Full version: ohyra
playout
hejsan!

jag har haft någon slags ohyra på mina blommor nu länge, har försökt duscha bort det med jämna mellanrum med varmt vatten i duschen, men det kommer tillbaka, men inte på alla mina blommor.

det ser ur som vita små bommulsbitar och i ligger det små nästan oranga som skalbaggar eller nått kryp, svårt att se för de e så små.

är det någon som vet vad det kan vara och om det går att bli av med, de smittar till andra blommor men mest till "jul- november" kaktusar och till min kaffeplantaoch en annan blomma som jag inte har en aning om vad den heter, men den har långa lite grova blad och brukar blomma med orangeaprikosa blommor som sitter på en stängel, bladen växer från mitten och utåt, det gör ju alla blommor tongue.gif ,hmm, svårt o förklara.

någon ide om hur man får bort ohyran, har även provat att dränka blomman i vatten länge, tänkte att djuren kanske släpper då för de vill int edrunkna, men inte alla, det kom tillbaka, har stått med papper och trasa och torkat bort dem, men de lyckas göma sig på trånga ställen i blomman så de kommer tillbaka.

tacksam för ditt svar.

playout
Åsa, mälardalen zon 2
Bomullstussar på växterna brukar vara ullöss men orange brukar de inte vara.

http://www.swedishhoyasociety.com/images/ullus1.jpg

Kan vara mycket svåra att bli av med de finns inte bara ovan jord utan finns oftast även på rötterna så även om man lyckas få bort det man ser på plantan dyker de ofta upp ganska snart igen. Det sprids från planta till planta. Det enklaste är att slänga växterna och sanera fönstrena. Annars får man nog satsa på ex. provadoprodukter och många upprepade behandlingar.

(skulle man lyckas få tag på det dyra medlet bionim som förstör den reproduktiva funktionen hos skadedjuren så lär det vara ganska effektivt, jag lyckades ta död på sköldlöss jag kämpat länge mot med detta medel och ullöss och sköldlöss är ganska nära släktingar)
playout
precis så ser de ut sad.gif äckliga små saker.

hmm, i jorden oxå, kanske kan man då ta bort all jord och skölja av rötter och växt och ha lite större tur.

vill inte slänga mina blommor, har haft dem så länge och de är ju fina, de verkar inte ta skada av den äckliga djuren, det ser bara så otrevligt ut.

tack så mycket för svaret

sissi
playout
alltså, jag menar att det blir oranget aktigt när man tar bort dem och mosar i pappret, under allt "ull" laugh.gif
lilla mamma
provadospray och pinnar. Sprit-såra tvätt. Det där med jorden lät bra, prova
Även orkide går bra med provado
pejori
CITAT (playout @ 26-03-2006, 12:40)
alltså, jag menar att det blir oranget aktigt när man tar bort dem och mosar i pappret, under allt "ull" laugh.gif

jag har precis knäckt ett större angrepp av ullöss. smile.gif smile.gif
sprayar med provadolösning och T-röd.... smile.gif
varannan dag med varge....
nu underhåller jag bara en gång i veckan, och det är borta... smile.gif smile.gif
T-röd=hälften hälften.
provado= dubbel dos som står på flaskan smile.gif smile.gif
Emma_
CITAT (playout @ 26-03-2006, 09:39)
...och en annan blomma som jag inte har en aning om vad den heter, men den har långa lite grova blad och brukar blomma med orangeaprikosa blommor som sitter på en stängel, bladen växer från mitten och utåt, det gör ju alla blommor tongue.gif ,hmm, svårt o förklara.

Låter som en clivia, mönjelilja. smile.gif

Emma
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon