Kitti

Jag har för mig att det finns någon här på forumet som är duktig på att identifera djurspår. Kan detta vara en räv som klev i flytspacklet på vår altan i höstas? Det roliga var att vi höll både hund och katt inlåsta så de inte skulle gå och trampa i cementen....! smile.gif
Lars-Olof Arvids
Det är helt klart ett hunddjur, men att skilja mellan räv- och hundspår är svårt. Ofta är hundspår bredare och rävspår mer avlånga, men det kan variera ganska mycket.

Olle
Kitti
Tack för svaret! Vi hade en liten räv som brukade hålla till på altanen kvällstid och norpa åt sig lite hundmat. Spåren var mindre än vad de ser ut att vara på bilden. Hur som helst, hoppas att djuret inte fick några men av spacklet.
KURT
Gårdagens (29/3) Mitt i naturen visade hur man kan skilja på räv- och hund- spår, genom att dra enlinje genom spåret i höjd med de yttre tårna. Om linjen skär de två främre tårna så är det hund, annars räv.
Lars-Olof Arvids
Det har jag också hört, och det är säkert riktigt i de flesta fall. Dock är det inte 100% säkert, minns jag från vilt- och naturvårdslinjen på folkhögskolan i Stöllet. Om vi ändå utgår från det verkar spåren i flytspacklet vara hundspår.

Olle
KURT
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 30-03-2006, 08:10)
Det har jag också hört, och det är säkert riktigt i de flesta fall. Dock är det inte 100% säkert, minns jag från vilt- och naturvårdslinjen på folkhögskolan i Stöllet. Om vi ändå utgår från det verkar spåren i flytspacklet vara hundspår.

Olle

Kan man anta att om linjen skär så kan man vara säker på att det är en hund. Men om linjen inte skär så är det förmodligen en räv, men att det finns så många hundraser att det kan finnas någon som har avtryck som liknar rävens?
Lars-Olof Arvids
Ja, man kan åtminstone vara ganska säker på att det är så. Det kan också vara bra att veta att rävar och hundar rör sig på lite olika sätt. Hundar springer ofta runt och nosar i buskarna, medan rävar brukar röra sig mera rakt och målmedvetet. Men för att vara någorlunda säker utifrån detta får man spåra dem ganska långt - ett par spår i flytspackel räcker inte. tongue.gif

Olle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon