stina
..... gör mig härmed 1040:- fattigare!!! Sådana här mail borde förbjudas enligt lag! tongue.gif

/Stina
fruberglund
Bara 288:- blev det här...insåg att jag inte har plats för allt jag vill ha så jag kunde faktiskt behärska mig lite grann...men några saker blev det ändå biggrin.gif
ewa zon 3
Men det är väldigt fina sorter som jag bara måste prova rolleyes.gif rolleyes.gif rolleyes.gif
Jag känner mig både fattigare och rikare på samma gång.

/Ewa smile.gif
Caprice
Hehe... jag höll mej faktiskt... slängde mailet direkt.... ren säkerhetsåtgärd... biggrin.gif
ewa zon 3
CITAT (Caprice @ 28-03-2006, 13:17)
Hehe... jag höll mej faktiskt... slängde mailet direkt.... ren säkerhetsåtgärd...   biggrin.gif

Fegis tongue.gif

/Ewa
stina
Hehe... jag höll mej faktiskt... slängde mailet direkt.... ren säkerhetsåtgärd... biggrin.gif

Så har jag gjort flera gånger på raken - men nu brast det.... tongue.gif
Caprice
Blev desto mer på mässan... laugh.gif
stina
Jag fegade ju ur där pga att jag inte har några färdiga tomma rabatter..... Tänkte inte på det nu!!!! ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif
Margaretha
Blev bara drygt 200 här! Fast en sort kom inte. Det har sina fördelar att ha begränsat utrymme ibland!

Men hösten blev dyr i stället. Jag köpte mängder med tulpaner i olika former och färger och en hel del annat - bl.a. allium som jag aldrig kan motstå! Så nu blir det riktigt spännande i vår! wub.gif
ewa zon 3
CITAT (stina @ 28-03-2006, 13:33)
Jag fegade ju ur där pga att jag inte har några färdiga tomma rabatter..... Tänkte inte på det nu!!!!  :o  :o  :o

Du behöver inga färdiga rabatter nu på direkten. Plantera dom i stora krukor i bra jord och sköt om dom där till du får tid med rabatterna. Odla rekommenderar 1-3 l krukor om man inte tänker plantera direkt. Det löser sig jag lovar. Hade förra sommaren hundratals perenner i krukor på husets skuggsida. Där fick de stå tills rabatterna blev färdiga. De enda som är lite kinkigt är det här med vattningen. Bättre med lite större krukor alltså.

/Ewa smile.gif
ewa zon 3
CITAT (Caprice @ 28-03-2006, 13:29)
Blev desto mer på mässan...  :lol:

Det jämnar väl ut sig. Blev inte så mycket på mässan för mig i år smile.gif Så jag hade väl lite att ta igen rolleyes.gif

/Ewa
stina
CITAT (ewa zon 3 @ 28-03-2006, 13:45)
CITAT (stina @ 28-03-2006, 13:33)
Jag fegade ju ur där pga att jag inte har några färdiga tomma rabatter..... Tänkte inte på det nu!!!!  ohmy.gif  ohmy.gif  ohmy.gif

Du behöver inga färdiga rabatter nu på direkten. Plantera dom i stora krukor i bra jord och sköt om dom där till du får tid med rabatterna. Odla rekommenderar 1-3 l krukor om man inte tänker plantera direkt. Det löser sig jag lovar. Hade förra sommaren hundratals perenner i krukor på husets skuggsida. Där fick de stå tills rabatterna blev färdiga. De enda som är lite kinkigt är det här med vattningen. Bättre med lite större krukor alltså.

/Ewa smile.gif

Tack!!!! Jag orkar inte stressa i år också!!!!! Hade bestämt mig för att ta det lugnt - inte så att jag inte vill gräva å fixa å dona, men jag vill hinna tänka efter hur jag vill ha det....
Betty
Lyckades faktiskt hålla mig under 500:-strecket för en gångs skull... smile.gif
Eva i Skåne

Inga bekymmer!

Du kan lätt plocka fram det på Odlas förstasida om du nu skulle ångra dig biggrin.gif rolleyes.gif wub.gif
Kakaduan
Hamnade på 650:- och inte blev det 0:- på mässan heller!

Har aldrig provat att köpa något från Odla förut, så det blir lite spännande. Var jag ska göra av allting innan jorden tinat upp har jag ingen aaaaaning om...

wink.gif
Kakaduan
Betty
CITAT (Kakaduan @ 28-03-2006, 14:36)
Var jag ska göra av allting innan jorden tinat upp har jag ingen aaaaaning om...

wink.gif
Kakaduan

I stora krukor innomhus. smile.gif "Finns det hjärterum så finns det stjärterum" biggrin.gif
kristerh
Måste säga att jag är väldigt sugen på en hel del;) många är rena läckerbitarna. Får sova på saken men jag vet hur det slutar laugh.gif
krister
evelina
Här blev det för 400:- Kom ju inte på mässan för jag var sjuk så jag har tröstat mig med Odla fast jag brukar handla perenner här och jag sätter dom i krukor när dom kommer.

Jag har alltid varit nöjd. Jag kan berätta att löjtnanthjärtat Alba som jag beställde av odla förra året blev större och tätare än den jag haft i flera år.
Så dem köpte jag tre av i år dom ska jag sätta i min särbos trädgård i en skuggig ny rabatt vi gjorde förra året och då planterade vi en massa funkior från odla bl.a.

Sedan tycker jag det är härligt att få gå i en handelsträdgård också och handla och botanisera.
ewa zon 3
CITAT (kristerh @ 28-03-2006, 14:46)
Måste säga att jag är väldigt sugen på en hel del;) många är rena läckerbitarna. Får sova på saken men jag vet hur det slutar laugh.gif
krister

Sov inte för länge bara laugh.gif laugh.gif dom kanske tar sluuut ohmy.gif
vill bara retas lite wink.gif

/Ewa
kristerh
CITAT (ewa zon 3 @ 28-03-2006, 15:55)

Jag är iskall wink.gif ungefär som på mässan, jag hade spanat in en stoor fin kruka som de satt ner till 200:- som jag var sugen på att köpa, men jag sa till mitt sällskap att om den är kvar när vi går så köper jag, och det var den förståss inte wink.gif inget att göra något åt, det finns massor av annat att köpa laugh.gif
krister
HelenaF
Sitter här och tittar på alla lökväxterna... vill ha! rolleyes.gif Vi ska bygga pool med tillhörande altandäck och en del av de där växterna skulle bli väldans fina i krukor på altanen. Och i rabatterna runtom, tillsammans med de höga gräsen som vi har tänkt oss. smile.gif

Är det några sorter som det börjar bli för sent att förodla? Funderar främst på rosentstav, gladiolus, dahlia, freesia, iris, anemoner, kalla, narcisslilja och montbretia. Ja, det blir ju inte alla såklart (så stor altan blir det inte) men några av dem kanske. Vilka kan jag starta med nu och vilka är det för sent för?
stina
CITAT (HelenaF @ 28-03-2006, 21:23)
Sitter här och tittar på alla lökväxterna... vill ha! rolleyes.gif Vi ska bygga pool med tillhörande altandäck och en del av de där växterna skulle bli väldans fina i krukor på altanen. Och i rabatterna runtom, tillsammans med de höga gräsen som vi har tänkt oss. smile.gif

Är det några sorter som det börjar bli för sent att förodla? Funderar främst på rosentstav, gladiolus, dahlia, freesia, iris, anemoner, kalla, narcisslilja och montbretia. Ja, det blir ju inte alla såklart (så stor altan blir det inte) men några av dem kanske. Vilka kan jag starta med nu och vilka är det för sent för?

Det har gått ut ett nytt erbjudande med perenner här i dagarna!
Eva 33c
CITAT (HelenaF @ 28-03-2006, 21:23)
Sitter här och tittar på alla lökväxterna... vill Är det några sorter som det börjar bli för sent att förodla?

Rosentstav (som är en perenn), gladiolus, dahlia, anemoner, har jag erfarenhet av. Ingen av dem är försent att börja ned nu. Nästan tvärtom!
Gladiolerna sätter jag i landet i slutet på maj. Då blommar de ganska sent på sommaren vilket jag gillar eftersom jag då plockar in dem till snitt. Man kan förodla dem i krukor inne om man vill att de ska blomma tidigare. Anemoner gör jag likadant med, men de kommer fortare. Dahliorna brukar jag låta starta inne, jag bor ju i zon 5 så sommaren är kort. tongue.gif Och de är väldigt frostkänsliga. Men jag har inte börjat än, vi har minst 2 månader kvar till sista frost här. Kanske i slutet på april eller något sånt, svårt att minnas! Höga dahlior blommar senare än låga tycker jag.
Rosenstav är som sagt perenn, den kommer nog inte att blomma första året. unsure.gif Köper du den nu så ska du nog sätta den i kruka tillsvidare och låta den stå svalt inne tills du kan plantera den ute. Risken är att roten torka om du bara spara den tills du kan gräva ute.
Förhoppningsvis rycker fler forumister in och svarar på dina frågor. De kanske har andra erfarenheter än jag. smile.gif sleep.gif
kerstin z5-6
nej , jag har inte beställt -krukväxtknölar som ska tas in före frost har jag slutat med:)
Eva 33c
Jag betraktar mina gladioler och anemoner som "ettåringar". Dvs jag tar aldrig in och vinterförvarar dem. Jag har provat, men de nyköpta lökarna är mycket finare än de övervintrade hos mig. 40 gladioler för 40 kr (Coop) ger mycket snittblomsglädje för pengarna tycker jag. Dahlior spar jag ibland och ibland inte, beroende på humöret fram på höstkanten! biggrin.gif
Just nu har jag inga kvar. rolleyes.gif
renate
Idag var jag tvungen att köper lite,det blev 2 Nävor och den vita Höstanemonen.
Lökar och knölar som måste tas upp intressera mig inte.
Under 200:- haha rolleyes.gif
titti49zon6
Klick,klick,kiiick sa det när jag såg erbjudandet wub.gif
Hur mycket törs jag inte säga,någon kan ju se det och det vore inte bra
eftersom någon tycker att det börjar bli trångt i huset biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
(nävor,hostor,dagliljor,pioner,alunrot,höstflox)
kristerh
CITAT (ewa zon 3 @ 28-03-2006, 15:55)
CITAT (kristerh @ 28-03-2006, 14:46)
krister

