*solis.*
Hi hi;så glad jag är:dockorna nämligen vägrade att bli nertystade;hela dagen har de sjungit sina allra vackraste sångerna för mig wub.gif Själv låg jag och sov hela eftermiddagen och slickade mina sår;och NU är jag klar och den inre solen har kommit tillbaka och jag märker att jag är sannerligen mina föräldrars dotter:precis lika stark som de var medans de levde! wub.gif wub.gif wub.gif
*solis.*
Glömde att skriva att hit är välkomna endast ni som verkligen vill läsa om mig och mitt liv med dockorna och vovvaran biggrin.gif wub.gif biggrin.gif
ALLA ni andra som vill gnälla på mig och mina dockor kan väl starta ett alldeles eget gnäll tråd:här råder det FRID GLÄDJE och LYCKA och TACKSAMHET wub.gif wub.gif wub.gif

Med vänliga hälsningar från Kyllikki i alla hennes åldrar biggrin.gif
*solis.*
Det är härligt att se hur vovvarna har blivit glada;nu när deras kära matte är sig själv igen wub.gif De har nästan smygit på sina klor hela dagen lång och undrat vad är det som pågår.

Dockorna sitter nu i soffan i min skapar atelje-paradis och väntar nu ivrigt på den nya dockan biggrin.gif Hietanen säger:kyllä meidän Äiti sitten on tyhmä ku on kuunnellut ihmisten puheita= våran mamma är bra dum som har lyssnat på människornas prat och jag kan endast hålla med honom!

Och nu är de öron helt stängda;nästan, i alla fall och Kyllikkis 3 åriga öron lyssnar nu inåt till den underbara inre världen och dess magiska händelser smile.gif !

Så nu lämnar jag cybervärlden en stund och börjar skapandet av den nya dockan smile.gif wub.gif smile.gif
*solis.*
Nu måste jag till affären och köpa godis,jag är JÄTTEGODISSUGEN biggrin.gif
LadyG
Hälsa Hietanen att man visst kan lyssna, men man behöver inte ta åt sig så mycket smile.gif

Vilken skaparkraft du verkar ha Solis, och så mycket fantasi. Det bor mycket glädje i sådant, om man kan få utlopp för all den energin. Du verkar ha så roligt smile.gif
*solis.*
CITAT (LadyG @ 27-03-2006, 18:09)
Hälsa Hietanen att man visst kan lyssna, men man behöver inte ta åt sig så mycket smile.gif

Vilken skaparkraft du verkar ha Solis, och så mycket fantasi. Det bor mycket glädje i sådant, om man kan få utlopp för all den energin. Du verkar ha så roligt smile.gif

Ikväll har Hietanen och de andra dockorna varit så nöjda så;men just nu mår de alla illa;de hade moffat i sig hälften av all godis som jag hade köpt!
De ligger på soffan och gnäller:voi voi voi kun maha on kipeä on ihan kakkahätä:voi voi voi det gör ont i magen och är bajsnödig, men de orkar inte resa sig stackarna!
Kyllikki dockan åt inte så mycket av godis eftersom hon var upptagen med att sitta brevid mig och titta när jag gjorde till henne en liten docka att leka med.Jag hör hur Kyllikki dockan håller på att lära den nyfödda att tala:sano vauva=säg baby och den lilla nyfödda försöker att härma och säger:vaava ja Kyllikki dockan säger igen och den lilla försöker att härma biggrin.gif.

Uj uj uj;nu springer Einari till toan tongue.gif

Så det har varit en härlig kväll ikväll för mig i dockornas sällskap och även vovvarna har varit hela tiden alldeles intill mig:Schäfer hanen Ajar har också satt sig i soffan brevid mig och gjorde sig så liten så och såg mycket lycklig ut wub.gif!

Förresten Hietanen hälsar att så gör även han att han hör precis allt men det går in genom ett öra och ut genom det andra tongue.gif Åter igen kan jag säga att dessa dockor är mycket kloka!

Nu skall vi gå och sova så nattinatt smile.gif wub.gif smile.gif
*vet ej*
Skönt att du fortsätter att skriva om dockornas bravader.
*solis.*
Först måste vi får frukost;dockorna,vovvarna och jag själv:vi är mycket hungriga allihoppa,först efter det kan jag berätta om vad som har hänt under naten och nu på morgonen.
*solis.*
Så där ja:nu är vi alla mätta och belåtna biggrin.gif Vanha-Ukko står härinne brevid mig och säger att han vill ha en kompis också biggrin.gif och det skall han få senare och nu är Vanha-Ukko glad och går till de andra dockorna i sängkammaren och jag tror att de har massor av hyss för sig eftersom de skratar och sjunger hela tiden tongue.gif

Under natten som var så höll Kyllikki dockan lära sin egen lilla docka att tala och har snart lyckats;den lilla skrek direkt på morgonen:minä haluan velliä=jag vill ha välling och till min stora häpnad så hopade Kyllikkidockan genast upp och sprang till köket och skramlade med kastruller och efter en stund kom hon med välling till den lilla som sörplade i sig allt i ett huj biggrin.gif så var det dags för toabesök; en efter en sprang dockorna till toan så till den grad att vovvarna blev störda och till slut skällde de till ordentligt och sa:NU MÅSTE NI SOVA och efter det somnade allihoppa ögonblickligen laugh.gif

Redan vid 4:30 var de alla ändå vakna och viskade med varandra:ei tuo Äiti ylös nouse;laiskamato!=inte vill mamma gå upp;latmasken! Detta skvallrade sedan Aili till mig när jag var vaken och alla hade ätit frukost tongue.gif

Nu har den nya dockan även näsa och öron och springer runt i lägenheten och luktar på precis alt och stoppar allt som hon kan i munnen och sen säger hon antigen:bläää eller nami-nami biggrin.gif Hon är sååå gullig;ännu har hon inte fått namn.

Alla dockorna sa i morse: tänään äiti me ei haluta mennä ulos sinun kanssa;on niin märkää kun on satanut vettä=idag går vi inte ut med dig mamma;det är sååå blööt av allt regnande!!!

Så idag får endast vovvarna komma ut på sina turer biggrin.gif

Dockorna har sagt att de vill nu ha finsk musik ( CD) och finska sagoböcker;och jag undrar HUR skall jag kunna ordna det eftersom jag inga pengar har!?!

Så lycklig och glad jag är med mina kära dockor och vovvarna wub.gif biggrin.gif wub.gif biggrin.gif
*solis.*
Förresten dockorna sa till mig:pyydä että forumi ystävät antavat nimi ehdoituksia tyttö nukelle=be forumvänner ge namn förslag till en flicka!

Så vi tar tacksamt emot namnförslag till en liten flick docka wub.gif !
råse-marie
lavly unsure.gif smile.gif
*solis.*
Kom igen nu kära vänner dockorna vill ha namnförslag så att vi kan ha Dopfest någon dag framöver!
*solis.*
CITAT (råse-marie @ 28-03-2006, 09:01)
lavly unsure.gif smile.gif

är detta namnförslag alltså;eller hur menar du ohmy.gif
Caprice
Vad sägs om Odlarina eller Odlis...? smile.gif
netaave
Esmeralda
LadyG
CITAT (netaave @ 28-03-2006, 13:04)
Esmeralda

Vackert namn wub.gif
råse-marie
CITAT (solis. @ 28-03-2006, 12:24)
CITAT (råse-marie @ 28-03-2006, 09:01)
lavly  :unsure:  :)

är detta namnförslag alltså;eller hur menar du ohmy.gif

Ja det är ett namnförslag ( svengelska ) laugh.gif
Inga från Närke
CITAT (solis. @ 28-03-2006, 08:45)
Nu har den nya dockan..............ännu har hon inte fått namn.

Dockorna har sagt att de vill nu ha finsk musik ( CD) och finska sagoböcker;och jag undrar HUR skall jag kunna ordna det eftersom jag inga pengar har!?!

Namnförslag till nya dockan: Lilla My om hon är busig. Finns en My i sagan om Mumintrollet, det är ju lite finskt. Kanske kan passa.

Finsk musik: PM:a din mailadress skall jag skicka dig lite finsk musik som du kan spela på datorn.
Inga från Närke
Namnförslag: De mest populära flicknamnen på finskfödda barn i Sverige år 2005

1 Maria
2 Emilia
3 Sofia
4 Olivia
5 Aino
6 Katariina
7 Julia
8 Johanna
9 Aurora
10 Helmi
11 Eveliina
12 Kristiina
13 Aleksandra
14 Ilona
15 Matilda
16 Elina
17 Amanda
18 Iida
19 Ella
20 Anni
21 Emma
22 Anna
23 Sara
24 Aada
25 Karoliina
26 Siiri
27 Susanna
28 Helena
29 Venla
30 Oona
31 Linnea
32 Lotta
33 Laura
34 Veera
35 Anniina
36 Nea
37 Alexandra
38 Milla
39 Josefiina
40 Kaarina
41 Ida
42 Jenna
43 Vilma
44 Tuulia
45 Viivi
46 Alina
47 Annika
48 Emmi
49 Alisa
50 Inkeri
storm
Lemmikki skulle vara fint tycker jag. rolleyes.gif
*solis.*
Tack så jätte mycket för namnförslagen wub.gif Jag skall fundera ett tag till innan jag bestämer.Lilla dockan är nu helt klar.
Och jag har börjat på en Beskyddar docka=Haltijatar nukke eftersom dockorna verkligen måste ha en bra beskyddare när de vistas speciellt i cybervärlden och även en Trollkarl eller skall jag säga Magiker kommer snart att komma hit till oss smile.gif.
*solis.*
CITAT (storm @ 28-03-2006, 18:39)
Lemmikki skulle vara fint tycker jag. rolleyes.gif

ÅÅÅ;där kom namnet:Lemmikki Ilona Esmeralda;skall lillan döpas till wub.gif !! Nu hör jag att även alla de andra vill nu bli döpta med de namnen som de redan fått av mig biggrin.gif Adolf ropar:ja minä haluan myös nimen VIHTORI= och jag vill ha även namnet Vihtori biggrin.gif

Ja ja nu vill alla ha ett namn till laugh.gif

Det kommer att bli en härlig Dopkalas när snön är borta och dockorna kan döpas ute i trädgården smile.gif wub.gif smile.gif
*Felix matte*
Du får blunda och peka på namn i Ingas lista
så får alla ett till smile.gif
storm
vad glad jag blir laugh.gif laugh.gif att jag har fåt döpa din lilla dock baby rolleyes.gif ,faktiskt rörd om jag får vara ärlig wub.gif
*solis.*
CITAT (Felix matte @ 28-03-2006, 18:50)
Du får blunda och peka på namn i Ingas lista
så får alla ett till smile.gif

Vilken bra ide wub.gif !!!
*solis.*
CITAT (storm @ 28-03-2006, 18:55)
vad glad jag blir laugh.gif laugh.gif att jag har fåt döpa din lilla dock baby rolleyes.gif ,faktiskt rörd om jag får vara ärlig wub.gif

Härligt tycker jag och dockan hälsar och säger=minä rakastan Lemmikki nimeä ja Ilona ja Esmeralda nimiä=jag älskar nemnet Lemmikki och även Ilona och Esmeralda wub.gif !
Dockorna har sååå mycket kärlek och glädje inom sina dockväsen wub.gif.
*solis.*
Nu måste jag tillbaka till dockorna och sen är det dags att rasta vovvarna och efter det är det faktiskt sovdags wub.gif smile.gif wub.gif
Inga från Närke
Hej Solis

Jag har PM-at och skickat mail till dig hoppas det fungerar.
aurinko
Om mina talande dockor fick jag inte skriva alls!!!

MINA DOCKOR TALAR FORTFARANDE wub.gif wub.gif wub.gif
aurinko
ÄNTLIGEN har de kära dockorna fått tillbaka talförmågan och de visar tungan åt gråa,trista medelsvenssons tongue.gif biggrin.gif laugh.gif HÄ HÄ HÄ tongue.gif
Hälsningar från DEN HEMSKA TROLLMAMMAN!!!
aurinko
Nu i dagarna kommer jag ha dopkalas till mina dockor och några av grannarna kommer att vara med wub.gif;men ingen präst skall det komma tongue.gif!
Jag själv skall ge namn till de söta snälla dockorna som nu har blivit 25 stycken smile.gif wub.gif smile.gif !
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon