Full version: När gror frön?
ansan
JAg har för 6 veckor sedan satt frön av:

Philodendron bipinnatifidum (fjäderranka)
Coffea arabica (arabiskt kaffe)
Passiflora caerulea (blå passionsblomma)

och kärnor ur nåt som heter "bamje" eller nåt.

De står i små minidrivhus av plast på fönsterbrädet. Brädet är desvärre lite kallt då det inte är tätt från ventlilen och släpper in drag.
Fönstrerna har ljus men då jag bor på nedrebotten skyggar alla hus runt om en hel del.

Har någon en aning om hur lång tid dessa fröer tar på sig att gro?
Också utefter de förutsättningar som finns.
kerstin z5-6
men så lite ljus och svalt med drag kan det ta lång tid -har du inget varmare ställe ?
ansan
varmare? ....men då har jag inte ljus.

Hur skulle du gjort?
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (ansan @ 26-03-2006, 14:36)
varmare? ....men då har jag inte ljus.

Hur skulle du gjort?

Jag skulle ställa sådderna varmare, de flesta växtslag behöver inte så mycket ljus innan de grott, fröerna kan inte fotosyntesa.
Är fröerna ljusgroende kan man ju sätta en liten skrivbordslampa (med lågenergilampa/lysrör) över just denna sålådan.

Passionsblomma kan ta många månader på sig innan de gror och det bör vara varmt vid groningen.

Med kaffe så ska fröerna vara ganska färska helst ska det bara ha gått ett par dagar sedan de skördades från busken. Och enligt Thompson and morgans såråd är de även ljusgroende. Borde ta 1-2månader för fröerna att gro vid en temp på +20-25C ifall fröerna var färska och i bra kondition.
ansan
ok.

nu har jag stuvat om lite så får vi se vad som händer.

tråkigt när man älskar växter och bor i en lägenhet med dragiga fönster som orsakar iskalla fönsterbrädor och dåligt men ljus : sad.gif
Bessie
Med de frösådder som inte behöver ljus till att börja med har jag lyckats rätt bra när jag ställt dem ovanpå kylskåpet. När de väl tittat upp ställer jag dem under en 15 W:s energisparlampa från Biltema (motsvarar 75 W, och de står ordentligt nära - kanske 10-15 centimeter.) Det är lite minimalistiskt, men hittills har ingen klagat.
ansan
har beställt fröerna från impecta. Deras skötselråd säger inget på de nedan, om de här fröerna är ljusgroende eller inte.

"Såkärlen placeras på någon form av undervärme eller åtminstone på en varmare groplats. Lämplig jordtemperatur 28-33 grader."

Det här gäller philodendron och passifloran.

Hur får man det så varmt (vet inet hur varmt det brukar vara i lägenheter) om de vill ha mörker? Ovanpå mitt kylskåp Bessie, är det kallt !!
sad.gif

Ang. kaffeplanten står det att de vill ha halvskugga och verkar vilja ha omväxlande vänder ?!?! Hur ordnar man det?

Ursäkta dumma frågor men jag vill lära mig.

Det här är en djungel att ta sig igenom. wub.gif
kerstin z5-6
Jag brukar ha mina undervärmes sådder ovanpå lysrören , på varma badrumsgolv , i handdukar på element -finns många tricks
En liten lysrörsramp vore inte dumt om du gillar att odla , då kan du strunta i fönsterljuset
ansan
tog en titt i ditt album kerstin z5-6 och blev mäkta imponerad och även inspirerad.

det blir nog att köpa sig en lysrörslampa. katterna har redan intagit elementen som deras.
smile.gif

har bara odlat kryddor och grönskaer på inglasad balkong tidigare. det var mest bara så där hipp som happ. men balkongen blev i alla fall grön.
skanke
Jag köper också mina fröer från Impecta, om fröerna är ljusgroende så står det i odlingsbeskrivningen.

När det gäller fröer som behöver mycket värme/undervärme så har jag investerat i ett drivhus med inbyggd värme.

Willab har en variant och Wexthuset har en annan.

Jag kör mest upp diverse exotiska träd/växter men även t.ex. örtodlingen med undervärme och det snabbar upp groendet ganska ordentligt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon