Full version: Tjärknöl
ingrid fuxwall
Är ju inget man gör av sådant som växer i trädgården men någon här kan kanske hjälpa mig med recept på lagen jag ska lägga köttstycket i efter vistelsen i ugnen.

ingrid
Gåsis
Okido, så här tycker jag att den blir god.

7 ,5 dl vatten
2,5 dl rödvin som inte färgar av sig
1 dl salt
1 msk timjan
1 msk rosmarin
1 msk körvel

Alternativt kan man pytsa i lite kanel och kryddnejlikor med salt och peppar. På en höft. Jag lagar mycket tjälaknul och det som är viktigt är saltmängden per liter vatten. Sen kan man krydda med precis vad man vill om du frågar mig.
ingrid fuxwall
Tack!
men om jag utesluter vinet ska jag ha socker i då?

ingrid
*Felix matte*
Jag hade inte i något sött eller socker när jag lagade Tjälknöl
Vet bara att Lagerblad, som fanns i mitt recept... borde jag ha uteslutit.

Tror säkert att du kan utesluta vinet och ha vatten istället..
utan att det gör skillnad på smaken.

Öht tycker jag inte om att ha socker i mat wink.gif
Gåsis
Jag brukar nog ha i en liten dutt socker, ja.

/Åsa
Chrihanna
En amatör på tjälknöl som jag behöver även veta tid och grader i ugn...
evelina
Tjälknöl
10 Portioner

2 kg Nötstek

Lag

7 1/2 dl Vatten
1 1/4 dl Salt
1 ts Socker
15 Enbär; krossade, (viktigt -för vilt! och "knölen")

Tillaga steken i 100 grader 10-12 timmar. Den skall vara djupfryst då den sätts in! När den är tillräckligt tinad sätts termometer i. För rödare kött, 75 C innan steken tas ut, mer vällagat, 80 C. (Min "vanliga" rostbiff tar jag vid max 65 C, men det är en smaksak..)

Lägg den varma steken i plastpåse (tjock) och häll över lagen. Låt ligga i rumstemp. minst 5 timmar. Vänd påsen då och då.

Låt sedan steken vila i kylen (håller sig flera dagar..)
ingrid fuxwall
CITAT (evelina @ 27-03-2006, 09:46)
Tjälknöl
10 Portioner

2 kg Nötstek

Lag

7 1/2 dl Vatten
1 1/4 dl Salt
1 ts Socker
15 Enbär; krossade, (viktigt -för vilt! och "knölen")

Tillaga steken i 100 grader 10-12 timmar. Den skall vara djupfryst då den sätts in! När den är tillräckligt tinad sätts termometer i. För rödare kött, 75 C innan steken tas ut, mer vällagat, 80 C. (Min "vanliga" rostbiff tar jag vid max 65 C, men det är en smaksak..)

Lägg den varma steken i plastpåse (tjock) och häll över lagen. Låt ligga i rumstemp. minst 5 timmar. Vänd påsen då och då.

Låt sedan steken vila i kylen (håller sig flera dagar..)

Tack!
Detta liknar det recept som jag använt tidigare.
Köttet står redan i ugnen så nu vill det till att jag inte somnar tidigt i kväll.

ingrid
lena:-)
Jag brukar laga tjälknöl när jag sover! Stänger in knölen i ugnen om aftonen och om morgonen är den mör och klar!
rolleyes.gif rolleyes.gif
ingrid fuxwall
Men då måste man planera och sådant är jag dålig på men nu ligger den i lagen tongue.gif
lena:-)
Planering är min sämsta sida sad.gif därför brukar knölen hamna i ugnen på natten....tänk så olika man är laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Lycka till med knölen!
netaave
Jag kör min ca 12 timmar i 75 gr.
Gör sen en lag där jag löser upp 1/2 dl salt i 1 l vatten.
Tillsätter en pressad vitlöksklyfta och en gul lök i klyftor samt 1 msk av
grovmalen sv.peppar
torkad persilja
basilika
dragon
timjan
rosmarin
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon