emmsing75
28-03-2006, 17:32
Förra året köpte jag lite olika typer av gödning, bla rhododendron gödning, grönsaksgödning samt en säck hönsgödsel. Eftersom jag inte använde upp allt står nu de öppnade förpackningarna i garaget och min fråga är om de "tppar i effekt" av att stå i öppnade förpackningar. Ska jag öka på dosen om jag fortsätter att använda upp det som finns kvar till denna säsong eller ska jag dosera som det står på förpackningen? är det förresten nån vits med att hålla på och köpa dessa olika typer av gödning för olika växter eller funkar tex höns eller kogödsel på det mesta?
Henrik_
29-03-2006, 17:12
Näringen håller, om den är i sluten förpackning, det ska nog gå bra lång tid innan den blir förstörd.
Nej du behöver inte köpa special gödsel!
Kogödsel fungerar utmärkt, hönsgödsel innehåller lite för lite kalium.
Vill du köpa flytande handelsgödsel så är blomstra det enda vettiga.
Henrik_
29-03-2006, 17:16
fast med ko och hönsgödsel blir det ju en annan femma.
Den kan du inte ha liggande länge...
Katti med torpet
30-03-2006, 21:02
CITAT (Henrik_ @ 29-03-2006, 17:16)
fast med ko och hönsgödsel blir det ju en annan femma.
Den kan du inte ha liggande länge...
Varför inte då? Så länge den ligger i sin påse borde det väl inte hända något med den eller?
Ev microorganismer kanske dör men näringsvärdena borde väl inte försämras eller har jag missat något?
Åsa, mälardalen zon 2
31-03-2006, 13:34
Kvävehalten brukar minska med tiden när det gäller naturgödsel en del går åt vid den fortsatta nedbrytningen (naturgödseln fortsätter brytas ner) + en del kväve brukar kunna försvinna i luften när det omvandlas till ammoniak.
emmsing75
01-04-2006, 12:14
Tack för svar, vad gäller hönsgödslet känner jag mig dock fortfarande lite osäker. Om man inte kan ha det liggande för länge (i mitt fall öppnad påse över vintern) för att det bla förlorar i kvävehalt, betyder det att jag helt sonika bör slänga min påse på komposten (ja, inte påsen förstås utan innehållet helt och hållet

) Eller kan jag använda det i sommar också bara att det inte fungerar lika bra som nytt och att jag därför bör öka på dosen?
Du kan nog använda den som vanligt, kan inte tänka mig att nån större andel har dunstat bort, speciellt inte om säcken stått kallt och torrt i garaget.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.