soulfire
hej
är det någon här som har erfarenhet av sysavs plantjord? Är den bra?
den har 30 % grönkompost och 70% vitmossetorm
jag har blivit rekommenderad en jord som heter resurs 50 från malmö grusterminal, men då måste jag köra den tvärsöver skåne.
Därför vore det skönt att handla på sysav istället. Kan jag förbättra joden med brunnen stall eller hönsgödsel?
vad är att föredra, jag har mer sand än lerjord ... den är lite mitt i mellan, men med gnaska dålig dränering misstänker jag...

tacksam för svar, jag vet ingenting om det här tyvärr mer än att jag vet att det är viktigt att det blir bra jord från början.

obs jag ska köpa mycket jord, jag behöver byta ut en del men sen ska jag skapa nya planteringsbäddar..

hälsningar
soulfire
Gurkan
Dom som vet här på forumet brukar rekomendera väl brunnen stallgödsel som den bästa jordförbättraren. Jag får hämta så mycket jag orkar från ett stall här i närheten och kommer att följa råden och köra på det, jag kan även hämta så många halvruttna halmbalar jag vill vilket också är bra jordförbättring och en bas till framtida komposteringsäventyr.

Torv bryts ner snabbt och behöver fyllas på väldigt ofta för att det ska fortsätta att förbättra jorden, halm bryts ner lite långsammare och ger mer struktur till jorden.

Hönsgödsel är utmärkt gödsel för de flesta växter men man kan inte lägga på så mycket att det blir nån jordförbättring att tala om.

Så, om du har möjlighet, kolla med nått stall eller nån bonde i närheten så kan du säkert hämta gödsel gratis eller mycket billigt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon