Gunnar Eriksson
04-05-2003, 21:21
Jag har ett parti, kanske ett par hundra, påskliljor som växer i en backe under en stor hasselbuske, men bara ca 10% blommar. Jag har försökt sätta sprätt på blomningen genom att lägga på rikligt med kompostjord från en hushållskompost, utan synbar framgång. Är det för skuggigt under busken, är det fel på jorden - lera - eller beror det på något annat som min hjärna inte förmår räkna ut?
Gunnar
Hur länge har du haft dem, och hur länge har de inte blommat? Påskliljor behöver ha ordentligt med vatten under våren, och den här våren har vi ju inte varit särskilt bortskämda med den varan. Påskliljorna orkar inte blomma varje år om de inte får ordentligt med vatten på våren. Om du ska gödsla påskliljor och andra vårblommande lökar så gör det på våren, precis i samband med att bladen tittar upp ur marken, och använd gärna något PK-haltigt gödsel. Det brukar finnas lökgödsel från t.ex. Weibulls. Höstblommande lökar gödslas på hösten.
Lars
olublanseflor
04-05-2003, 21:43
Mylla ner rikligt med benmjöl runt lökarna efter blomningen.
Hälsningar Monica
Ja, benmjöl är verkligen toppen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.