johanna_zon3
25-03-2006, 11:08
Hej!
Jag har fått problem med mina fikonplantor.
De står i söderläge och jag har fönstret på glänt så att de får rätt temperatur.
Jag har nu upptäckt att vissa av bladen inte ser friska ut och de har fällt två blad.
En av plantorna har fått ett par knoppar nu i veckan. Dom hade spinn i höstas och
latmasken sköt upp behandling men nu syns inte ett spår av det.
Jag funderar om det orsaken är; temperaturskillnaden dag/natt pga solen,
för lite vatten/näring, kryp (men jag hittar inget) eller tidigare spinnangrep?
Jag har lagt ut bilder på bladen i mappen "problembarn" i mitt album!
Tacksam för hjälp – mvh Johanna
Åsa, mälardalen zon 2
25-03-2006, 13:34
Tappade inte växten bladen i höstas??? Eller har det redan kommit nya blad??
johanna_zon3
25-03-2006, 13:48
Det har kommit nya blad.
Ett förtydligande, om det nu behövs: fikon är om jag minns rätt den enda icke städsegröna fikusen. Om man har den inomhus med jämn temperatur året runt så funkar inte lövfällningen riktigt som den ska. Den ska normalt ha en sval period och det går då bra att t ex ha den i ett mörkt utrymme också.
Frågan är om det räcker att du har fönstret öppet. Har du haft det öppet en längre tid i så fall?
Är du osäker på om den har spinn, så titta på jorden efter millimeter stora kryp.
Där hann du svara medan jag skrev mitt svar!
Jag tycker inte skadan ser ut som spinn.
johanna_zon3
25-03-2006, 14:05
Hoppsan, nu har jag varit otydlig.
Jag köpte plantorna i november för halva priset på Plantagen och då hade de fällt alla löv.
I början av januari brast knopparna och det kom nya blad.
Mvh/Johanna
Alexander-VG-zon3
25-03-2006, 14:11
fast om du har haft fönstret öppet nu eller sens från första början när växten kom . för hadde du fönstret öppet från början hadde den gott in i vila då av temppen . men om du nu har öppnat fönstret å har det öppet så tror växten att det är en ny vinter nu så har du haft det varmnt inann trode den det var sommar å fik blad men som nu dom om det bler kallare så har den fått för sig det är vinter å då så tappar den bladen
Dom gillar ju inte så många minusgrader i o f s. Så du får nog vara försiktig med fönsteröppningen nattetid.
Själv provade jag att plantera ut en planta i somras, väl skyddad, men det är nog tveksamt om den klarat sig.
Alexander-VG-zon3
25-03-2006, 14:15
CITAT (johanna_zon3 @ 25-03-2006, 11:08)
De står i söderläge och jag har fönstret på glänt så att de får rätt temperatur.
sen är ju inte fönter på glänt en friks vinter .utan har du haft det öppet så har det kanske blivit drag å inte en vintertemp utan den har kanske frösit som bara den vid röterna men sen har det varit varmnt vid bladen .
så om den metoden ska funak med övervintring i fönstret så måste fönstert vara så pass öppet att du håller en temp på naten av +5c sen får du stänga till det på dan så du komer upp i +12c . för drag gillar ingen växt men den kan gilla att du har öppetfönster men då måste du ha det så pass öpett så det håller en jämntemp i fönsterkrarmen å inte ett kallt drag
Alexander-VG-zon3
25-03-2006, 14:16
det finns fikon som är härdiga till -20c . och även dom krukodlade fikonen klara sig nog ner till -5c
Alexander-VG-zon3
25-03-2006, 14:18
CITAT (jegi @ 25-03-2006, 14:11)
Dom gillar ju inte så många minusgrader i o f s. Så du får nog vara försiktig med fönsteröppningen nattetid.
Själv provade jag att plantera ut en planta i somras, väl skyddad, men det är nog tveksamt om den klarat sig.
jag tror nog den har klarat sig men att den inte hhar förståt hur den ska göra med bladfälningen å sånt om fönstret nu har blivit öppet elelr vatt öppet alltid
johanna_zon3
25-03-2006, 14:18
När jag köpte plantorna fick jag rådet att ha dom i ett dragigt fönstret
alt. fönstret på glänt så jag har haft fönstret på glänt sedan jag köpte plantorna.
Temperaturen har varit ca 5 till >15 grader där fikonen står.
/Johanna
Alexander-VG-zon3
25-03-2006, 14:21
oki men om duu nu har haft fönstret öppet så borde den väl ha fattat att det är vinter sen kan det vara dag tempen mend som har gjort att fikonet har trott det var vår,sommar . fast sen dragit fönster vet jag inte vad dom menar med för ingen växt gillar judrag men många växter gillarf ett svaltfönster eller då en natt å dag temp
Alexander-VG-zon3
25-03-2006, 14:32
har den tappat bladen nu så har den trot att det var vinter igen kankse nån kallnatt i fönstret som gjorde det att den ville tappa blad .
men ser du ingen ohyra på den och att du sköter dne som man ska .så är det väl en natuyrlig fällning av blad men bara att din växt inte ritikgt har vetat vilken årstid det är .så låt den stå svalt nu framöver å vänta på nya blad . ha den ute under sommaren
johanna_zon3
25-03-2006, 14:41
Mina plantor har massor av blad och det kommer nya men vissa av bladen
ser ut som dom på bilderna i mappen "problembarn" i mitt album.
Det är inte förrän nu som fikonplantorna har börjat visa tecken på att dom mår dåligt och
om dom inte drabbats av någon sjukdom/kryp/löss så är det nog så att det är
temperaturskillnaden som gör att dom inte mår så bra, som ni skriver.
Jag blir bara så förbryllad då en av plantorna ser ut att sätta frukt.
Frågan är om jag ska stänga till fönstret under natten och köpa extra
belysning eller om jag ska fortsätta att ha det som jag har nu?
/Johanna
Alexander-VG-zon3
25-03-2006, 14:48
sog bladen nu på albumet men ser den inte ut att ha spinn.jag tror inte du får frukt på dom för dom måste ha en specil insekt tror jag elelr nåt sånt för att få frukt .
men kolla extra noga efter orhyra å så .
sen köp extra ljuse . men stänger du på natten å har öppet på dan kan det likaväl bli vamare pånatten å svalre på dan så det är inte heller bra ju
Alexander-VG-zon3
25-03-2006, 14:49
ananers så får du stänga fönstert å göra sommar för dom
johanna_zon3
25-03-2006, 15:30
Hej och tack för svar!
Jag satsar på x-tra ljus och stänger till fönstret lite på kvällen.
/Johanna
Alexander-VG-zon3
25-03-2006, 16:08
men bara du får det så mörker+svalt ljust+varmnt inte varmtn+mörkt
johanna_zon3
25-03-2006, 16:29
Japp, dag/varmt, natt/kyligare
/Johanna
wolkenkrabber
25-03-2006, 18:35
CITAT (flaxss @ 25-03-2006, 14:48)
sog bladen nu på albumet men ser den inte ut att ha spinn.jag tror inte du får frukt på dom för dom måste ha en specil insekt tror jag elelr nåt sånt för att få frukt .
men kolla extra noga efter orhyra å så .
sen köp extra ljuse . men stänger du på natten å har öppet på dan kan det likaväl bli vamare pånatten å svalre på dan så det är inte heller bra ju
Hon kan mycket väl få frukt på sin planta, plantorna man köper i svenska blomsteraffärer är självfertila!
_____
Anledningen till varför dina blad ser ut som de gör är jag inte helt hundra på, har du haft ojämn vattning? skulle kunna vara temperaturen nattetid som har skadat bladen med
Alexander-VG-zon3
25-03-2006, 19:19
alla behöver inte vara det .men om det är en sån då så är det väl frukt då .fast jag vet inte heller vad det kan vara med bladen .men om det skulle ha blvivt sakdad av kylan så hadde den nog visat som det på att tappa bladen för att det är en lövfälande eller svarta eller mörka fläckar elelr att den fårbruna toppar .
det ända som jag tror kan vara spinn som brukar ge ett färgat damit utsende sen tyckte jag på bilden att jag såg sånna med
RibesRubusVitis
25-03-2006, 19:26
Undrar om det skulle funka med den metod jag använder på svårrotade sticklingar… Tejpa fast ett stort plastskynke mot den kalla fönsterrutan och låt det omsluta fikonträdet, så blir luften inuti betydligt kallare än i rummet. Skulle solen ligga på, kan det bli varmare, så var försiktig. (Detta har jag aldrig testat på fikon, bara på vinrankor.)
Alexander-VG-zon3
25-03-2006, 20:00
eller kan du prova under varma dagar att härda ut dom .
johanna_zon3
26-03-2006, 19:09
Hej och tack för alla svar!
Jag var på trädgårdsmässan i Älvsjö idag och tog med ett par bilder som
jag visade för Sällskapet Trädgårdsamatörerna (tror jag att de heter).
Hon som tittade på bilderna sa att jag skulle försöka maila Majlis Pettersson
på Sveriges lantbruksuniversitet så det blir mitt nästa drag.
Mvh Johanna
Alexander-VG-zon3
26-03-2006, 19:23
fast om det bara är två blad som du har problem med så hadde jga knipsat veck dom . sen hoppas på att problemet inte kommer tillbaka men har hela plantan det så skicka en bild på plantan plus nån närbild på det
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.