Full version: Näringsvattna?
Elisabeth P
de plantor som jag omskolade för 3 veckor sedan ska de nu börja vattnas med lite näring?
Vad använder ni i så fall? Jag har en flytande variant som heter blomstra växtnäring, den använder jag till blomkrukorna samt algomin som jag använder ute i rabatterna. Går det att använda något av detta och är det dags efter ca 3 veckor?

Lisa
kerstin z5-6
3v är ett generellt råd-hur ser plantorna ut -har de växt ? Fyller bladen ut så jorden i krukan börjar bli osynlig ? Häll ut en växt ur krukan i handen -har de ett stort rotsystem ?
I så fall kan du vattna med halv dos växtnäring -sort spelar ingen roll, men
det ska vara krukväxtnäring flytande
Elisabeth P
Du är för go Kerstin. Alltid lika tydliga och bra svar.
Vissa växter har växt till sig rejält, men inte alla. Nu vet jag ju vad jag ska gå efter, så det blir till att spana i de små krukorna.
När det är dags för lite näring ger du det ca en gång i veckan då?

Lisa
Åsa, mälardalen zon 2
Enligt ett test i vår bostad så var det egentligen inget av näringarna i handeln som var 100% bra så det var bara en fördel att ha 2 olika sorter och varva mellan dem.

http://www.varbostad.se/ArticlePages/20060...4_vb783.dbp.asp

Själv kör jag med lite olika, men så ofta som någon gång per vecka blir det inte. Jag har dock främst satsat på vanligt guldvatten + ekologiska alternativ, vill helst inte använda konstgödning.
Elisabeth P
Guldvatten??? vad e det?
Interssant test du länka till, kan ju vara värt att prova lite olika sorter.

Antar att sticklingarna ska behandlas lika och kan behöva lite växtnäring de med, eller?

Lisa
Åsa, mälardalen zon 2
Guldvatten = den näringen man använde innan man kunde köpa näring i butikerna på flaska = färsk urin utspätt minst 10ggr med vatten.

http://www.odla.nu/artiklar/godsling.shtml
Elisabeth P
Alltid lär man sig nåt nytt laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif / Lisa
kerstin z5-6
biggrin.gif
Ja en gång i veckan -och jo jag har faktiskt två sorter -men det var mest slump ...
tur att slarv är bra ibland då .. hittar jag inte den ena flaskan brukar jag hitta den andra blink.gif wacko.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon