stintan
Jag kokar sylt av mina vinbär, röda för sig och svarta för sig och då använder jag mig av samma recept som till lingonsylt. Omtyckt till samma rätter som man använder gelé till, fast det blir ju betydligt mindre socker.

1 msk till lättyoghurt är jättegott.

1-2 msk av Sv.vinbärssylten är perfekt som efterrätt utrört i Turkisk yoghurt ( 10% fett) och uppskedat i ett fint glas på fot.

Även krusbär och rabarber gör jag sylt av, då med lite vaniljsocker i.

Ha det bra!
Stintan
Jag hade tips på vinbärssylt, men det har tydligen försvunnit.
Jag kör det en gång till.
Av röda eller svarta vinbär gör jag sylt och använder då receptet till lingonsylt. Använder det till rätter man brukar ha gelé till, men det blir mycket mindre socker.
Underbart gott till yoghurt, gärna turkisk, passar som efterrätt i ett fint glas.

Rabarber och krusbär blir också till sylt men med lite smaksättning av vaniljsocker och ev. lite kanel. Jättegott.
Rabarbersylten kan man värma och ha till glass.
Boxer
Tack för tipset! Det ska jag testa. smile.gif
suddis
Ohh! Rabarersylten lät jättegod!!

Tänk när man fick nykokt rabarberkräm och mjölk med smulade skorpor i som barn..! *mmmm* jag ska kolla med mormor vad hon använder för recept tror jag.. smile.gif
noora
Vi gör röd vinbärssylt enligt receptet på sylstockerpåsen, men det går aldrig åt helt innan det är dags för nästa skörd... Det blir ju så herrans mycket röda vinbär om man råkar ha fler än en buske (och vi har fyra buskar...) smile.gif

Sylten är god i tunt lager på rostat bröd och till pannkakor. Blandar man 2 delar röd vinbärssylt och 1 del jordgubbssylt får man en helt underbar sylt till bakverk (syltrutor, syltkakor osv).

Är det någon som har några tips på vad man kan göra med röda vinbär förutom saft, sylt och gelé? Jag köpte till och med en kokbok med bärrecept, men för just röda vinbär verkar det inte finnas så många recept...
Stintan
Ja du Nora, jag fryser in bären och kokar efter hand. Vi har två stora buskar och alltid blir det så mycket, men om det är ett dåligt lingon-år blandar jag fifty-fifty med röda vinbär. Jättegott.
Långpannekaka i rutor med röda vinbär och vaniljsås är en höjdare. Använd då något enkelt sockerkaksrecept och dubbla det. Likaså paj, samma recept som rabarberpaj. Allt detta kan frysas.
Hoppas du fått några tips.
Kajsa H
Frys in dem repade och ta i någon dl när du gör fruktsallad, vinbären tinar ju snabbt när de blandas med annan frukt.
Biggan_
Fläskfilé med svarta vinbär
Jag har inte provat detta, men tyckte det lät gott tongue.gif
netaave
Vinbärskaka även kallad 2-2-2-75-kaka. Godast med röda vinbär.

2 ägg
2 dl socker
2 dl mjöl
75 gr smält smör

Vispa ägg och socker pösigt
rör ner mjöl och smör
bred ut smeten i en låg form
strö över vinbär, eller annan frukt/bär
grädda i 175 gr ugn tills den släpper kanten

ät som den är eller med vaniljsås.
Stintan
Tack för tipset. Det där receptet lät ju jätteenkelt och gott. Ska provas.
suddis
Lyfter denna ack så aktuella tråden..
Gelé och saft har jag kvar sen förra året.

Hittade det här receptet på ett annat forum:

Sega rutor

4 ägg
6 dl socker
6 dl vetemjöl
1-2 tsk vaniljsocker
200 gr smält margarin el smör

Vispa ägg och socker. Rör ner övriga ingredienser. Häll smeten i en långpanna (med ett bakplåtspapper i botten. Strö över ca 1/2 liter vinbär över kakan. In i ugnen ca 30 minuter i 175 grader.

Vinbären kan bytas ut mot andra bär, men även äppelskivor och lite kanel passar i kakan.

Men ½ liter bär.. Det blir mååååånga kakor om det ska bita av något av skörden.. smile.gif

Ohh, det här låter spännande!!

Bärchutney
1 st päron
1 st äpple
0,5 kg röda vinbär
1,5 tsk ingefära, riven
0,75 dl vitvinsvinäger
1 bit kanelstång
1 st lagerblad
0,5 tsk cayennepeppar, malen
20 g Hermesetas Lättströ
0,5 flaska Certo

Tillagningstid: 0-20 min
Tillagning:

1. Skala och kärna ur päronet och äpplet. Skär i små kuber. Skölj och repa vinbären.

2. Blanda päron- och äppelbitar, vinbär, vinäger, kanelstång, lagerblad och cayennepeppar i en kastrull.

3. Låt koka i 10 minuter på medelvärme. Tillsätt Hermesetas Lättströ och Certo.

4. Koka ytterligare 1 minut.

5. Häll i rena glasburkar. Sätt på locken direkt och låt kallna.

Hållbarhet: 6 månader i kyl. Gott till kötträtter.

Hittade jag på Tasteline.
aurinko
CITAT (Stintan @ 03-04-2006, 21:50)
Jag hade tips på vinbärssylt, men det har tydligen försvunnit.
Jag kör det en gång till.
Av röda eller svarta vinbär gör jag sylt och använder då receptet till lingonsylt. Använder det till rätter man brukar ha gelé till, men det blir mycket mindre socker.
Underbart gott till yoghurt, gärna turkisk, passar som efterrätt i ett fint glas.

Rabarber och krusbär blir också till sylt men med lite smaksättning av vaniljsocker och ev. lite kanel. Jättegott.
Rabarbersylten kan man värma och ha till glass.

Det måste jag ta och testa, nu när jag har plockat så mycket röda vinbär.
christian_w
För kakor :
Frys röda vinbär utan att repa dom. Använd dubbla fryspåsar plus kartong eller plastask plus påse. Packa inte vibbären så att de mosas. Repa bären strax efter att Du tagit förpackningen ur frysen - de är då mycket att repa

Frys svarta vinbär efter det att de repats

Fråga : Finns det ett bra sätt att göra god vinbärsmarmelad utan kokning?

Recept rårörd marmelad med kort hållbarhet:

1/4 liter röda vinbär, 1/2 liter svarta vinbär rörs ihop med 0.05 till 0.1 liter socker. Några dagars hållbarhet i kylskåp. Mycket gott men besvärande lös konsistens

Med bästa hälsningar Christian

[B][B][B][B][B]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon