Full version: Hjälp Daturan gror!
lena:-)
Förvånad ser jag en ( 1, one) Daturaplanta sticka upp sin stjälk ovan jorden........ ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif
Vad gör jag nu? mer än förvånas alltså ...................
Vad vill den nu, jag kan inte tyda dess signaler!
kerstin z5-6
ljust o lagom fukt .. låt stå i övrigt laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Carex
jag skulle låtit den stå kvar och bli en riktig liten fin planta!
unsure.gif blink.gif unsure.gif vakar oroligt......
Har tagit bort locket över lådan men lagt på att genomskinligt lock!
Hej å hå, så man kan så!
Lars-Olof Arvids
När mina daturor hade grott planterade jag isär dem, en planta i varje kruka. Nu står de utan plast över på fönsterbrädan i mitt sovrum och verkar trivas utmärkt, trots undervärme från elementet.

Olle
Idag är det två , av dom blå! Och jag som trodde som SKULLE ha undervärme! laugh.gif laugh.gif
Hum
Jag har också tre stycken (inte helt säker är de Datura eller Brugmansia) som nyss stuckit upp ur jorden... jag tog bort plasten igår då den första vuxit upp emot det (och under natten har den vuxit säkert 1cm till), de två andra är ännu i bågar.

När är det passligt att flytta dom i egna krukor? Borde man vänta att de får sina första "riktiga" blad?

-jb-
Lars-Olof Arvids
CITAT (lenasch @ 29-03-2006, 15:51)
Idag är det två , av dom blå! Och jag som trodde som SKULLE ha undervärme! laugh.gif laugh.gif

Det ska de säkert, jag har inte haft Datura förr och är absolut ingen expert. Men tydligen kan det bli rätt ändå, för de växer som sagt väldigt fint! laugh.gif

Olle
kerstin z5-6
de bör ha ett par blad till innan man planterar om dem
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 30-03-2006, 14:40)
CITAT (lenasch @ 29-03-2006, 15:51)
Idag är det två , av dom blå!  Och jag som trodde som SKULLE ha undervärme!  :lol:  :lol:

Det ska de säkert, jag har inte haft Datura förr och är absolut ingen expert. Men tydligen kan det bli rätt ändå, för de växer som sagt väldigt fint! laugh.gif

Olle

Så talar en vis man.....! Som jag förtått av allt idogt läsande på Odla så kvittar det hur man gör, endera misslyckas man eller så lyckas man..rent statistiskt är det ungefär 64% misslyckande 13 lyckat resterande är total katastrof. Metoderna växlar som användarnamn i inläggen...MEn mina daturor är inte döda ännu, dom står fint med över/under värme, ljus i fönstret och vatten från kranen. Jag mitt dumma nöt vet inte ens hur dessa Daturor ser ut irl. Så jag lever i förhoppningen att...vad är en bild på Google mot en riktig Datura i rabatten! (ska dom stå i krukor eller rabatt?)
Anki V
Min Datura ska enl. leverantören se ut så här: laugh.gif laugh.gif

Men hjärtbladen börjar "gulna" trots att det bara kommit ett halvt riktigt blad så kanske denna kommer att ingå i dom där % totala katastrofer
wink.gif
/Anki
Tjusiga..verkligen tjusiga...undrar hur dom ser ut irl. Tror det var förra säsongen någon förslog att plasta in fröpåsarna och sätta upp dem på pinnar vid plantorna, så man ialla fall har ett färgfoto att titta på när det inte riktigt vart som det skulle laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon