Full version: Tips och råd
polecat
Nu börjar det att vara dax att tänka över hur jag vill ha det i mitt nyuppsatta växthus.
Därför kommer det några frågor till er erfarna växthusodlare.
Jag har två öppningsbara fönster i taket och tänkte köpa automatiska öppnare till dem.
Finns det olika sorter av öppnare?
Var handlar man bäst och billigast? (Här i norr är det begränsat med handlare, så kanske någon näthandlare?)
Jag tänker inte odla i bäddar på golvet utan ska så småningom lägga sten eller skiffer på golvet. Därför behöver jag till planten införskaffa några bord eller hyllor.
Vad är smart att använda då ?
Funkar det med trähyllor eller möglar de?
Jag ska när planten har kommit ut i rabatterna lyfta ut eventuella hyllor eller bord och odla lite tomater m.m i krukor eller backar.

Det är mycket att tänka på, men det är ett kärt besvär så här i vårvintersolen biggrin.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Det finns olika sorters öppnare. Köp en öppnare som man inte rekommenderar att man tar in under vintern så blir det enklast.

(Den billigaste öppnaren brukar vara Ventomax och där rekommenderar man ofta att man tar in kolven på vintern men den är så krånglig att sätta dit att min får vara ute året runt och den har hållit i många år, vet att det är fler här på forumet som lämnar kolven ute och att det har funkat)

Via postorder kan man shoppa hos Willab exempelvis.

http://www.willabtradgard.se/
kerstin z5-6
jag har förra sommaren fått ett större som maken byggt smile.gif Fotar lite idag
har gjort ritningar till det invändiga själv så du kan få lite tips kanske ..
Prövat flera år i mindre växthus först
Öppnarna från willab är ok
annars säljer Florum.nu öppnare -Västerbotten , postorder
Bilder kommer senare idag smile.gif
polecat
Väntar med spänning på foton tongue.gif
Jag fick mitt växthus av pappa när han tröttnade på det. Det var lite pyssel med nedplockning, frakt på släpvagn i 15 mil och sedan uppmontering men jag hoppas att det är värt det. Det är ca. 7-8 kvadratmeter stort, för mig känns det stort men jag har inte haft något förut så jag hoppas att jag inte växer ur det. smile.gif
Tack för tips var jag kan beställa öppnare.
kerstin z5-6
Här kommer lite färska bilder på länk med bänkar , jordbord och öppnare bla smile.gif Här !

här lite perenna sådder, jag har dubbelglas -iso -så jag behöver ingen bubbel , vilket man gör med enkla glas..

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon