Halli
Hej!

Vi har köpt ett nytt hus med tillhörande trädgård och jag vet inget om vad som finns i den! Nu när snön smälter (hoppas jag!) och alla gamla växter tittar fram - hur vet jag vad som ska rensas bort/klippas ner och vad som ska sparas? Det finns buskar och blommor och klängväxter......

Någon som kan ge en nybörjare lite tips?

wacko.gif
Kana
Hej Halli!

Kul med fler i samma sits som jag! Jag har odlat flitigt på balkongen i några år, men om två veckor går flyttlasset till nya huset med nästan 9000 m2 tomt! Turligt nog är det inte trädgård alltihop...

Men visst är det enormt spännande att se vad som finns? Jag vet att det finns ett spaljerat äppelträd (som besiktningsmannen sa att vi skulle ta bort, bah!) och en massa klängväxter och murgröna (som vi nog ska ta bort) och en bautastor rhododenron! Men i övrigt vet jag ingenting...

Vad har ni i er nya trädgård?

K.
Lena i Torslanda
Grattis till en ny spännande tillvaro med trädgård.
Det är alltid lite vanskligt att börja röja i en trädgård där man inte vet vad som finns men lite kan du ändå göra. Du kan klippa bort alla vissna perenner. Det är sådana växter som vissnar ner på hösten men lämnar kvar vissna blomstjälkar. Dessa brukar få vara kvar över vintern för de skyddar växten. Du kan klippa dem när marken börjar bli lite torr. Buskar och klätterväxter ska du låta vara tills du är säker på vad det är för något. Vissa buskar behöver aldrig beskäras och andra mår bra av en uppfräschning.
Rosor klipper du på våren när "björken har fått musöron". De klipps lite olika mkt beroende på växtsätt.
krukan
Tänk på att inte börja gräva för mycket första året. Jag gjorde det misstaget och upp kom lökväxter som jag inte hade en aning om att det fanns där. Och lökväxter kan visa sig på våren eller på sommaren, så egentligen ska man hålla sina fingrar i styr ett helt år... Jag vet att det är svårt, för jag fick samma råd själv, men började ändå gräva alldeles för tidigt! biggrin.gif
kristerh
CITAT (krukan @ 27-03-2006, 12:12)
Jag gjorde det misstaget och upp kom lökväxter som jag inte hade en aning om att det fanns där. Och lökväxter kan visa sig på våren eller på sommaren, så egentligen ska man hålla sina fingrar i styr ett helt år...

fast vissa lökväxter mår bra av att bli uppgrävda och delade på, tex påskliljan, narcissen, och snödroppe har jag för mig, de slutar blomma om de står för tätt, de kommer då bara upp med ett par ynkliga blad.
krister
noora
Ta under första året inte bort några växter som verkar planterade, inte innan du ser vad det är i alla fall. Annars kanske du missar något kul smile.gif

Däremot kan du spana efter fleråriga rotogräs som kirskål, så att du kan rensa bort det så fort det börjar titta upp.

Om det kliar i fingrarna att "göra något" (förutom ogräsplock) kan man t.ex. roa sig med att rita en karta över trädgården och pricka in var man hittade vad och när smile.gif
Halli
Tack för era svar!

Jag ska hålla mig ifrån att gräva i år.... men nedvissnade perenner ska jag ta mig an!

Kana! Jag vet inte riktigt vad som finns i trädgården än, den har varit täckt av snö sen vi flyttade in. Men jag har sett vinbärsbuskar, rosor och vindruvor(!) och en massa andra saker som jag inte vet vad det är. Damen som bodde här innan var väldigt trädgårdsintresserad, men har tyvärr gått bort.

Och idag har det dykt upp snödroppar och påskliljor framför huset! Spännande!

wub.gif
ingrid fuxwall
Denna trädgården hade ägts av ett par som lagt ner mycket arbete men sedan tog ogräset över när de blev gamla (mannen var 91 år när vi köpte huset) så det tog nog 5 år innan allt var röjt och allt kommit fram - många glada upplevelser har jag haft här.

ingrid
Powerowic
det är kul när man hittar nya växter, upptäckte några småliljor i gullrisbeståndet förra året, men vi har inte satt dem så de måste har funnits sedan 1983
MB1965
Jag skulle faktiskt INTE rekommendera att vänta.

Gör iordning en hörna eller två till, gör en översiktsplan, börja hugga in på det mest vildvixna redan nu.

Det tar tid att ordna, varför spara på en förfallen trädgård i sin helhet och vänta på att ha kul med trädgårdsarbete?
Åsa, mälardalen zon 2
Om det var en trädgårdsälskande person som haft trädgården innan som det verkar vara i detta fallet skulle jag också avvakta och se vad som kommer upp och bara ta bort sådant som jag vet till 100% är ogräs. En trädgårdsälskande person kan ha planterat en hel del kul växter.
Tussilago
Ha - vilken bra tråd för en trädgårdsnybörjare rolleyes.gif

Måste passa på att fråga då... hur långt ner klipper man perenner då?
Åsa, mälardalen zon 2
Jag brukar inte klippa ner några perenner förren det börjar komma upp nytt nerifrån och då klipper jag så långt ner jag kan utan att skada de nya skotten som kommer nerifrån marken.
linvik
Ett tips är att prata med grannarna om din trädgård. Det kan ju finnas någon trädgårdsintresserad granne som kände den gamla tanten väl och som vet en del om din trädgård!
Tussilago
TACK Åsa.
Då kanske det kan bli någon ordning på vår trädgård så småningom rolleyes.gif
Kana
Nu har jag haft med mig mamma ut och gått en liten runda i regnet, och fått lite utpekat för mig av den förra ägaren (det var dock hennes man som var trädgårdsintresserad).

De två stora träden är ekar! Det känns jätteroligt! Sen är det en helt enorm rhododendron som sagt, det är parkstorlek på den, och en lite mindre och däremellan kommer det nog en del perenner.

Sen finns det enormt mycket röda vinbär och lite hallon. Massor av snödroppar och det börjar komma upp lite andra lökväxter, troligen en del scilla och påskliljor. Sedan ska det också finnas gammaldags, doftande pingstliljor som nog behöver flyttas och få lite gödning för de slår enligt damen inte ut riktigt.

Två urgamla äppelträd finns det... och ormbunkar vid den lilla dammen. Och bondpioner och ett par rosor på uteplatsen! Jag är helt entusiastisk, men nu ska vi ut och sätta gipsskivor i taket :-)

K.
Åsa, mälardalen zon 2
Glöm inte fota allt som kommer upp under året, är det något du inte vet vad det är så är det bara att lägga ut bilderna här på forumet och se om det är någon som vet vilken växt det är.

Angående rosorna: lägg märke till om det är sorter som remonterar (det kommer nya blommor hela tiden så rosen blommar under större delen av sommaren) eller om det är en engångsblommande rosor som blommar under en kort tid.
Halli
Oj vad mycket bra tips jag får här!!! Det kliar i fingrarna, men jag har ännu inte haft tid att börja rota i rabatterna.....

Nån som vet hur man lägger in bilder här? Jag försökte, men lyckades inte. Jag kommer förmodligen hitta en massa spännande saker och det skulle vara toppen om jag kunde få hjälp med vad det är här inne!

rolleyes.gif
Sommartorparn
Innan du planterar nya saker så är ett tips att observera sol och skugga i trädgården under året. Det är lätt att glömma att sådant ändrar sig hela säsongen, och att det är lätt hänt att man på våren planterar solälskande växter på ett ställe som ett par månader senare ligger i djup skugga.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon