Charlotte_S
Hallå allihopa. Hittade forumet när jag letade efter krukväxtsida, och hoppas att jag kan få låna lite kunskap smile.gif

1. Först ut är en växt jag fått, som köpts i en Hemköpsaffär under det iofs helt korrekta namnet "liten krukväxt". Jag tycker att den ser väldigt bekant ut med dom gulgröna strimmiga bladen, men jag kommer inte på något namn så jag hittar inga skötselråd... antar att den inte kommer fortsätta vara liten när den blir omplanterad?

2. Sen har jag en änglatrumpetsstickling och en hibiskusstickling som jag precis planterat i kruka. Jag planterade i blomjord som var utblandad med små lecakulor, men den verkar också ha kommit med... ja, vad är det? Svårt att få några bra bilder, men det ser ut som någon sorts svamp / vita prickar?

Den växer på ytan av jorden och, som jag försökt visa på första bilden, på de ytliga delarna av "duken" runt änglatrumpetsticklingen. Den verkar inte växa på växterna, än i alla fall, men den har dykt upp snabbt, en knapp vecka sen jag planterade dom. Kan det vara något som är farligt för växterna? Vill inte gärna plantera om igen om det är onödigt, änglatrumpeten verkar visserligen livskraftig med hibiskusen har just hämtat sig...
RibesRubusVitis
Syns det möjligen någon antydan till rödfärgning av bladens undersida? Växten påminner lite om blomstervagga, Rhoeo spathacea.

Mögel borde kunna sprutas bort med Atamon.
LadyG
På min (köpte en likadan nyligen) står det Dracaena sanderiana (bambudracena).
RibesRubusVitis
Ett par andra alternativ kunde vara Sansevieria arborescens eller Dracaena deremensis.
LadyG
I så fall har de märkt den fel i butik, det är deras märkning tongue.gif

Och det är ju Hemköp, inte ett växthus biggrin.gif
Charlotte_S
Ja efter att ha googlat på bilder efter tipsen tror jag definitivt på någon sorts Dracaena, men vilken sort verkar lite svårare att bestämma. Men då vet jag i alla fall hur jag ska sköta den! Tackar så mycket! smile.gif
Purple Heart
Det är definitivt en dracena, tror tametusan den heter "Song of India".. Min var iallafall en sån och den lyckades tillochmed blomma.. Väldigt vackra dracenor men dock lite kinkiga.. Tror de behöver mer luftfuktighet än de vanliga kantdracenorna.. Min blev fulare och fulare, och vingligare, så tillslut vart jag trött på eländet. Men lycka till med den!
Charlotte_S
Det tror jag var helt rätt gissat, i alla fall ser bladen ut precis så här.
noora
Det där vita "möglet" i krukan tycker jag ser ut som saltfällningar, som man kan få om man vattnar på fatet när man precis har planterat om i färsk jord (och ibland även om man vattnar uppifrån).
Purple Heart
Hmm nja nu vart jag lite fundersam... dem två bilderna är nog inte helt lika.. Den sista bilden, på länken, ser ut precis som den nuvarande dracenan jag har i terrariumet.. Och den första dracenabilden, den tror jag är "song of India" för den är mera grön i bladen än den andra som är mer gulaktig.. men jag ska inte säga nåt.. jag vet inte ärligt talat.. sad.gif
Charlotte_S
CITAT (noora @ 28-03-2006, 14:25)
Det där vita "möglet" i krukan tycker jag ser ut som saltfällningar, som man kan få om man vattnar på fatet när man precis har planterat om i färsk jord (och ibland även om man vattnar uppifrån).

Det är nog mer min dåliga kameras fel i så fall... det är något levande, som skiftar i brunt / orange på sina ställen. Men jag är osäker på om jag borde kalla det svamp eller mögel, mest av allt ser det ut som såna små lavar som växer på bark utomhus, lite skrovligt. Förutom att det växt upp snabbt, då.
LadyG
Jag är iaf övertygad om att den jag har är en Dracaena sanderiana, den ser nämligen ut som den här: Dracaena sanderiana

mer information om växten i fråga

Den är tydligen känd under namnet Ribbon Plant eller Lucky Bamboo också.

Förklaringen till att den har två namn här följande:

"Lucky bamboo is typically sold growing in water. If growing in water, the water should be changed frequently, so that rot does not develop. Dracaena sanderiana can also be grown in soil, just like any other houseplant. When grown in soil, it is usually known by the common name of the ribbon plant. "

Dracaena Senderiana (annan länk)
Charlotte_S
CITAT (Purple Heart @ 28-03-2006, 14:33)
Hmm nja nu vart jag lite fundersam... dem två bilderna är nog inte helt lika.. Den sista bilden, på länken, ser ut precis som den nuvarande dracenan jag har i terrariumet.. Och den första dracenabilden, den tror jag är "song of India" för den är mera grön i bladen än den andra som är mer gulaktig.. men jag ska inte säga nåt.. jag vet inte ärligt talat..  :(

Jag har verkligen inte mycket koll på dracaenor alls, jag vet nog ännu mindre smile.gif

Och det är alltid svårt att sitta och titta på bilder på internet, med tanke på hur mycket färger ändras när ljuset växlar (för att inte tala om i olika digitalkameror)... de ljusa delarna på min lilla växts blad ligger precis så att jag inte vet om jag ska kalla det gult eller bara gulgrönt.
arnek
Är inte möglet bara sånt "mögel" som blir ibland när jorden alltid är lite blöt, jag har för mig att det inte är speciellt farligt men det kan vara ett tecken på att man vattnar för mycket. Man kan skrapa bort det men det lär återkomma om man inte byter ut jorden. Fast jag är inte säker på att jag har rätt, jag vet inte egentligen vad det är. Har en blomma som har haft sådan möglig jord i flera år. Den växer på bra. /A
Charlotte_S
CITAT (LadyG @ 28-03-2006, 14:50)
Jag är iaf övertygad om att den jag har är en Dracaena sanderiana [...]

Det var också väldigt likt, förutom att bladen på min planta inte har den minsta antydning till vitt eller blekare gult... får se vad som händer när den växer till sig!
LadyG
Det ger sig med tiden, huvudsaken är att du har en grundläggande uppfattning om familj så att du vet på ett ungefär hur du ska få den att trivas. Sen kommer den att avslöja sin arttillhörighet med ålder och storlek smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon