|
I en tråd på ett annat forum skriver en nybliven husägare att de ska ta bort alla rabatter för att göra trädgården lättare att sköta. Själv tycker jag att välfyllda perennarabatter till stor del sköter sig själva, medan gräsmattan behöver klippas en gång i veckan. Är det bara jag som upplever det så? Jag kanske bara tycker det för att vi har över 1000 kvm gräsmatta...
Jag håller absolut på rabatterna! Kan bero på att jag hatar att klippa gräs....
kerstin z5-6
28-03-2006, 14:24
kristerh
28-03-2006, 14:47
Jag skulle behålla rabatterna, måste finnas nån anledning till att min gräsmatta blir mindre o mindre för varje år krister
Alexander-VG-zon3
28-03-2006, 14:58
byt ut grässmttan mot grus eller singel
Jag gör också rabatter istället för gräsmatta. Hur rolig är en gräsmatta egentligen= Nej, blommor och buskar. Framförallt i kombination med marktäckande växter. Då blir bara det roliga jobbet kvar = lukta på blommorna.
evelina
28-03-2006, 15:11
Alexander-VG-zon3
28-03-2006, 15:20
jo det är mysigt med en jätte fin gräsmatta men man kna minska ner gräsmattan med singel å rabbatr
kristerh
28-03-2006, 15:25
CITAT (evelina @ 28-03-2006, 15:11) Passa på att gödsla rabatterna  så slipper du gå på dass krister
Sommartorparn
28-03-2006, 18:18
Jag tillhör dom som tycker det är enklare med gräs än med rabatter. Jag menar att dom som förespråkar motsatsen gör en orättvis jämförelse när dom räknar upp allt som man kan göra med en gräsmatta (gödsla, dressa, kanstskära, etc.) för att bevisa hur arbetsintensiv den är. Håller man på sådär med sitt gräs så får man väl skylla sig själv om det blir jobbigt. Men hur många gör det? Att jämföra en arbetsintensiv gräsmatta med en lättskött rabatt kanske talar till rabattens fördel, men om man jämför en lågintensiv gräsmatta med en svårskött rabatt så är det tvärtom. Den främsta skillnaden är ogräset: ogräs i rabatt måste man gräva upp, ogräs i gräsmatta kan man köra gräsklipparen över. För att hålla rabatten ogräsfri måste man börja med tidigt på sommaren. Rör det sig om ett sommarhus och man inte har inte möjlighet att rensa varje sommar och aldrig innan juli, så är rabatten förstörd och det krävs jättemycket jobb att gräva fram växterna. En gräsmatta som växer vind för våg blir inte förstörd på samma sätt. Efter den första jobbiga klippningen av det långa gräset är den som vanligt igen. Tomten ser genast snygg och prydlig ut. Eftersom jag blev så trött på alla som sade att rabatter var så lättskötta jämfört med gräs så mätte jag förra sommaren tidsåtgången per kvadratmeter. Inte har jag någon rabatt, men jag har en rad planterade buskar som jag försöker hålla ogräsfritt. Dom står i naturjord i åkerkanten så det blir mycket ogräs. De rabatter jag hade innan och har låtit gräset ta över var lika svårskötta. Att gräva bort ogräset mellan buskarna tar i allmänhet 1 tim per kvadratmeter. I fjor gjorde jag om detta 4 gånger under säsongen, alltså 4 timmar per kvadratmeter totalt. 4 timmar tar det i allmänhet att klippa min ca 1000 kvadratmeter gräsmatta en gång. För att komma upp i samma tidsåtgång per kvadratmeter skulle jag alltså per sommar behöva ägna 4.000 timmar åt gräsklippningen. Det har jag aldrig gjort. I fjor var det en torr sommar så jag behövde bara klippa gräset 4 gånger på hela säsongen. Normala somrar klipper jag kanske 10 gånger, och då kommer jag upp i totalt 40 arbetstimmar för hela gräsmattan, alltså långt ifrån 4.000 som skulle vara tidsåtgången om hela ytan hade varit rabatt istället.
ewa zon 3
28-03-2006, 18:36
Men gräsmatta är så trååååkigt. Jag vill ha lite mer action Fast nog är det skönt för fötterna och ligga på under träden. Så lite har vi kvar men gräsmattan där vi var tvugna och ta ned ett träd ligger risigt till, där är kanonläge för en solig och varm rabatt. Har alldeles för lite rosor så....
evelina
28-03-2006, 19:06
CITAT (kristerh @ 28-03-2006, 15:25) CITAT (evelina @ 28-03-2006, 15:11) Fast lite gräsmatta vill jag allt ha så man kan gå barfota i,speciellt på morgonen i daggen på väg till dass.....  :lol: :lol: Passa på att gödsla rabatterna  så slipper du gå på dass krister Tänkte inte på det!! (Jag har latrin kompost)
Det finns en hel bok - väldigt trevlig  ! - som driver den tesen att det är arbetsbesparande att byta gräsmatta mot rabatt. (Länk till boken: Lättsam trädgård ) Hmm... Jag gillar boken, men... ...misstänker väldigt starkt att Sommartorparn har rätt  !! I alla fall om man tänker sig den normala gräsmatteodlarens låga ambitionsnivå - man klipper och därmed basta. Men Sommartorparn, har du provat att lägga blötlagda tidningar eller well-papp på marken kring buskarna? Gräv inte bort ogräset/gräset utan bara lägg tidningarna/pappen rätt på. Man kan lätt riva sönder pappret och pussla kring stammarna - tänk papier marché! Be sedan snällt någon bonde att få några hö- eller halmbalar och täck pappret med det - eller ta gräsklipp om du har. Det hela kan se lite kufiskt ut först, men höet sjunker snabbt ihop. Man kan ju också vattna lite på det för att platta till det på så vis. Jag genomförde tidningspapperskuren i somras hos mig närstående personer som ALLTID har gräs som växer in i rabatter och trädgårdsland. Här var det bl.a. ett hallonland som var gömt i meterhögt gräs  . Tjockt med tidningspapper och hö - det höll sig hela sommaren.
kerstin z5-6
28-03-2006, 19:47
Buskar i gräsmatta är inte rabatter ...  för mej,,  Rabatter är antigen tätt planterade -med växter som avlöser varandra -skuggar marken -obs inte" låga marktäckare" de renderar massor av ogräs eftersom de inte skuggar marken det minsta ... 20 cm o gärna vida bladrosetter på de lägre markskuggarna-Inte en millimeter öppen jord nånstans ,eller täckbark,emellan , om det saknas växter -gärna våta tidningar först -men jag föredrar geotextil +grus -+ + upphöjd bädd Här rensar jag tre ogräs / säsong .. Buskar i gräsmatta har jag -en häck av Malus sargentii -20m lång - 1meter bred odlingsfåra med dold "öppen "jord - framspadas vart tredje år gödsel + tidninger eller geo + bark eller grus i 2dm tjockt lager runt o mellan alla buskar i fåran ..... inte mkt ogräs där heller Men öppen jord det är för mycket jobb -det har jag ingenstans om det går att undvika , öppna grusplanteringar bara i så fall ..
Gräsmatta är mest lättskött-för den klipper sambon.  Rabatterna får jag ta hand om själv.
Sommartorparn
28-03-2006, 21:03
CITAT (olgak @ 28-03-2006, 19:12) Det finns en hel bok - väldigt trevlig  ! - som driver den tesen att det är arbetsbesparande att byta gräsmatta mot rabatt. (Länk till boken: Lättsam trädgård ) Jag vet. Köpte den för titeln och blev förbannad.  Snygga bilder, men inte vad jag var ute efter. Tror inte ett ögonblick på att hennes trädgård är lättsam, utan att hon går runt och småduttar från tidiga våren för att hålla den i ordning. Och så ligger hennes trädgård säkert i ett villaområde där det inte finns ett ogräsfrö på kilometrars avstånd. Täckning med halm, tidningar, gräsklipp har jag provat. Bra så länge lagret är tjockt, senare blir maskrosorna (som kommer med gräsklippet) väldigt frodiga, för att inte tala om kvickroten som älskar halmtäckning och inte tvekar att borra sig igenom tidningar. Kerstin.....En rad med buskar är inte samma som rabatt. Nej, den är enklare för man kan rensa ogräs med grep och behöver inte ta hänsyn till små perenner. När jag ser hur min mamma borrar runt med skruvmejsel efter ogräs i sina rabatter och hinner ungefär två kvadrameter på en sommar, (tre somrar innan hon kommit igenom en hel rabatt.....) ja då får jag verkligen ingen känsla av lättsamhet. PS. en sak till: många med sommarhusträdgård lejer en gubbe som klipper gräsmattan med åkgräsklippare. Inte lika enkelt att leja en gubbe som rensar i rabatterna.
kerstin z5-6
28-03-2006, 22:41
Visst , jag älskar att dutta i min trädgård från vår till höst Men ogräsrensning -är inte lika kul .. en gång i maj , sen är det mest dutt Efter ett par år har man ju utrotat de flesta av rotogräsen -om man nu haft oturen att ha sådana .I maj skulle jag helst vara helt ledig -och att ha sin trädgård borta " och inte kunna vara där varje dag är säkert mycket krångligare än att ha den hemma .
Har en lapp här på min anslagstavla, som någon av er på Odla skrev " Ropen skalla mindre gräsmatta åt alla " Finns inget tristare än gräsmattan, tar på tok för mycket tid.
Powerowic
29-03-2006, 08:52
klipper gräset 3-4 h i veckan men det är bara kul rabatterna kräver egenligen ogräsborttagning nån gång i månaden och liter vinter\ogrästäckning, så jag tycker nog att rabatterna är mer lättskötta än en gräsmatta
Powerowic
29-03-2006, 08:53
dessutom så kräver rabatterna viss skötsel på vintern\våren medan gräsmattan i värsta fall måste börja klippas omkring 1 maj
CITAT (carren @ 28-03-2006, 21:08) Gräsmatta är mest lättskött-för den klipper sambon.  Rabatterna får jag ta hand om själv. Samma här  Men förra året tröttnade han och köpte en åkgräsklippare istället så nu är det inte värst betungande för honom.
En tät rabatt med täckbark eller marktäckarduk + grus med hål för buskar och planterade saker är mycket lite arbete. Mina är ganska täta och även fall täckbarken börjar ta slut så rensar jag kanske 1 gång per månad. En vanlig svenssonrabatt med en hel del bar jord blir mycket rensa. Så svaret är det beror på hur man planerat det.
Och var det är- på sommarstugan är det JOBBIGT att behöva åka upp och klippa var 14e dag elelr så när vi inte bor där. Rabatterna vid stugan klarar sig bra en månad utan tillsyn under växtsäsongne.
Så mitt svar är- planera det rätt, så blir det FÅ insatser per säsong i rabatter. Gräsmattan vill ha klipp helst en gång i veckan- många insatser per säsong.
Sommartorparn
29-03-2006, 09:10
CITAT (Powerowic @ 29-03-2006, 08:52) klipper gräset 3-4 h i veckan Det är för att ni gödslar som ni måste klippa så ofta. Slutar ni med det så blir gräsmattan mycket lättsköttare! Jag kom undan med 4 klippningar på hela förra sommaren! Har aldrig gödslat mitt gräs. Förutom en gång med Stroller p.g.a. ogräset. Men det ångrade jag, för det blev en onaturligt blåaktig färg på gräset som tog flera år innan det gick bort. Grus, föresten. Jag hatar skyffla ogräs på grusplan. Så nu ingår även grusplanen i de ytor jag kör med gräsklippare. Snart har det blivit gräsmatta även där, helt av sig självt!
kerstin z5-6
29-03-2006, 09:20
Skulle aldrig falla mig in att gödsla gräsmattan ! men med den midnattssol vi har är tre ggr klipp / v för lite ibland .. blääää Det är bara kor som blir lyckliga av så mycket gräsmatta som jag fortfarande ,trots alla försök till utrotning , har kvar
Jag kan hålla med om att det går fortare att "rensa" kirskål i gräsmattan än i rabatten. I gräsmattan är det bara att köra över med gräsklipparen. Det går även fortare att klippa en kvadratmeter gräsmatta än att rensa ogräs i en kvadratmeter rabatt som blivit invaderad av ogräs, men t.ex. fick vår dagliljerabatt (3 kvm) ungefär fyra plantor ogräs under hela sommaren, vilket tog mig sammanlagt sisådär tre minuter att åtgärda Vid en sommarstuga som man besöker ett par-tre ggr om året är vildväxande äng det allra lättaste att sköta. Då behöver man bara klippa ut en rundel med gräsklipparen där man vill ställa sina trädgårdsmöbler. Mossmatta är annars en kompromiss. Vi låter mossan frodas på de ställen den trivs på, så blir det mindre gräs att klippa  Jag anser att en "gräsmatta" ska vara grön, platt och inte stickas för mycket, sen spelar det ingen större roll vad exakt det är som växer där. Vår "gräsmatta" är en blandning av gräs, mossa, groblad, klöver och små oidentifierade blålila blommor
Powerowic
03-04-2006, 09:48
har aldrig gödslat klipper en gång i veckan, gräset växer mellan 5 och 20 cm beroende på vilken gräsmatta
lyckero
03-04-2006, 10:10
Det viktigaste är väl inte vilken tid det tar, utan vilket man tycker är roligast. Om man njuter blir det ju inget jobb, utan bara härligt. Sedan håller jag med om att det är planeringen av rabatterna och underarbetet från början som gör om det blir mycket eller lite att göra i fortsättningen. En plan gräsmatta utan buskar, träd, stenar och annat avbrott som sköts med åkgräsklippare är ganska enkel att hålla i ordning, men jag undrar hur många som har det så? Må var och en söka en lösning som den trivs med! Lyckero
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|