Full version: Efter rökförbudet
Kathy
Nytt förslag: Parfymförbud för kommunanställda. (länk till artikeln)

Ska offentligt anställda få använda parfym på arbetstid?
Floppy
Jag skulle vilja rösta på både och men det går inte.....

Jag är nämligen allergisk mot starka dofter....så de som använder starkt doftande parfymer skulle mer än gärna få 'parfymförbud' ... men de får gärna använda en svagt doftande parfym....och inte hälla på sig parfymen...

Jag får t ex vända i bussen och kliva av om jag känner att det luktar för starkt... det är jätte tråkigt...använder själv parfym men en svagt doftande...och aldrig på sjukhus....

Så i min trädgård får inget lukta starkt...då åker de väck...

jätte trist tycker jag...men men.... sad.gif
Kathy
CITAT
Jag är nämligen allergisk mot starka dofter....så de som använder starkt doftande parfymer skulle mer än gärna få 'parfymförbud' ... men de får gärna använda en svagt doftande parfym....och inte hälla på sig parfymen...

Det är precis på samma sätt för mig.
Jag använder själv parfym, men sparsmakat. Träffar jag på någon som "hällt" på sig en stark parfym, så får jag andnöd.
Floppy
CITAT (Scrollan @ 27-03-2006, 08:43)
Det är precis på samma sätt för mig.
Jag använder själv parfym, men sparsmakat. Träffar jag på någon som "hällt" på sig en stark parfym, så får jag andnöd.

Jag får världens huvudvärk...så det är inte så kul om man är på väg in till stan och får en 'vägg' av parfym i ansiktet ...då är det bara å vända å gå hem...

När min syster är och hälsar på så får hon ta på sig parfym ute och sitta ute en stund tills den värsta doften har lagt sig....men hon har lärt sig att ta med 'lättare' parfym när hon ska hälsa på mig...

Min mammas sambos mamma är JÄTTE allergisk...så när man ska hälsa på henne så får man inte ha tvättat håret samma dag och man får inte ha tagit på sig deodorant, handkräm mm...så tråkigt nog så hälsar man på väldigt sällan....
yenny
Jag har också problem med dofter... speciellt då starka parfymer.
Jag kan använda vissa duchtvålar och schampon (efter mycket letande efter dofter jag klarar av) Parfymer är det inte många alls jag klarar av.
Så att man skall slippa komma in i parfym moln då tex innom vården vore ju väldigt trevligt.

Kommer aldrig att glömma då jag var på danderyd och skulle kolla upp min astma och höll på att tappa andan för där satt en tant som hade hällt all parfym hon ägde över sej... på ett ställe där jag passerat minst 5 skylltar där det stog att man INTE fick ha parfym på sej blink.gif

Ps. jag koppla inte riktigt vad som betyder vad i omröstningen ds.
Kathy
CITAT (yenny @ 27-03-2006, 10:03)

Ska offentligt anställda få använda parfym på arbetstid? Ja eller nej. smile.gif
yenny
CITAT (Scrollan @ 27-03-2006, 10:48)
CITAT (yenny @ 27-03-2006, 10:03)

Ska offentligt anställda få använda parfym på arbetstid? Ja eller nej. smile.gif

jag är nog lite trött... självklart var det så biggrin.gif
*Felix matte*
Måttlighet tror jag är bästa lösningen.
Vore trist om man måste ha en massa förbud.
renate
Röstade inte,man kan inte förbjuder allt.
För mycket är aldrig bra,lagom är bäst.
krellus
Det går inte att förbjuda parfym etc men det var hiiiiimla bra det där med rökförbudet!

En rökare får gärna sabba sin egen hälsa men jag vill helst ha min kvar...
kristerh
Jag tycker att det beror på var den offentligt anställda jobbar, jobbar hon/han med ett arbete därde träffar tex patienter på sjukhus eller annat så skall parfym vara totalförbjudet, annars tycker jag att de kan få ha parfym om den används med måtta wink.gif men det är just det som är svårt, vissa häller på sig, både damer och herrar,
jag är själv parfymallergisk men kan stå ut med doften om den används med måtta, den skall bara kännas om man kommer riktigt nära.
Jag röstade nej pga av att folk inte kan använda parfym med måtta.
krister
LadyG
Jag röstade nej, eftersom en del människor inte kan använda parfym med måtta. Man ska inte behöva drabbas av astamanfall på VC av det skälet iaf.
stina
Det kan ju inte ha med vem som är arbetsgivare - offentlig/privat - utan om man har ett arbete där man utsätter andra för lidande med sina parfymångor eller inte.

Jag är offentligt anställd men sitter ensam på mitt rum och pysslar med mina datorer - således finns det inget skäl att jag inte skulle få använda parfym. Jo det skulle vara resan till och från arbetet - men då ska parfymförbudet ju gälla alla!
Liselotte i zon 3
Som andra så klokt uttryckte sig ...LAGOM är bäst , det tycker jag iallafall.

Liselotte i zon 3
Cacki
Jag jobbar i sjukvården och policyn att inte använda starkt doftande parfym på jobbet är ingen nyhet. Visst tar man hänsyn till detta!
Men totalförbud? Nätack! Var skall gränsen gå? Hudlotion? Deo? Tvål?
Man måste själv få använda sitt sunda förnuft.
På en vårdavdelning kommer det besökare som kan stinka och patienterna själva använder både parfym och rakvatten. Vem skall agera polis över dem?sad.gif
Hos oss ligger bla svårt cancersjuka patienter som ofta lider av illamående och reagerar mot starka lukter. Vitlöksdoft är en lukt som de kan reagera mot. Blir nästa steg att vårdpersonal inte skall få äta detta då?
Det finns många grupper att ta hänsyn till och vi gör så gott vi kan för att inte utsätta någon för onödigt lidande, men man kan inte förbjuda allt.
Sunt förnuft tror jag på!:wub:
Cacki
mulle
Jag avskyr att dansa med en karl som har dränkt sig i den där typen av rakvatten som biter sig fast inne i näsan.
Just då är jag redo att förbjuda vad som helst! Men i övrigt tror jag absolut inte på förbud.
Mulle
Gillan
Jag har inte röstat.

Jag tycker nog att det börjar bli lite självklart
att man inte använder parfym eller deodorant,
när man vet med sig att man ska till nån slags
sjukvårdsinrättning. En akutsituation kan man
ju inte råda över.

Självklart förstår jag att ni som är alergiker eller
astmatiker har det svårt. Hur svårt kan jag aldrig
veta eftersom jag "bara" får ont i huvet om folk
häller på sig halva cologneflaskan.

Men jag tycker inte att det är helt ok att tvinga
folk att helt sluta upp med " lukta gott ".

Man kan inte tillfredställa allas behov i allting.
Det skulle inte vara möjligt.

Men i det här fallet skulle man ju kunna önska att
folk lärde sig att känna skillnad på att lukta gott och
att stinka.

En doft ska man bara förnimma, den ska vare sig
lukta eller stinka wub.gif tongue.gif

/Gillan
shiva
Jag är glad över rökförbudet eftersom jag jobbar i krogvärlden, men efterdyningarna var inte mycket bättre. Jag är tyvärr begåvad med ett plågsamt bra luktsinne. När jag går ut var nog röklukten att föredra franför svett, svett och svett! Faan vad killar luktar! (förutom mejsjälv såklart). Men något som är ännu värre är alla som i skydd av musiken släpper sig!

Min värsta förbannelse är att jag känner på lukten när kvinnor har mens!
Inte alla men typ hälften. Det är inte hälften av gångerna utan hälften av kvinnorna. Några på jobbet kan jag känna på sju-åtta meters håll!

Jag har vunnit vadslagningar på fester, men jag kan inte säga att egenskapen är till min fördel!

Den enda person jag har hört talas om med denna "förbannelse" är min kusin, men han är bög och tycker ändå inte att tjejer luktar gott.

Någon som hört fler konstiga "doftproblem"?
Magnus
forget-me-not
...
*vet ej*
CITAT (shiva @ 27-03-2006, 23:02)
Jag är glad över rökförbudet eftersom jag jobbar i krogvärlden, men efterdyningarna var inte mycket bättre. Jag är tyvärr begåvad med ett plågsamt bra luktsinne. När jag går ut var nog röklukten att föredra franför svett, svett och svett! Faan vad killar luktar! (förutom mejsjälv såklart). Men något som är ännu värre är alla som i skydd av musiken släpper sig!

Min värsta förbannelse är att jag känner på lukten när kvinnor har mens!
Inte alla men typ hälften. Det är inte hälften av gångerna utan hälften av kvinnorna. Några på jobbet kan jag känna på sju-åtta meters håll!

Jag har vunnit vadslagningar på fester, men jag kan inte säga att egenskapen är till min fördel!

Den enda person jag har hört talas om med denna "förbannelse" är min kusin, men han är bög och tycker ändå inte att tjejer luktar gott.

Magnus

Det var märkligt skrivet? Kvinnor som har mens? skall dom inte få ha det eller vad menar du?
Hannele
CITAT (shiva @ 27-03-2006, 23:02)
Magnus

Snusande yngling brevid mej på spårvagnen kan få mej att må illa.. wacko.gif
stina
Lukten av våt skitig hund på t-banan får jag åksjuka av! (Fast jag älskar hundar!)
kristerh
CITAT (vet ej @ 28-03-2006, 06:32)
Det var märkligt skrivet? Kvinnor som har mens? skall dom inte få ha det eller vad menar du?

Om du läser 1 gång till så ska du se att det är inte så han skriver wink.gif
krister
kristerh
CITAT (Evgeni @ 27-03-2006, 18:53)
En doft ska man bara förnimma, den ska vare sig
lukta eller stinka wub.gif tongue.gif

/Gillan

Tänk om alla kunde lära sig det wink.gif
krister
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (stina @ 28-03-2006, 09:47)
Lukten av våt skitig hund på t-banan får jag åksjuka av! (Fast jag älskar hundar!)

Hela hissen stank här förut ab våt hund
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon