lissa
Hej alla......Det som häde med luktisarna förra året händer igen. Nu har jag en bättre bild, och i mitt album (mars06) finns en bättre close up, dom har ny kruka och ny jord eftersom jag trodde att det kanske var där problemet låg. Det börjar nerifrån och fortsätter att klättra uppåt tills hela plantan blir som pergamin....Hoppas någon av er kan ge mig råd
kerstin z5-6
de där ser ljus -vind/solskadade ut -sol vind och krukodling ....innan de etablerat sig, viket tar minst en v kan de inte utsättas för starkt ljus
Stammarna ser ju ok ut dock ..ta bort de skadade bladen om de inte är de enda .. det kommer nya

Annat alternativ är svamp .. mjöldagg .. men jag tror mer på för snabb avhärdning
Har de där grott ute ?
Hur djup jord har du ? luktärtor blir inte så bra i bara 1dm djup jord ....
har du gödslat?
lissa
Hej Kerstin...En del är förodlade inne, andra sådde jag direkt på plats...ingen gödsel, ny jord, nytt växtställe och lådan är ca. 25 cm djup.
Som jag sa vid ett annat tillfälle så brukar det börja med bladen och sen brukar stjälken också att bli "skadad"...det blir exakt som gammal pergament, det är ingen mjöldagg.
Förra året fick jag 3 el 4 blommor på stjälkar som var helt vita. Om det inte ar för att dom torkar, ser det nästan ut som om klorofyllen hade försvunnit. Själva bladen faller av lätt om man tar i dom, men stjälken däremot fortsätter att vara nästan lite seg=svår att få av om man inte klipper av den..
Om det vore för omskolningen skulle väl inte dom nya drabbas...eller? Jag hade egentligen bestämt mig för att bara köra med Ipomeas, men sen ser jag ju fröpåsarna och kan inte låta bli att försöka igen sad.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Jag tycker också att det ser ut som för stark sol/vindskadade ut.

Hur är det med luktärtsodling överlag i Barcelona?? Luktärter brukar gilla svala sommrar typ england, fast det ska ju finnas en del sorter som är framtagna för varmt klimat åtminstone har jag läst det på amerikanska sidor.
evelina
Mina goda vänner i Spanien har provat luktärtor och en massa andra frön
och det är inte så mycket som fungerar,dom tror det beror på som Åsa säger alldeles för varma nätter.
soulfire
hej
jag har varit med om precis samma sak som lissa och min svägerska med. Det har skett när vi har planerat dem på balkongen...
konstigt...
lycka till lisssa jag börjar med mina nästa vecka... jag vill inte ha filmjölksjukan (som jag kallar det) igen

hälsningar
soulfire
lissa
Oh, Tack snälla ni för svaren. Man ska väl inte glädja sig över att andra inte lyckas, men i det här fallet känns det som en lättnad att det inte är mina frön som blir fel.
Ni har helt rätt i att det är mycket som ine alls lyckas så bra här nere, bl,a Tulpaner och Rabarber. Tulpanerna på andra ställen I Spanien går bra, men inte i Barcelona provinsen..
Vi har ju inte egentligen en riktig VÅR, kallt en dag, sen tvärt jätte höga temp. så Åsa har nog helt rätt. Får ägna mig åt Ipomeorna istället..
Tack från ett lättat hjärta smile.gif

Soulfire...hoppas verkligen att du kommer att få fina doftande klängväxter utan filmjölkssjukan, biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon