emmsing75
27-03-2006, 21:06
I slutet av förra säsongen la jag ett lager täckbark på flera av rabatterna, främst för att det såg lite prydligare ut men också att det skulle skydda lite över vintern. Nu till våren vill jag gödsla jorden under täckbarken och är lite osäker på hur jag ska göra. Måste jag ta bort täckbarken och blanda ner gödningsmedel i jorden eller kan man gödsla genom att blanda växtnäring i vattnet man vattnar med? Finns det i så fall nåt flytande växtnäring som håller på lång sikt? Finns det några nackdelar med att ha täckbark?
Susanne i Linköping
27-03-2006, 23:28
Flytande gödsel finns ju massor av, t ex hönsgödsel blandat i vatten (luktar pyton, säger de som vet), nässelvatten (luktar pyton säger jag som testat), guldvatten (= urin, spädning 1:10 och luktar nästan inget) eller konstgödsel. En nackdel är att de flytande gödningarna inte brukar vara långtidsverkande.
Täckbark har jag inte testat själv så där får någon annan svara. Men det sägs att täckbarken stjäl kväve så då passar det ju bra med något kväverikt gödselmedel såsom de jag nämnde.
AndreasBK
02-04-2006, 18:25
Täckbarken är under nedbrytning då den ligger på jordytan och de organismer som deltar i nedbrytningen konsumerar kväve medan de jobbar. När täckbarken sedan brutits ner frigörs åter kväve.
Men just under nedbrytningsprocessen kan det vara bra med tillförsel av kväve, växterna kommer annars få konkurrera med nedbrytningsorganismerna om det kväve som finns tillgängligt i jorden.
Med flytande näring ges all näring på en gång, ur fasta näringsämnen "sipprar näringen ut". Om man kör med flytande näring så kanske det är bra med flera små givor under lite längre tid, än bara en stor vid ett tillfälle.
Annars är risken att man bara sköljer igenom jorden med näringsvattnet och att en väldigt liten del av näringen kommer växterna tillgodo.
Någon som vet hur barken påverkar pH-värdet i jorden? Om så, är det olika för olika typer av bark? Har en rhododendron, vet ej om jag vågar kasta bark kring den.
Händer det nåt mer pH't så är min gissning att det sjunker men står inte det på påsen ??
Jag tar bark från skogen jag...

Iaf ibland. Funderar på om gran eller tall är bäst. Har svårt att se dem höja pH iaf, men det får jag nog googla fram eller söka mer noggrant här på forumet.
Gloriana
11-04-2006, 10:57
Bark sänker Ph-värdet, i vilket fall som helst så höjs det inte. Rhododendron blir säkert jätteglada för bark. De vill gärna ha ett luftigt ytlager.
Jag skulle väl antagligen krafsa bort täckbarken och mylla ner algomin eller nåt (fast inte algomin på rhododendron) och sen krafsa tillbaka den. Jag har svårt att tänka mig att det finns långtidsverkande flytande gödsel - jag har aldrig sett nån i alla fall.
emmsing75
12-04-2006, 19:06
Hmm, ur näringssynpunkt verkar det nästan som att jag borde ta bort täckbarken, och kanske lägga den under roddisarna istället. Blir ju svårt att plantera småplantor i jorden när det ligger täckbark över så jag gör nog så. Då kan man ju gödla på ordentligt med kogödsel o så får jag se sen senare i sommar om jag tycker att jag vill lägga tillbaka dem. Ska bli skönt att få komma ut o börja krafsa i rabbatterna igen, nu har flera av höstlökarna börjat blomma i dem, både hyacint, snödroppe och krokus.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.