IKONEN
Jag har odlat, roseternell, solros, palettblad, kanelbasilika och kattnepeta, eller det är dom som kommit så långt att jag har skolat om dom. Nu efter 1-2veckor så tycker jag inte att dom har växt alls.
Vad kan det bero på?
Hur ska jag göra för att det ska vara rätt?

Sen undrar jag en grejj till, växter ska toppas det läser jag överallt, men [I]hur[I] gör jag, vad är det som ska klippas av o när?

Tacksam för svar! laugh.gif
kerstin z5-6
Det är helt normalt -du har rykt opp nån med rötterna -satt denne i ny jord-de behöver tid för att fylla ut "skorna" först
-de arbetar underjordiskt med sitt rotsystem först, i ett par veckor innan du ser nån tillväxt uppe tongue.gif

Du ska/kan toppa anueller ettåriga växter som inte har en genomgående stam -Solros ska alltså inte toppas-inte heller behöver du toppa dina andra perenna växter som nepetan
Basilikan brukar bli fylligare om den toppas smile.gif
Hälsar K
IKONEN
CITAT (kerstin z5-6 @ 27-03-2006, 17:30)
Det är helt normalt -du har rykt opp nån med rötterna -satt denne i ny jord-de behöver tid för att fylla ut "skorna" först
-de arbetar underjordiskt med sitt rotsystem först, i ett par veckor innan du ser nån tillväxt uppe tongue.gif

Du ska/kan toppa anueller ettåriga växter som inte har en genomgående stam -Solros ska alltså inte toppas-inte heller behöver du toppa dina andra perenna växter som nepetan
Basilikan brukar bli fylligare om den toppas smile.gif
Hälsar K

oki tack då kan jag lugna mej. Jag har satt en plastpåse runt växterna, en genomskinlig som jag tar bort ibland är det rätt?
Är det rätt att hålla jorden fuktig?

Ang toppning, hur toppar jag? Vad är det jag ska klippa av? Bara några blad precis under eller vad?
kerstin z5-6
När de väl grott behövs ingen plast -blir bara mögel o elände av det .

Du knipsar av det översta bladparet när växten har fått 4-5 par .. bara ta bort toppen alltså(de två översta) -så genar den sig där ...sen kan man toppa igen efter ett tag
IKONEN
CITAT (kerstin z5-6 @ 27-03-2006, 18:04)
När de väl grott behövs ingen plast -blir bara mögel o elände av det .

Du knipsar av det översta bladparet när växten har fått 4-5 par .. bara ta bort toppen alltså(de två översta) -så genar den sig där ...sen kan man toppa igen efter ett tag

Oki förstått, tack!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon