång tid, användningssätt, stabilitet, kostnad .. etc. Royal Canin har valt två huvudantioxidanter samt vit E + vit.C som förstärker deras effekt. Inblandningen av Vitamin E och C medverkar dessutom till att det är möjligt att sänka inblandningen av huvudkomponenterna: BHA (E 320), propylgallate (E 310) och citronsyra (E 330). Alla dessa antioxodanter används även i livsmedel.
Den Europeiska lagstiftningen tillåter inblandning av Anti-oxidanter under förutsättning att det nämns på förpackningen och enligt särskilda bestämmelser :
- Innehåller av EU godkända tillsatsämnen « ANTIOXIDANTER » på förpackningar upp till och med 10kg, - Det specifika namnet eller « E-numret » på förpackningar över 10 kg Antioxidanter tillsätts till fettråvara omedelbart efter extrahering (utvinning) för att omedelbart motverka härskningsrisken. Det görs av våra leverantörer enligt regler som upprättats av Royal Canin.
Anti-oxidanter finns även i SAVOUR-Pack och ger då förutom förpackningen ett extra skydd för att motverka oxidation av fettet.
Sammanfatting: Oavsett vilka tillskottsämnen (inkl. Vitaminer och spårämnen) man tillsätter kan de ha en skadlig effekt om de används i för stora doser.
Dessa negativa effekter är mycket väl kända och också vid vilka nivåer en överdosering kan riskeras. Det är också anledningen till varför myndigheterna har satt upp gränsvärden avseende maximal inblandning. Royal Canin använder antioxidanter för att säkerställa våra produkters kvalitet, den mängd som tillsätts är 5 – 10 ggr mindre än de maxgränser som är tillåtna i livsmedel för human konsumtion. Regelbundna kontroller av levererade råvaror genomförs för att säkerställa att våra leverantörer strikt följer de anvisningar de erhållit.
Fett är känsligt för oxidering och kan då härskning uppträtt inte fullfölja sina uppgifter i kroppen (energiutnyttjande, fleromättade fettsyror > hud och päls, transport och utnyttjande av fettlösliga vitaminer – A, D, E och K- omöjliggörs – härskning medför också att t.ex. vitamin E bryts ned).
lilla mamma
30-03-2006, 10:27
jag kör Friskies vitality +. Till hunden, ja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|