Christoffer
Kom att tänka på en sak när jag läste i min nyinköpta bok på bokrean (Prismas stora örtabok) där det står att Stockrosen numera har visat sig tillhöra ett annat släkte än läkemalvan (från tidigare Althaea till Alcea), vilket numera gör de från släkt till "nära släkt".

Min fråga är då:

Vilka kriterier finns det för "nära släkt" och "avlägset släkt"?

Detta var ju ett exempel på nära släkt, men vad utgår de ifrån?
Vilket exempel finns på "avlägset släkt", och vad grundar man det då på?
KURT
Det enda absoluta kriteriet för hur när två arter är släkt är en tidsuppskattning om hur länge sedan de hade en gemensam anfader. Annars skiljer det sig mycket åt mellan olika växtsläkten i hur uppdelade de är i olika släkten. Traditionellt har man ju bara skiljt dem åt efter morfologiska karaktärer, och man har framförallt jobbat med de växstsläkten som på något sätt är intressanta för oss människor. Man bör kunna hitta nera information och aktuella namn i Svensk kulturväxtdatabas, där kan man också hitta referenser .
Christoffer
Men det kan inte vara så att en växt kan vara så jättemycket "avlägset släkt" att det nästan borde hoppa ur familjen den tillhör och hoppa in i någon annan?

Intressant bas förresten. Lägger till den i favoriter.
Piccante
CITAT
Men det kan inte vara så att en växt kan vara så jättemycket "avlägset släkt" att det nästan borde hoppa ur familjen den tillhör och hoppa in i någon annan?
Jodå det förekommer. Som Kurt skrev tidigare så är traditionell systematik baserad på morfologi. Därför har man fört ihop massa olika släkten enbart på grund av deras yttre likheter till familjer. Med dagens DNA-teknik däremot när man kan se hur pass många gener växterna delar och se dersa faktiska släktskap så får man ibland en helt annorlunda bild. Ett sådant exempel är familjen Scrophulariaceae lejongapsväxter som är helt onaturlig som familj.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon