Full version: Sniglar
Whiskuchi
Det sägs ju att man kan skydda sina växter mot mördarsniglarnas härjningar genom att strö krossat äggskal runt dem, ligger det någon sanning i det? Jag har börjat spara skalen nu iaf wink.gif
KURT
Kort sagt NEJ, men äggskalen tillför ju kalk till växterna. Det effektivaste är att försöka åstadkomma mörka platser där sniglarna samlas och sedan kan fångas.
krellus
Jag och frugan går ett varv varje kväll och samlar i hink för att sedan "avliva" dem...

De försvinner inte helt men de blir klart färre efter ett tag!
Whiskuchi
Givetvis kommer jag fortsätta plocka och oskadliggöra dem! wink.gif
Äggskalen gör alltså varken till eller från när det gäller att hindra dem från att slajma sig upp på växterna?
Whiskuchi
Ingen som vet? Gör de någon skillnad alls? Eller bryr sniglarna sig inte om det?
solkatten
Jag tror att det stoppar dom lite för andra tips är att stoppa dom med vasst som strös ut, marmorkross t.ex. Det är bara att testa och berätta för oss här. Men det ska vara så stora bitar så att det är obehagligt att krypa på.
amaira
Hmm, det där har jag lite svårt att tro på. Att det skulle göra nytta alltså.
Sniglar kryper ju fram på en egen tillverkad "slem-matta" som skyddar mot de flesta vassa föremål.

En vinbergssnäcka som exempel (kanske dåligt exempel eftersom det är en snäcka och inte en snigel) kan oskadd krypa över kansten på ett vasst rakblad ohmy.gif , har jag läst någonstans (inte provat). Vad gäller äggskal, så äter snäckorna det. De behöver kalken för sin skalproduktion.

Jag tror inte att det är det "vassa" som stör i första hand, utan att det som funkar kanske helt enkelt är att det blir för torrt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon