Full version: Fläder
Leia
CITAT
Man kan föröka de rena arterna med frö, lättast genom att helt enkelt så ute på hösten och låta naturen sköta sitt. Man kan också försöka med vintersticklingar på de robustare sorterna, av de med tunna skott kan man pröva att ta sommarsticklingar.

Vi har fläder som självsår sig lite överallt. Min fråga är nu om jag skulle vilja sätta den som häck längs ena kortsidan av vår tomt, kan jag plocka egna frön då och peta ned? Är det bären som först ska torkas eller? Hur beter man sig om man ska ta sticklingar?
Kan man gräva upp plantor som självsått sig och sätta dem där man vill ha dem, klarar de det?
På vilket avstånd bör jag sätta frön resp. sticklingar?
Jag är helt nybörjare på sånt här så tveka inte att vara övertydlig!
Eva 33c
CITAT
Kan man gräva upp plantor som självsått sig och sätta dem där man vill ha dem, klarar de det?

Det har i allafall jag gjort flera gånger. Nu pratar jag om Druvfläder (Sambucus racemosa) och den är lätt att ha att göra med. Den största självsådda plantan jag flyttat var nog 50cm hög i allafall. Annars gäller generellat att de är lättare att flytta ju mindre de är. Men flädern är nog inte kinkig. Jag har tagit upp pyttesmå plantor jag hittat på sommaren också och satt i krukor för tillväxt.
Bäst är att flytta buskar när de är i vila, dvs när de inteta har något grönt. Men är de små går det bra nästan närsomhelst. Fast de får man passa de lite med vatten och sånt.
Ludvig Johansson
Turligt nog är det bra att ta sticklingar av äkta fläder just nu. De rotar sig rätt lätt. Ta sticklingar som du tar in och förökar inne i såjord i kruka i plastpåse (gärna med rotningshormon). De behöver mycket ljus när de börjar bli gröna. Om du har ett lite svalare ljust utrymme funkar det också bra. Äkta fläder växer fort och fungerar fint som vindfång/häck. Hos mig växer vildfläder som ett ogräs så jag har svårt att se det som en tillgång, särskilt som det har giftiga frukter. Men visst har de ett visst skönhetsvärde, och de är ju mycket livskraftiga.
Eva 33c
Jag gillar druvflädern. Den är vacker när bladen spricker ut, när den blommar och när den har frukt. Sen växer den lite "vasaktigt" som gör att man kan plantera fina växter under. Den äkta flädern (jag har en sådan också) fryser vissa år tillbaka helt hos mig. den dör inte utan kommer igen. Men druvflädern biter ingen vinter på! rolleyes.gif

Druvfläder med blad och knoppar på G. den är väl fin i sin enkelhet!
Leia
Tack för svaren. Men som sagt,övertydlig var ordet! biggrin.gif
Därför undrar jag nu hur jag gör när jag tar slicklingarna från trädet? knippsar jag bara av grenar? och hur lång ska sticklingen vara?
Nu vet jag inte vad detta är för sort för den har bara flyttat in i min trädgård av sig själv så att säga... (Vita blommor är det på den och luktar ganska illa om man tar på blad och grenar. Säger det er något?)
Avståndet mellan sticklingarna? Hur djupt bör jag gräva?
Tänken är att det ska bli insynsskydd av den. Hur bred får jag räkna med att den blir?
Ja som ni märker är frågorna många! smile.gif
KURT
Du har förmodligen vanlig fläder (som man kan göra saft på blommorna och bär), druvflädern blommar med gröna druvformade klasar. Medan vanliga fläderns blomklasar är vit-gula och platta. Ta en ca 15 cm lång stickling och sätt den i sand eller torvblandad jord, låt ca 1/3 sticka upp. Man kan också ta örtartde sticklingar på försommaren. eftersom inte alla sticklingar kommer att ta sig så bör man ta ordenligt med sticklingar.

Två boktips on sticklingsförökning:

Växtförökning av Steven Bradley

Förökning av Ingela Jagne
Katarina H
Jag har klippt av skott från min fläder och helt enkelt tryckt ned dem i marken. De har tagit sig jättebra. Gräv upp och flytta dem du har. Fläder växer som sjutton och blir stora så sätt dem inte för tätt.
Leia
CITAT (Katarina H @ 27-03-2006, 13:51)
Jag har klippt av skott från min fläder och helt enkelt tryckt ned dem i marken. De har tagit sig jättebra. Gräv upp och flytta dem du har. Fläder växer som sjutton och blir stora så sätt dem inte för tätt.

Tack för alla svar! Vad är inte för tätt då?
*Stintan*
Är verkligen fläder en lämplig häckväxt? Har bara erfarenhet av den sort
som man kan göra saft av men dessa buskar kan ju bli enormt stora och
växer i gynnsamma lägen väldigt fort. En höjd av 3-4 meter och omkrets
på det tredubbla eller mer är ju inte ovanligt. Som vindskydd går det ju bra
men plantorna måste ju sättas med några meters avstånd.

För mej låter det märkligt om man ska klippa flädern annat än i föryngringssyfte. Hur blir det då med blomningen? Uteblir inte den då?

Någon som vet mer, jag kan ju ha fel. rolleyes.gif
KURT
CITAT (Stintan43 @ 28-03-2006, 08:24)
Är verkligen fläder en lämplig häckväxt? Har bara erfarenhet av den sort
som man kan göra saft av men dessa buskar kan ju bli enormt stora och
växer i gynnsamma lägen väldigt fort. En höjd av 3-4 meter och omkrets
på det tredubbla eller mer är ju inte ovanligt. Som vindskydd går det ju bra
men plantorna måste ju sättas med några meters avstånd.

För mej låter det märkligt om man ska klippa flädern annat än i föryngringssyfte. Hur blir det då med blomningen? Uteblir inte den då?

Någon som vet mer, jag kan ju ha fel. rolleyes.gif

Det stämmer utmärkt. Skall man använda den som häckväxt så måste det vara som en friväxande häck, och den kommer ju inte att bli så tät nertill. Men har man en längre sträcka som man vill ordna vindskydd till så kan fläder, gärna tillsammans med andra buskar eller mindre träd, fungera utmärkt som en friväxande häck.
Katarina H
Min fläder är tät nedtill då jag har redan på ett tidigt stadie klippt den för att ge fler grenar långt ned. Så fläder måste inte nödvändigtvis bli med hög stam innan alla grenar.
noora
Min svärfar har en fläder (den med ätliga bär) på sin kolonnilott men funderar på att ta bort den för att den lockar till sig bladlöss. Är det fler som har haft samma erfarenhet?
Powerowic
blir mycket bladlöss på våran fläder men de håller sig i regel på flädern
Leia
Ok, nu har jag gjort såhär: Knippsat av toppar på grenar, 15 cm. Satt dem i såjord med knappt 2/3 inder jord. Vattnat igenom jorden. Dragit påsar över. Ställt dem i ett soligt fönster i rumstemperatur.
Jag har sedan en inglasad altan att ställa dem på, men det antar jag att jag bör vänta med tills det är plusgrader på nätterna?!
Så var det det där med plantavståndet sedan när jag planterar ut dem? Jag är i första hand ute efter insynsskydd och bryr mig i nuläget inte så mycket om blommorna...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon