Häromdagen hade vi 7 olika fågelsorter vid "matbordet" Blåmes har vi aldrig tidigare sett här sedan var det Talltita, Svarthätta, Talgoxe, Grönfink, Gråsiska och Pilfink. Kameran var inte riggad därför hann jag inte få några bilder.
Powerowic
28-03-2006, 09:24
såg du verkligen svarthätta, är inte de flyttfåglar
*Felix matte*
28-03-2006, 10:30
Absolut ... jag har fotat Svarthätta och såg direkt att det var en sån... Talltitan var på marken och åt solrosfrön medan svarthättan satt i rönnen.
Powerowic
28-03-2006, 11:20
okej stämmer säkert
Lars-Olof Arvids
28-03-2006, 12:49
Svarthättan är mycket riktigt en flyttfågel. "Enstaka ses i Sverige in i november och somliga har även övervintrat milda vintrar" står det i Lars Jonssons "Fåglar i Europa. Att den skulle övervintra långt uppe i norr under en hård vinter som nu verkar ganska osannolikt, men man ska aldrig säga aldrig när det gäller fåglar. Vädret har ju varit lite "uppochnervänt" med kallare i söder än i norr - kan det kanske ha betydelse? Det skulle vara kul att få ett bildbevis, för en svarthätta i Kiruna nu är snudd på sensation!
Olle
*Felix matte*
29-03-2006, 07:47
Hoppas, hoppas att den kommer tillbaka... vi tittade noga och såg inte det svarta under hakan på den som satt i rönnen. Men... kan också ha varit ett den höll huvet så att det doldes, om det nu inte var svarthätta.
Förresten, jag var först att se och fota svarthätta i Kiruna
Lars-Olof Arvids
29-03-2006, 08:16
Då har du ju lite vana vid att väcka sensation på området! Som sagt, jag väntar med spänning på bilder!
Olle
Rapchic
09-04-2006, 11:52
var bor du felix matte?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.