Hej!
Jag r en av alla dem som fascinerats av alla fantastiska orkideer som man kan kpa numera. De r ju s lttsktta (i alla fall brudorkideerna) och blommar s lnge. Det blir ltt att man brjar samla men d mrker man att alla minsann inte r lika ltthanterade.
Jag har speciellt problem med sorten Cambria dr jag kpte en fantastiskt blommande sort men vilken senare bara verkar frtvina efter en lng och fin blomning. Det r nu ett och ett halvt r sedan jag kpte den och plantan har nu bara ngra grna partier kvar. Den har allts lngsamt (verkar det) torkat ihop och jag har ftt plocka bort blad efter blad. Det brjar med att bladspetsarna torkar och sedan sprider det sig ner nda till krukjorden. Frvisso kommer det nya grna blad men det kompenserar inte bladfallet. Jag vattnar denna orkide precis som mina andra (d v s hgst en gng i veckan och en gng i mnaden med orkidenring. Hur kan jag f liv i den igen? I somras hade jag den ute i trdgrden men det kunde inte stoppa tillbakagngen (som jag sg redan frra vren).
Jag har ocks orkideer av typen Ballerina och Starclas nobile och de ser ut att trivas bttre men jag har inte lyckats att f dem att blomma om. Exempelvis vxer min Ballerina mycket bra men den har inte blommat om p ett par tre r nu. Finns det ngot tips? Samtliga mina orkideer str i ett fnster mot nordvst och fr allts inte s mycket direkt solljus men det skall de vl inte ha heller? T ex, mina brudorkideer trivs utmrkt med detta.
Finns det ngra tips?