Jag har fått en stege av sambon. Det är en gammal ganska grov sak, ca 1,5 meter hög, med bakstöd. Den är alltså fristående. Har funderingar på att så någon ettårig klätterväxt i en balja som jag ställer mellan trappstegen och stödet eller framför trappstegen och låta den klättra uppför. Vad tycker ni jag ska välja som blommar mycket och växer FORT??? Luktärtor (för klent?) Blomsterböna (eller blommar dom inte så mycket?) Blomman för dagen? Svartöga? Något annat? Jag vill helst ta in stegen på vintern så det måste väl vara en ettåring...????
Tacksam för tips!!!!
/Stina
lyckero
26-03-2006, 07:34
Du skulle kunna välja en clematis som kan klippas ner helt - den blir kanske inte så stor det första året, men blir större allteftersom.
Guldhumle växer fort och är ettårig, men blommar inte. Det var längesedan jag provade, men jag tror att Cobea scandens växer ganska så kraftigt. Det beror ju lite på vilket läge de står i och hur näringsrik jor de får.
Det låter som om det skulle bli väldigt fint i alla fall.
Lyckero
CITAT (lyckero @ 26-03-2006, 07:34)
Det beror ju lite på vilket läge de står i och hur näringsrik jor de får.
Jag har tänkt ha stegen stående löst (får väl förankra den tillfälligt så att den inte rasar omkull) så jag kan välja vädersträck/placering fritt efter växtvalet...
Tack för tips föresten!
/Stina
Fjärilskrasse

Blomma för dagen, Ipomoea Heavenly Blue
Dom här ihop eller bara ipomoean - färgen är otroligt blå.
Oj, vilken vacker blå färg!!!
/Stina
Snöflinga
26-03-2006, 20:48
Jag säger bara : Klockranka

Efter några veckor ser du inte stegen
ja under tiden kan du ställa diverse blomkrukor på steg stegen de blir jättefint
funderar själv på o bygga en till mitt vardagsrum
evelina
27-03-2006, 06:39
CITAT (Boxer @ 26-03-2006, 08:46)
Fjärilskrasse

Blomma för dagen, Ipomoea Heavenly Blue
Dom här ihop eller bara ipomoean - färgen är otroligt blå.

Dom två brukar jag sätta ihop det blir jättefint!
Tack för tipsen! Lovar återkomma med foto när skapelsen är klar!
/Stina
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.