Jag har förälskat mig i boken Lasagna Gardening av Patricia Lanza.
Lasagna Gardening (boken).
Jag älskar täckodling - jag vet inte varför, älskar att lägga på lager i rabatterna! - och lasagna gardening har tagit täckodling till sin extrem

.
Principen i hennes bok är: man täcker marken med ett lager blötlagda tidningar eller wellpapp - man gräver alltså inget alls. På detta varvar man - som i en lasagne! - olika typer av organiskt material.
T.ex. (nerifrån och upp): tidningspapper - hö - stallgödsel - hö - aska - gräsklipp - hö - kompost - löv. (Lanza är förtjust i att använda köpt torvmull i sina lager, för att det är billigt att köpa, tror jag, men jag föreslog sådant som man ofta kan få gratis på landet.) Man bygger upp ett lager ca 40 cm.
Enligt henne bara vattnar man sedan och kan sedan plantera direkt i lasagnen. (Vill man att det hela ska brytas ner lite mer först kan man "laga till" lasagnen genom att täcka med svart plast under några veckor. Jag vet inte vad det spelar för roll, kanske vill man "laga" om man har mycket ex. stallgödsel eller omogen kompost som behöver "brinna" innan man planterar.)
Efter plantering så fortsätter man bara att fylla på med organiskt material på toppen. Man gräver aldrig om i lasagnen utan fyller bara på.
Nåja, jag har inte prövat detta

, så jag kan inte berätta hur det fungerar i verkligheten. Säkert är det andra här som prövat. Jag ska pröva i sommar på en plats där det är tung lerjord, så jag får rapportera senare!
Mer Lasagna Gardening