|
Full version: JORDISERING
Hur gör ni andra som jordiserar under vintern? Det är ju omöjligt att borra hål i stenfrusen jord!  Jag hade förberett ca 10 jordiseringshål, men de räckte ju inte  , fast jag bor i zon 1 där vi inte brukar ha nån särskilt kall vinter!  Men nu verkar det som om våren sakta är på väg och jag längtar efter att kunna borra igen!
Whiskuchi
26-03-2006, 15:59
En kanske dum fråga: vad är jordisering?
Det är när man komposterar direkt i marken genom att man borrar ett hål (eller gräver, men använder man borr blir det MYCKET lättare och tar inte så stor yta i anspråk), lägger i det organiska avfallet och sedan fyller man på med 20 - 30 cm jord. Klart! På vanligt sätt komposterar man först i en hög ovan jord, när det förmultnat ska man hantera det en gång till genom att sprida ut det. Med jordisering kommer gödningen direkt på plats. Kolla på www.skurupsborren.se/
Whiskuchi
26-03-2006, 16:57
Tack för svaret, låter högst vettigt att göra så må jag säga
Låter ju superbra med jordisering, aldrig hört talas om förut. Enda problemet är kanske just klimatet, eller? Man kan ju förborra, som du gjort, men sen snöar det ju också! Hur ska man då hitta sina hål? Hoppas några jordiserare svarar och berättar hur de gör!
Jo, man kan lägga någon form av platta över hålen, men ska man ha hål så det räcker hela vintern så länge det är tjäle så blir det svårt. Man kan märka ut var hålen är med t ex bambupinnar. Med SKURUPSBORREN gör man även hål för stolpar, plintar, dränering, plantering och brunnsborrning 6 - 7 m. Det är lätt att "gräva" med borren!
lena:-)
27-03-2006, 21:44
CITAT (Whiskuchi @ 26-03-2006, 15:59) En kanske dum fråga: vad är jordisering? :blink: Tack , du är inte ensam  rosita: Men hur stora hål gräver/borrar du? Jag ser framför mig cirka 15-20 cm men då måste det ju bli fullt direkt ju?
En väl fungerande kompost är ju ett bättre alternativ än att gräva ner kompostmaterialet. Har man den isolerad så fungerar den också vintertid. Vintertid får man ju främst kompostmaterial från hushållskomposten, det är nog tveksamt om man får "jordisera" hushållskompost. Kommunen kräver i allmänhet att hushållskompost skall förvaras så att gnagare och andra sjur inte kan komma åt det.
CITAT (lenasch @ 27-03-2006, 21:44) rosita: Men hur stora hål gräver/borrar du? Jag ser framför mig cirka 15-20 cm men då måste det ju bli fullt direkt ju? Hålen blir 20 - 40 cm djupa och ca 20 - 25 cm breda. Det blir ju bara rakt ner och inte som när man gräver, för då blir ju hålet vidare. Jag tömmer 2 - 4 dagars avfall i ett hål.
ewa zon 3
28-03-2006, 13:17
CITAT (rosita @ 28-03-2006, 11:55) Hålen blir 20 - 40 cm djupa och ca 20 - 25 cm breda. Det blir ju bara rakt ner och inte som när man gräver, för då blir ju hålet vidare. Jag tömmer 2 - 4 dagars avfall i ett hål.  Funderat på den här borren ett tag men då som planteringshjälp. Min fråga är om det är lättare att borra ett hål än att gräva? För att spara ryggen behöver man kanske en sådan där förlängning? Vi är alla klart över medellängd i min familj. Vad tror du som provat borren? /Ewa
CITAT (ewa zon 3 @ 28-03-2006, 13:17) CITAT (rosita @ 28-03-2006, 11:55) Hålen blir 20 - 40 cm djupa och ca 20 - 25 cm breda. Det blir ju bara rakt ner och inte som när man gräver, för då blir ju hålet vidare. Jag tömmer 2 - 4 dagars avfall i ett hål.  Funderat på den här borren ett tag men då som planteringshjälp. Min fråga är om det är lättare att borra ett hål än att gräva? För att spara ryggen behöver man kanske en sådan där förlängning? Vi är alla klart över medellängd i min familj. Vad tror du som provat borren? /Ewa  Det är enklare att borra hål om man skall göra ett hål med den diametern och speciellt om hålet skall vara djupt. En såda här typ av borr är idealisk om man t ex skall göra hål för stolpar. Men det får inte vara alltför stenig mark där man skall borra, sedan finns det borrar i mycket olika prisklasser, Jula har en som är billig.
Smart! Hade aldrig hört talas om, en sådan borr måste jag köpa.
vi har haft en sådan borr några år. Vi köpte en "lite större " kanske 25-30 cm diametern. Den är lätt och bra till mycket. I dag skulle jag troligtvis köpa den minsta storleken för att kunna borra smalare hål nära buskar och i rabatter. Den här större gör ju större hål  helt enkelt. Jag jordiserar under sommarhalvåret och har även en varmkompost. De här borrar har man använt i tex. "expedition robinson" när de skulle borra hål på hård sand och bygga sina hyddor och banor. Man kan även beställa förlängningsbitar om man vill borra till kina Jag har inte testat såna... Vi tyckte borren var suverän då när vi byggde våran växthus och gjöt sement ner till 1 meter. Hålet blev snygg och stabil och man slapp gräva en meter bred hål för att komma så djup. Det kan inte vara olagligt att jordisera trädgårdsavfall, fruktskal mm, sådant som man slänger till en vanlig kompost. Jag tycker att de är bättre förvar för dom ner i marken än på en öppen komposthög.
solkatten
06-04-2006, 07:38
CITAT (KURT @ 28-03-2006, 08:29) En väl fungerande kompost är ju ett bättre alternativ än att gräva ner kompostmaterialet. Har man den isolerad så fungerar den också vintertid. Vintertid får man ju främst kompostmaterial från hushållskomposten, det är nog tveksamt om man får "jordisera" hushållskompost. Kommunen kräver i allmänhet att hushållskompost skall förvaras så att gnagare och andra sjur inte kan komma åt det. Varför ska man ta omvägen över komposten? Gräver man ner det direkt och täcker med jord (20-30 cm) kommer inga gnagare år det. Det förmultnar säkert snabbare också eftersom det ligger direkt i jorden. Jag håller sbsolut inte med om att en kompost är bättre! Mycket lättare att gräva ner direkt i rabatten!
Min varmkompost blev full "lite" snabbare än beräknat. Är det en bra ide att tömma ur den halvfärdiga komposten och blanda ner den nu när jag ska gräva nya grönsaksland ??
CITAT (Gurkan @ 06-04-2006, 16:13) Min varmkompost blev full "lite" snabbare än beräknat. Är det en bra ide att tömma ur den halvfärdiga komposten och blanda ner den nu när jag ska gräva nya grönsaksland ?? Det fungerar utmärkt att passa på att gräva ner grönsaksavfall i grönsakslandet. Men under själva odlingssäsongen (när det bildas allra mest avfall) så har man ju sällan fria jordytor, förutom att man kan gröngödsla så är kompost bra då. Dessutom tar ju en kompost mycket större volymer, skall man borra hål och gräva ner några kubikmeter löv på hösten så får man göra många hål!
CITAT (solkatten @ 06-04-2006, 07:38) CITAT (KURT @ 28-03-2006, 08:29) En väl fungerande kompost är ju ett bättre alternativ än att gräva ner kompostmaterialet. Har man den isolerad så fungerar den också vintertid. Vintertid får man ju främst kompostmaterial från hushållskomposten, det är nog tveksamt om man får "jordisera" hushållskompost. Kommunen kräver i allmänhet att hushållskompost skall förvaras så att gnagare och andra sjur inte kan komma åt det. Varför ska man ta omvägen över komposten? Gräver man ner det direkt och täcker med jord (20-30 cm) kommer inga gnagare år det. Det förmultnar säkert snabbare också eftersom det ligger direkt i jorden. Jag håller sbsolut inte med om att en kompost är bättre! Mycket lättare att gräva ner direkt i rabatten! Men kommer det verkligen till tillräckligt med syre när man gräver ner kompostmaterial så djupt? Ruttnar det inte bara pga av syrebrist
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|