Full version: Lysrör
kbr
Hej använder mitt gamla armatur som jag hade till mitt gamla akvarium. Nu är det så att ett har gått sönder och jag behöver mycket ljus till mina tomat"bebisar". Men vart får man tag i bra lysrör till sin förkultur ? Har rinkt blombutiker men dom säljer inte sådant.
Lysföret är 89 cm lång och 36 w borde räcka Var får jag tag på något sådant??????

Gjärna en lysrörsexpert smile.gif

MVH karin
Lady Hamilton
Ett lysrör på 36W brukar vara 120 cm långt. Men har du ingen elektriker eller "lamp-butik" i närheten som du kan fråga vad det är för styrka på 89 cm lysrör. När du får reda på det, eller så tar du med ett måttband till närmaste butik som har lysrör och kollar själv. Det brukar nämligen vara längden på lysröret som avgör styrkan.

Ps. Var inte "petnoga" på cm:ern! Lysrör går efter standard mått ex. 89 cm kan vara = 90 cm Ds
arno
Kolla vilken sockel det skall vara ( hur långt mellan stiften på lysrörets ena sida) och köp sedan ett kallvitt rör. De har ett för växter bättre ljusspektrum än de varmvita rören som vi människor föredrar. Hittar du inget sådant så funkar ett varmvitt också, de kostar lika mycket . Ett bra rör är tex. Philips TLD 840.
kerstin z5-6
Instämmer med alla föregående talare -osram har också ett bra 965 heter det.
Gå inte på det om någon försöker sälja växtlysrör till dej -de är dyra och inte alls mer effektiva .De lysrör vi rek ovan kostar alla runt 60 kr st
kristerh
Bauhaus har ett stort utbud av lysrör, kolla hos dem, om du har någon i närheten förståss.
krister
guns
Köpte lysrör + armatur från Willab för över 900 :- nu i februari. Ett har gått sönder och jag köpte ett nytt rör, exakt lika, för 60:- från en vanlig elaffär. Men vad fasen, huvudsaken att det växer. laugh.gif laugh.gif
jerpan
Bauhaus har inte ett stort sortiment av lysrör, de har 2 typer om jag minns rätt. Däremot har de "840" för 59:- st vilket är bra och billigt.
noora
"Vår" Bauhaus hade bara varmvita rör vad jag kunde hitta sad.gif Ska kolla i ett annat Bauhaus på lördag när vi ska åt det hållet.
Lady Hamilton
Du kan köpa varmvita om det inte finns kallvita. smile.gif
Vi brukar rekommendera kallvita OM det finns att välja mellan kallvita o varmvita
kerstin z5-6
yah laugh.gif huvudsaken de får ljus innan de blir så långhalsade ..
kbr
TACK för era svar..

ledsen för att jag inte ha skrivit innan men kom inte in på forumet mad.gif .

Trode man skulle ha ett sånt där lysrör med många färger wacko.gif .

Ska handla imorgon hoppas att det går att få tag i där.

MVH Karin
åsgård
Det allra enklaste är faktiskt att gå in i den närmaste affären som säljer armaturer. Oftast så har de kanske inte TLD 840 m.m. i lager.
Jag tröttnade på att springa runt i alla Bauhaus och andra varuhus som bara har ett standardsortiment.

Det tog två dagar så hade jag exakt vad jag ville ha, och inte kostade det mer för det.
Så blev jag nöjd
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon