Har idag planterat om 27 Änglatrumpeter och Spikklubbor som jag drivit upp från frö. Har sedan tidigare Vita Spikklubbor samt röda och gula Änglatrumpeter.
Blir så förvirrad på namnet. Både Trumpeter och Spikklubbor kallas ofta Datura ute i handeln. Har lärt mig (tror jag) att riktiga Änglatrumpeter heter Burgansia eller något liknande????
Änglatrumpeter har jag övervintrat och delat men hur är det med Spikklubbor??? Har hitills förnyat dessa genom frön. Kan även dessa övervintra under gybsamma förhållanden eller är det frön som gäller????
Tacksam om någon kan lära en nybörjare i odlingens svåra konst, / Christer
Ingrid på Västkusten
04-05-2003, 19:24
Brugmansia = änglatrumpeter. datura = Änglabasun(trumpet i skyn)
Hälsar ingrid
Åsa, mälardalen zon 2
04-05-2003, 19:50
Jag tror det är lite olika beroende på vart man tittar. Ska man följa kulturväxtlexikonet så är
Änglabasun = Brugmansia x candida
Änglatrumpet = Brugmansia suaveolens
Röd änglatrumpet = Brugmansia sanguinea
Spikklubba = Datura stramonium
Indisk spikklubba = Datura metel
Indianspikklubba = Datura wrightii
Så för mig som för det mesta brukar gå efter kulturväxtlexikonets reglerär Brugmansia = Änglatrumpet/Änglabasun och Daturor är diverse former av spikklubba.
Ingrid på Västkusten
04-05-2003, 19:51
I det här fallet är man glad för latinet :-)
Hälsar ingrid
PS har det itne skett en revision? har för mig att alla Änglatrumpeter är Brugmansia nuförtiden ...
Datura (=spikklubba) går att övervintra - jag har tillochmed övervintrat en i ett bostadsrum med extraljus. Annars är de ju ganska lätta att dra upp från frö.
Lars
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.