Margaretha
Har ett uppstammat exemplar av Solanum som precis börjat blomma för säsongen. Har provat att ha det ute i kolonin eller på den inglasade balkongen under sommaren. Eftersom den verkar ha en enorm törst har den fått stanna på balkongen de senaste åren, så att jag inte glömmer att vattna den flera gånger per dag.

Men den skräpar förfärligt. Varje dag om man knuffar till den rasar blad i mängd. Den ser lika pigg och fräsch ut för det och blommar och växer enormt.

Har den något behov som jag inte tillgodoser? Den brukar få rejält med gödning. För tillfället har jag satt Provado-pinnar i den för att förebygga att den får löss. Det fick den i fjol den här tiden. Behöver den en jättekruka kanske?

Jag blir så trött på att dammsuga hela tiden! sad.gif sad.gif sad.gif Men vacker är den! wub.gif
Christer i Falköping
Jag har min i en rejäl kruka, så behöver jag inte vattna den såofta. Det kan nog vara så att det är för ojämn vattning som gör att bladen faller. På min sitter de kvar bra tycker jag.
Christer.
Margaretha
Den kruka den står i är 27 cm i diameter och 24 cm hög, så den är ju inte jätteliten precis, men det kanske inte räcker i alla fall.
Christer i Falköping
Nä, det låter ju ganska stort. Men stjälp ut den ur krukan och kolla om det är mycket rötter. Är det inte det, så kan det ju vara något annat fel.
Christer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon