Berta
Jag är en hyfsad gröngöling när det kommer till blommor. Tar som regel alltid och planterar om de blommor jag köper, men hur ofta ska man egentligen byta jord på gröna växter?
Jag har några "garderobsblommor", Svärmorstungor, Benjaminfikus samt ett "Prickblad". Ingen av dessa blommar (såvitt jag vet) och kräver då färre jordbyten än blommande växter?
Hur ofta bör man byta jord på de typer av blommor som jag räknat upp?
Vissa bekanta säger årligen och andra hävdar uppemot tre år mellan jordbytena unsure.gif
LadyG
Garderobsplanta och svärmorstunga kan du misshandla nästan hur mycket som helst, de är otroligt tåliga.

Garderobsplantan gillar dock inte direkt solljus, och den vill torka ut mellan rotblötorna för att trivas. Det är mao helt ok att glömma att vattna den smile.gif

Det enda svärmorstunga inte tål är för låg temperatur och övervattning.

De jag har har jag inte planterat om på över ett år, och jag tänker inte göra det än på ett tag heller. De står så bra där de står.

Benjaminfikusar gillar att duschar med sprayflaska ibland, och den vill också torka ut en aning mellan givorna. Min stora har inte bytt jord eller kruka på över ett år och den trivs så bra med det.

Jag planterar öht inte om växterna särskilt ofta, om det inte ser ut som om de verkligen vill det (krukan bågnar av rötter eller plantan börjar vantrivas av oförklarliga skäl).

Om plantorna får växtnäring i vattnet nån gång ibland trivs de ännu bättre, har jag lärt mig (här på odla) biggrin.gif

Prickblad dör bara hemma hos mig så dem vet jag inget om, annat än att de blir fula när de vissnar tongue.gif

Fast jag tror att det kan vara så att man ska plantera om växterna oftare än vad jag gör, jag tycker bara att det verkar synd att störa den växt som trivs. En del växter gillar inte att bli uppslitna ur sina krukor och nedhystade i något nytt. Andra får ny energi av det. Vilket som gäller exakt för vilken växt är en annan fråga, men jag kör enligt "inte störa"-principen smile.gif
yenny
Min mamma har alltid bytt jord på sina växter varje vår.... eller i alla fall varannan vår. året emellan har hon bara grävt ur jorden ovanpå och fyllt på med lite ny jord.
morellen
svärmorstunga kan visst blomma, riktigt fina blommor minsan! Men vad jag hade hittat på med den när den fisk för sig att blomma det vete sjutton...
norpydorp
när man planterar om , brukar dom bli lite hängiga efteråt?

Tycker att mina hänger efter omplanteringen, trodde att dom skulle bli glada blink.gif
Ullet
Det kan ta ett par dar innan dom spritter till igen, dom får en liten chock en del när man planterar om, men så fort rötterna acklimatiserat sig igen, då tar dom fart utav sjutton. Ha is i magen, så ska du se att det blir bra. Har du vattnat ordentligt efter omplanteringen?
Powerowic
det brukar bli ett antal år mellan planteringarna men det enda som dör är murgrönorna
Powerowic
om man däremot vill att de inte bara ska överleva utan bli större så krävs omplantering varje år
LadyG
CITAT (Powerowic @ 27-03-2006, 11:42)
om man däremot vill att de inte bara ska överleva utan bli större så krävs omplantering varje år

Ok, då ska jag inte plantera om mina än på ett tag, de är precis lagom stora. smile.gif

Så vitt jag förstått ska man vara försiktig med att plantera om hoyor också, om man vill att de ska blomma inom den närmaste framtiden?
Berta
Tack för alla svar smile.gif
Ska nog omplantera mina först om ett år då, för de fick ny jord för ett knappt år sedan. De växer som ogräs och behöver inte fortsätta växa i samma rasande takt - för då ryms de snart inte på fönsterbrädan rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon