Full version: Änglatrumpet
AndreasBlomquist
Jag köpte en stickling av en Brugmansia för ungefär 2 månader sedan. Den rotade sig snabbt och växte på bra till en viss gräns. Nu känns det mest som att den står stilla och stampar och bara utvecklar en massa gigantiska blad istället för att växa på höjden. Den har de senaste 6 veckorna växt kanske 6 centimeter på höjden men fått massor av nya stora blad.

Den står i en 7-literskruka sen 10 dagar tillbaka . I denna använde jag U-Jord från Hasselfors Garden och en giva med hönsgödselgranulat. Den står på en underbevattningsmatta tillsammans med mina chiliplantor och idag började jag använda gödsel (blåkorn) i vattnet också.

Temperaturen är 16 grader i rummet på dagtid och ungefär 18-19 grader under lysrören. På nattetid så smyger det sig ner mot 15 grader, dock aldrig under 15 grader.

Är det någon som har en aning om varför den inte växer mer än vad den gör?

Bild tagen den 28/3 2006
Lady Hamilton
smile.gif Jag tycker att den ser fin ut! Inte är det något fel på din planta. De kommer att börja växa laugh.gif Men just nu kanske den har "fullt upp" med att bilda nya blad och fylla krukan med rötter. Om du ger plantan lite tid på sig skall du se att den kommer snart att börja växa på höjden.
Ärligt talat tycker kag att din planta ser ut att ha det "för bra" smile.gif
Den är väldigt tätvuxen och har många fina blad.
AndreasBlomquist
Okej, det låter ju bra. Var i ärlighetens namn nästan redo att kasta ut plantan eftersom den inte växt något på höjden utan bara en massa nya blad.

Ska bli spännande att se då när den börjar rusa i höjden. Vad väntar den på egentligen? Mer värme eller ljus eller kanske båda?
Lady Hamilton
Vi är ju bara i månaden Mars än....... laugh.gif Sedan att vi odlare är otåliga och vill att det skall växa (tills vi upptäcker att det vuxit för fort o för mycket för att vi skall ha plats, så där fram emot slutet av April början på Maj laugh.gif )
Jag tror igentligen att växterna "känner av" när det är säsong och inte om vi inte lyckats "manipulerat" dem totalt med ljus o värme.
Luta dig tillbaka och låt "naturen ha sin gång" smile.gif Jag lovar att det kommer att ordna sig. Men du får se upp med spinn angrepp som är väldigt vanligt på "trumpeter"
Hälsningar Hamilton
kerstin z5-6
mer ljus tongue.gif
AndreasBlomquist
Mer ljus... will do! Den står under 5 stycken lysrör nu som sitter ungefär 20 centimeter ovanför plantan. 36W, 840 TLD från Aura light.
kerstin z5-6
vatten ? Ytjorden ser lite torr ut ?Annars ordinerar jag tålamod till ägaren tongue.gif
AndreasBlomquist
Jag ska i helgen sätta den på en egen underbevattningsbricka så att bevattningen kan vara mer anpassad för en storslukare av vatten som Änglatrumpeten.

Ska försöka ha tålamod men det är ju svårt! wink.gif
AndreasBlomquist
Nu har min Änglatrumpet valt att dela på sig med det beryktade Y:et. Den är inte speciellt hög, kanske 25 centimeter innan Y:et kommer så min fråga är ifall den kommer fortsätta växa på höjden, stammen alltså eller om det bara är Y:et som kommer fortsätta växa nu?

Y:et

Närbild på Y:et samt en blomknopp. Den har totalt 2 blomknoppar, samtliga efter Y:et. Ska man knipsa bort dessa för att stimulera tillväxt och framtida blomning?
Bitta98
Den kommer att växa någon decimeter till på stammen, sen är det bara över Y:et den växer. Du behöver inte nypa bort blommorna, ge den rikligt med gödning bara. Sen är det bra om du inte har den för nära lysröret för då blir dom väldigt kompakta i tillväxten. Har fyra sticklingar sedan förra året och två av dom har stått nära lysröret och ser ut som dina, de andra två har stått på golvet nedanför och är mycket längre i stammen.
AndreasBlomquist
Okej, ja jag hade den under en väldigt lång tid väldigt nära lysröret, nu är det i alla fall en bra bit upp dit, cirka 30 cm men kanske ska man ställa ner den på golvet och på så sätt öka avståndet till 120 cm?
Bitta98
Min egen erfarenhet, ställ ner den på golvet.
AndreasBlomquist
Tackar! Ner på golvet ska den! När kan det vara dags att sätta den i sommarkrukan?
Bitta98
Sätt den i sommarkruka när du kan sätta ut den, jag har sommarkrukor som är på 100l så det är inget man kånkar ut och in vid härdningen. Sätter mina i sommarkrukor när det är dags att ta ut dem. Före du sätter i sommarkruka sätter du den i en 12l hink som du borrat hål i sidorna och botten. I botten ca 10 hål som är 2-3 cm i diameter och i sidorna 10 hål som är ca 5cm i diameter, uderlättar vinterförvaringen. Hela hinken placeras i sommarkrukan, när det är dags för vinterförvaring skärs rötterna av utanför innerkrukan och man slipper ha en stor kruka inne. Missade det där med vinterförvaringskruka första året wacko.gif hade ett elände med att få in tre stora krukor i förrådet tongue.gif .
AndreasBlomquist
Hej igen,

Jag har redan en hink borrad och klar sen några dagar tillbaka och även en egengjord sommarkruka på 125 liter. Fyrkantig historia som jag såg i boken Änglatrumpet.

// Andreas
Merlin
Samma sak här! Jag köpte en rotad stickling på trädgårdsmässan, planterade om den i god jord + perlit och den står under ljurrör. Men den rackaren växer inte!!! mad.gif
Magnus G
hh
Magnus G
hhh
Ewa L
Dum fråga:
Mellan de två krukorna (förvaring/sommarkruka) har ni jord då? Eller är det bara som ytterkruka?? unsure.gif
Bitta98
Man har jord mellan förvaring/sommarkruka. Syftet med förvarinskrukan är att det blir enklare vi vinterförvaringen.
Lady Hamilton
Har man "så" Fungerar övervintringen "smidigare". På hösten tar man upp innan krukan och skär bort rötterna utanför och övervintar "Trumpeten"endast i den mindre krukan. = Plats besparande. Har även läst att man inte behöver byta jorden varje år i "ytter-krukan"
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon