Patrik, Lkpg
26-03-2006, 13:21
Är det någon som vet vad det här är för planta som håller på att ta över mitt köksfönster? Jag fick några frön av en kollega på jobbet som jag planterat. De var lite sega i starten, men nu ränner det iväg ordentligt. Fröna var stora platta men en frökärna i mitten (liknar typen 'vingad nöt' enligt 'Den nya nordiska floran'). Det enda min kollega velat avslöja är att det kommer att växa fort och högt. Några idéer?

maloppa
26-03-2006, 16:06
Det tycker även jag att det låter som, vi var flera tjejer som sådde frön igår och då var det en som hade precis såna frön som du beskriver, ca 5 - 7 mm stora platta m kärna i mitten. Beskrivningen för dessa är:
"Klockranka - Cobaea scandens, lättodlad, vacker slingerväxt både inne o ute. Blommar juli - augusti med stora lila klockor. Kan bli mellan 2 och 4 meter hög!!"
Fast att ha en 4 meters slingerväxt inomhus, nja. Väldigt vacker, hoppas det är den du fått tag i, har aldrig sett plantan men på fröbeskrivningen kan det ju stämma.
Lycka till
Storåtjejen
26-03-2006, 18:39
Ser def ut som klockranka. Har själv sått i år och det är meningen att man ska ha dem ute. Här en bild på den vanligaste, lila, men det finns en vit också. Har båda färgerna själv. De växer så det knakar
Patrik, Lkpg
26-03-2006, 21:08
Tack för tipsen, det verkar troligt att det är en klockranka. Meningen är att den ska få komma ut i sommar, men jag är rädd att den hinner dra iväg så att den blir svårflyttad innan dess. Dessutom har jag 5 till likadana småplantor som börjar ta fart, så jag får nog räkna med viss växtkraft i köksfönstret innan sommaren är här...
kerstin z5-6
27-03-2006, 07:52
De går fint att toppa -de går också väldigt bra att klippa ner ta in och krukodla inne under vintern -för tidigare blom ute nästa år