Full version: De sa på radion
ingrid fuxwall
Att det tjocka snötäcket varit superbra för mördarsniglarna och att vi kan invänta en invation - kan det stämma?

ingrid
lena:-)
Tror att dom har alldeles rätt, snön har skyddat dom dj*vlarna, och nu ligger de i beredskap för att anstorma grödorna som vågar sig upp!
Är jag den ende som önskar en riktig köldknöpp när det blivit lite snigelvarmt ute så att det vågat sig ut ...en riktig snigelmördarkyla hoppas jag på .... mad.gif mad.gif
ingrid fuxwall
CITAT (lenasch @ 27-03-2006, 21:43)
Tror att dom har alldeles rätt, snön har skyddat dom dj*vlarna, och nu ligger de i beredskap för att anstorma grödorna som vågar sig upp!
Är jag den ende som önskar en riktig köldknöpp när det blivit lite snigelvarmt ute så att det vågat sig ut ...en riktig snigelmördarkyla hoppas jag på .... mad.gif mad.gif

Instämmer
kristerh
CITAT (ingrid fuxwall @ 27-03-2006, 17:58)
Att det tjocka snötäcket varit superbra för mördarsniglarna och att vi kan invänta en invation - kan det stämma?

ingrid

Det var det jag misstänkte mad.gif
krister
Betty
CITAT (kristerh @ 28-03-2006, 11:30)
CITAT (ingrid fuxwall @ 27-03-2006, 17:58)

ingrid

Det var det jag misstänkte mad.gif
krister

...och eftersom man nu har konstaterat att de har korsat sig med nån svensk snigelvariant som är mycket mer köldtålig - så kan man förvänta sig att de sprider sig snabbt i hela landet... sad.gif
Här uppe har vi varit rätt förskonade hittills men nu är det nog slut på friden... huh.gif
kristerh
jag brukar strö ut snigelpellets i trädgården tidigt på säsongen, det brukar hålla dem borta bra länge, senare på säsongen får man fylla på, man slipper se skiten eftersom de kryper ner i sina hålor och dör.
Ang att mördaren korsat sig med vår svenska snigel, hoppas att slemmigheten försvunnit, då kanske fåglarna kan börja äta dem wink.gif
krister
Margaretha
CITAT (kristerh @ 28-03-2006, 12:11)
jag brukar strö ut snigelpellets i trädgården tidigt på säsongen, det brukar hålla dem borta bra länge, senare på säsongen får man fylla på, man slipper se skiten eftersom de kryper ner i sina hålor och dör.
Ang att mördaren korsat sig med vår svenska snigel, hoppas att slemmigheten försvunnit, då kanske fåglarna kan börja äta dem wink.gif
krister

Brukar också börja tidigt med Snigelfritt och tror att det hjälper en hel del. Vi har haft färre de två sista åren.

När det gäller fåglarna läste jag att man TROR att stararna har börjat äta dem i alla fall - trots slemmet! Hoppas! Hoppas!

Jag beundrar er som kan samla ihop dem. Det skulle jag aldrig klara av. Jag tillkallar min man som dödar dem när jag gått min väg. Så feg är jag! sad.gif unsure.gif sad.gif
noora
Vi hjälpte en släkting med insamlande av sniglar. Hon la dem i en hink och hällde kokande vatten på dem. Resultatet var bland det äckligaste jag nånsin har sett blink.gif

Jag hoppas att mördarsniglarna inte hittar till vår trädgård. Vi hade bara småsniglar och snäckor förra året.
Betty
CITAT (kristerh @ 28-03-2006, 12:11)

Tyvärr så är det visst precis tvärt om med den saken... sad.gif
Läs och begrunda...
Alexander-VG-zon3
varför finnas dom vad gör dom för nytta
Betty
CITAT (flaxss @ 28-03-2006, 14:42)
varför finnas  dom vad  gör   dom   för  nytta

Bra fråga...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon