Full version: Fläder
Leia
CITAT
Man kan föröka de rena arterna med frö, lättast genom att helt enkelt så ute på hösten och låta naturen sköta sitt. Man kan också försöka med vintersticklingar på de robustare sorterna, av de med tunna skott kan man pröva att ta sommarsticklingar.

Vi har fläder som självsår sig lite överallt. Min fråga är nu om jag skulle vilja sätta den som häck längs ena kortsidan av vår tomt, kan jag plocka egna frön då och peta ned? Är det bären som först ska torkas eller? Hur beter man sig om man ska ta sticklingar?
Kan man gräva upp plantor som självsått sig och sätta dem där man vill ha dem, klarar de det?
På vilket avstånd bör jag sätta frön resp. sticklingar?
Jag är helt nybörjare på sånt här så tveka inte att vara övertydlig!
Eva 33c
CITAT
Kan man gräva upp plantor som självsått sig och sätta dem där man vill ha dem, klarar de det?

Det har i allafall jag gjort flera gånger. Nu pratar jag om Druvfläder (Sambucus racemosa) och den är lätt att ha att göra med. Den största självsådda plantan jag flyttat var nog 50cm hög i allafall. Annars gäller generellat att de är lättare att flytta ju mindre de är. Men flädern är nog inte kinkig. Jag har tagit upp pyttesmå plantor jag hittat på sommaren också och satt i krukor för tillväxt.
Bäst är att flytta buskar när de är i vila, dvs när de inteta har något grönt. Men är de små går det bra nästan närsomhelst. Fast de får man passa de lite med vatten och sånt.
Ludvig Johansson