Full version: Äppelpanik!
Annika S
Har upptäckt att en hare har ätit upp tre äppelträd för mig. Ja rättare sagt har de ätit av all bark ända upp ett stycke på grenarna. Den har gnagt djupt in, det är helt upprivet långt in i det "blanka" på flera ställen. Finns ingen bark kvar...

Ja jag har haft hönsnät runt om, men den har stått på snön och kommit åt högre upp.

Nu har jag i panik kapat träden (Innan saven börjat stiga) där skadorna börjat. Jag har sparat grenar och de få kvistar som var kvar. Dessa har jag lindat in i fuktiga trasor och lagt i nedersta lådan i kylskåpet.

Nu till mina fyra frågor.( Fd ? Gravensteiner äppelträd)

1 När kan jag ympa på dessa. Bra tips...
2 Hur går jag till väga för att få till något som om tre fyra år kan ge frukt?

Stammarna är ju som ni förstår av lägsta sort....
3 Kan man göra en sån där låg "kordong", typ lågt äppelstaket...

På den befintliga platsen passar det ju inte kanske, men om man flyttar dem till en mur, eller till grönsakslandet.
4 När kan man i såfall flytta dem? I år eller?

Tacksam för svar.
Åsa, mälardalen zon 2
Fråga 1. Vet inte riktigt vart du bor men här i mälardalen brukar det vara lagom att ympa i början av maj när saven börjar stiga, man kan gå ut och känna på träden lossar barken lätt från veden så är det lagom tid att ympa.

Fråga 2. Plantera nya träd som är ympade på svagväxande grundstammar typ B9 eller MM106, träd ympade på den sortens grundstammar ger skörd snabbt i riklig mängd (livslängden på själva trädet blir dock kortare) + välja äppelsorter som är snabba att sätta frukt.

Fråga 3. Ja du kan göra ett lågt staket av äppelträdet man kan forma äppelträden i många olika former.

Fråga 4. Hur gamla är träden??
Annika S
De två gravensteinträden planterade vi för två år sedan. De var då nyköpta osv. Det tredje äppelträdet planterade vi i höstas. Så de är alla relativt unga, men ja nu är de ju som sagt inga träd längre....Usch vad sorgligt! Men att göra något nu var som sagt det eller gräva upp dem och köpa nytt... ja två nya blir det nog i allafall...

Vi bor i zon 1. Goda betingelser med andra ord.

Kan man göra en klyvymp uppepå?
Åsa, mälardalen zon 2
Med tanke på att de stått på platsen såpass kort tid borde det inte vara några problem med att flytta dem och du kan flytta dem tidigt i vår så snart du kan gräva i marken. Alt. kan du flytta dem i höst då de tappat bladen.

Du kan testa med klyvymp eller barkymp, är inte delen man ympar på alltför grov så brukar det funka.

Kan lägga till att man kanske inte ska flytta och ympa på träden under samma tid.
Annika S
Hur lång tid bör det gå mellan ympning och flyttning av träden?

Jag ska nog satsa på att köpa nya träd också. Men detta är sas ett sista försök till en fortsättning för dessa träd... Hur gör andra som råkat ut för sådana här skador?

Annika
Cilla
Vad man gör beror på hur skadorna ser ut. Skador runt om är värre än långa skador som inte går runt stammarna.

Skador runt om kan man bryggympa (sök med det ordet i denna avdelning så finns mer info). Är träden mycket unga kan man ympa om dem långt ned.

Att smeta på något på såren är inte bra, men man kan hjälpa trädet mot uttorkning under våren genom att sätta svart plastpåse som en ballong om såren. Plasten ska inte täppa till men skugga såren.

I övrigt gäller som för alla andra träd som man vill stärka - att hålla gräsmatta borta ovan rötterna.

Har du redan kapat träden är det lika bra att ympa nu i vår också. Välj det ympsätt som du tycker är enklast. Huvudprincipen är att alla barkympar, dvs som innebär att man lyfter barken, görs sent på våren medan de andra kan göras tidigare.

Om du kan undvika att flytta träden samtidigt är chansen större att ymparna lyckas. Det viktigaste torde vara att ympa först så att du får början på ett nytt träd, och när ymparna klarat sig och börjat växa, du ställer trädet på det ställe det kan stå. Innan äppelträd blir 4 år brukar det vara ganska lätt att flytta dem.
Bengt i Särö
Hej Annika.
Låt träden stå på plattsen och bind upp en ny gren intill stammen,det
känar du mest på,och strö lite blåkorn nu på våren när tjälen har gått ur.
Hälsningar
Bengt i Särö
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon