Full version: Gulmåra?
anna_rispan
Halloj!!

Finns det någon här som är bra på vilda växter?? Saken är som så att jag funderar på om jag har lärt mig rätt växt som gulmåra. Det sägs att den ska dofta honung eller smultron men den växt jag kallar gulmåra luktar då rakt inte gott. Finns det någon som är väldigt lik så jag kan titta på fel?? För när jag kollar i min flora så ser den ut som den jag tänker på.......... blink.gif wacko.gif sad.gif

Förvirrad!
Berith
Är inte ett dugg bra på vilda växter rolleyes.gif men brukar leta på Den virtuella floran för där finns massor med blommor.

Långt ner på sidan står ju "Den väldoftande gulmåran...", kanske att du tänker på nån annan? smile.gif
Berith
Men.... unsure.gif nu när jag tittar på bilderna på den sidan så känner jag igen den här och den luktar väl inte gott?

anna_rispan
nej eller hur??!!! är det jag som har fel på näsan eller vad är det som spökar
zaaritha
Solvarma dagar doftar gulmåran honung! rolleyes.gif
zaaritha
Gullris, däremot--den luktar inte gott, brr. sad.gif
Berith
CITAT (zaaritha @ 25-03-2006, 19:01)
Solvarma dagar doftar gulmåran honung! rolleyes.gif

Åh, det måste jag testa till sommaren. smile.gif wub.gif
Piccante
Vissa måror doftar mer när de är i torrt tillstånd. Gulmåra Galium verum kallades även för Jungfru Marie sänghalm förr, spreds på golvet förr inne i husen för att sprida väldoft. Förmodligen doftar den olika ute i naturen och om du tar hem en bit och torkar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon