Garderobsplanta och svärmorstunga kan du misshandla nästan hur mycket som helst, de är otroligt tåliga.
Garderobsplantan gillar dock inte direkt solljus, och den vill torka ut mellan rotblötorna för att trivas. Det är mao helt ok att glömma att vattna den

Det enda svärmorstunga inte tål är för låg temperatur och övervattning.
De jag har har jag inte planterat om på över ett år, och jag tänker inte göra det än på ett tag heller. De står så bra där de står.
Benjaminfikusar gillar att duschar med sprayflaska ibland, och den vill också torka ut en aning mellan givorna. Min stora har inte bytt jord eller kruka på över ett år och den trivs så bra med det.
Jag planterar öht inte om växterna särskilt ofta, om det inte ser ut som om de verkligen vill det (krukan bågnar av rötter eller plantan börjar vantrivas av oförklarliga skäl).
Om plantorna får växtnäring i vattnet nån gång ibland trivs de ännu bättre, har jag lärt mig (här på odla)

Prickblad dör bara hemma hos mig så dem vet jag inget om, annat än att de blir fula när de vissnar

Fast jag tror att det kan vara så att man ska plantera om växterna oftare än vad jag gör, jag tycker bara att det verkar synd att störa den växt som trivs. En del växter gillar inte att bli uppslitna ur sina krukor och nedhystade i något nytt. Andra får ny energi av det. Vilket som gäller exakt för vilken växt är en annan fråga, men jag kör enligt "inte störa"-principen