vill bara retas lite wink.gif

/Ewa

Nu har jag sovit klart rolleyes.gif och handlade för 881:-
det blev:
Höstflox Blue Paradise 5st
Daglilja Nile Crane5 st och Joan Senior 4st,
Höstanemon margarete 4st och Whirlwind4 st.
Tänk att få snygga blommor som dessutom luktar wub.gif
krister
lyckero
Så´n tur att jag inte sovit på saken - så mycket har jag inte råd att handla för just nu. Men det där om att man kan få trösta sig över att inte vara med på trädgårdsmässan köper jag med hull och hår!!!!
Då tjänade jag nog en hel del... För bara resan går ju minst på en tusenlapp... Oj vad rik jag blev nu!!!!!
Lyckero
Ewa smålänska höglandet
Att det ska va så svårt att hålla sig ifrån smile.gif
nu fick dom vingar igen, hundralapparna rolleyes.gif
Helen B
I höstas fixade jag till en rabatt som är 4,5 m x 1,5. Ramen beställde jag hos en smed. Nu har jag beställt hos odla jättevallmo "black and white" samt alunrot "stormy seas"(mörk)
som jag ska ha i rabatten. Tillsammans med det ska jag ha gräs, rörven "karl foerster" och massor av annat som jag inte har kommit på ännu. Jag längtar tills man kan börja påta!!! smile.gif
fruberglund
Undrar om nån vet om höstanemonen "Whirlwind" (den vita) inte är helt härdig? Köpte den förra året men den dog (två plantor). Nu har jag beställt den igen (jag är envis, jag vet) och ska prova igen. Tror att den kanske frös för att jag hade planterat den i mitt rabatthjul

Vad tror ni? Jag ska sätta de nya i en "vanlig" rabatt och hoppas på det bästa den här gången tongue.gif
HelenaF
Tack till er, framför allt Eva, som har svarat på om det är för sent för lökarna. Det var det visst inte alls tongue.gif så nu måste jag bestämma mig för vilka jag ska ha, det kan bli knepigt blink.gif det finns ju så mycket fint!

Jag har nog tänkt göra som Eva och låta dem vara ettåringar, vi har inget bra utrymme för vinterförvaring av växter. Dessutom brukar intresset för trädgårdsarbete minska lite framåt hösten... laugh.gif
lyckero
Fru Berglund!
Jag tror att "Whirlwind" är lite känsligare än den vanliga "robusta" modellen. Försök med vintertäckning och väldränerat nästa gång. Jag har inte haft något problem med den i zon 1.
Lyckero
Mattsson
Ajajajaj, det där var ju inte bra.... Eller jo, fast, jag borde ta det lugnt och se vad som kommer upp från förra årets sena planteringar, men... asch! Det bidde 5 lila och 5 rosa nävor (och pling, där fick man bonusen). Och tre bolltistlar... Skulle velat handla mer, den där vit/rosa pionen såg fantastiskt fin ut. För att inte tala om den rosa, enkla. Och rosa Astillben... och den lila.... Och den där lila/gula dagliljan... Gah! wacko.gif
Yin o Yang
Nu kunde jag inte behärska mig längre sleep.gif . Det blev lite perenner, trots att jag bestämt mig för att ligga lågt i väntan på omplaneringen av den uppgrävda trädgården (vattenläckan i november) smile.gif. Är så sugen på att göra en liten, liten berså med plats för 2 små stolar och ett litet bord wub.gif . Frågan är bara vad man planterar som "vindskydd" wink.gif . Har någon ett bra tips på snabbväxande buskar/häckplantor?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon