frah
Hej alla glada.
Har efter många år i stan flyttat ut till en villa på landet. Planerar som bäst ett grönsaksland till våren och sommaren. Den tidigare ägaren sa dock att marken var lerig, och att det var svårodlat. Morötterna försvann neråt bla. Nu undrar jag. Ska jag gräva ner täckväv och sedan fylla på rejält med jord ovanpå för att lyckas med min odling, eler vad ska jag göra? Tacksam för svar.
F
kristerh
Försvinner morötterna neråt wink.gif ohmy.gif laugh.gif då måste det vara sumpmark wink.gif
blanda ut jorden med kompost, mull, torv och annat så kommer det att gå bra, obs absolut ingen sand till lerjorden, då kan den bli ännu värre.
krister
nina L
eller odla i pallkragar!
olgak
Jag har förälskat mig i boken Lasagna Gardening av Patricia Lanza. Lasagna Gardening (boken).

Jag älskar täckodling - jag vet inte varför, älskar att lägga på lager i rabatterna! - och lasagna gardening har tagit täckodling till sin extrem laugh.gif .

Principen i hennes bok är: man täcker marken med ett lager blötlagda tidningar eller wellpapp - man gräver alltså inget alls. På detta varvar man - som i en lasagne! - olika typer av organiskt material.

T.ex. (nerifrån och upp): tidningspapper - hö - stallgödsel - hö - aska - gräsklipp - hö - kompost - löv. (Lanza är förtjust i att använda köpt torvmull i sina lager, för att det är billigt att köpa, tror jag, men jag föreslog sådant som man ofta kan få gratis på landet.) Man bygger upp ett lager ca 40 cm.

Enligt henne bara vattnar man sedan och kan sedan plantera direkt i lasagnen. (Vill man att det hela ska brytas ner lite mer först kan man "laga till" lasagnen genom att täcka med svart plast under några veckor. Jag vet inte vad det spelar för roll, kanske vill man "laga" om man har mycket ex. stallgödsel eller omogen kompost som behöver "brinna" innan man planterar.)

Efter plantering så fortsätter man bara att fylla på med organiskt material på toppen. Man gräver aldrig om i lasagnen utan fyller bara på.

Nåja, jag har inte prövat detta rolleyes.gif , så jag kan inte berätta hur det fungerar i verkligheten. Säkert är det andra här som prövat. Jag ska pröva i sommar på en plats där det är tung lerjord, så jag får rapportera senare!

Mer Lasagna Gardening
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon