e_sedell
05-05-2003, 07:37
Finns det fosfor, kalium och andra viktiga gödningsämnen att köpa "löst" för att landa till en bra specialanpassad gödsel? Det skulle vara kul att expremtera lite med...
Man kanske kan köpa kemikalier på apoteket? Det kostar ialla mycket att köpa rena kemikalier av analyskvalité. Bättre i så fall att blanda tex aska (kaliumkarbonat), benmjöl (kalciumfosfat) osv...
e_sedell
05-05-2003, 19:15
okej, var kan man läsa om sådana där grejer?
Ljusalfheim
05-05-2003, 19:48
på min förra skola 'råkade' jag bli instängd i kemikalieförrådet.
där blandade jag till ett gödningsmedel enligt ett recept jag hittat på internet..
tur var, att jag hittade samtliga kemikalier som behövdes..
det fungerar bra, men det är nog svårt att få tag på kemikalierna på annat vis...
Hannele
05-05-2003, 19:50
Vad är det för fel på gräsklipp och annat som innehåller massa kväve...??
e_sedell
05-05-2003, 21:08
det är inte lika roligt!
Hannele
05-05-2003, 21:19
Själv skulle jag aldrig använda
Blå Korn eller någon annan konstgödsel - sånt
utarmar bara jorden...
Odla ärter - det binder kväve i jorden.
e_sedell
07-05-2003, 15:04
Jo det är sant, jag använder inte det heller men det skulle va kul att trixa lite själv.
Jag måste bara komentera din underskrift. Vad heter det när olika växter producerar eget kväve? Ärtväxter, klöver och lupin vet jags som gör det, vad finns det mera?
Kvävefixering: Bakterier som "bor" i blåsor på växtens rötter fixerar luftens kväve till kväveföreningar som växten kan nyttja.
Kvävefixering förekommer bland ärtväxter men också t.ex. hos al.
e_sedell
07-05-2003, 16:10
Okej en bakterie alltså. Att vissa träd har denna förmåga visste jag inte. Finns bakterien natruligt överallt? Jag har hört att det ska vara svårt att få lupiner att ta sig överallt (även om det är sandjord). Men klöver är ju inte så svår att få att ta sig.... Vet du någonstans där man kan läsa lite mera ingående om det? Jag har för mej att det ska finnas något finare ord för kvävefixering, jag har läst det någon stans....
Hannele
07-05-2003, 22:41
Ja, ärter fixerar luftens kväve med hjälp av baljväxtbakterier. Men det funkar sämre vid låg pH. En hel vetenskap. Ibland hittar man roliga böcker om sånt på antikvariat. De före 1940 är bäst, innan konstgödsel kom.
Hannele
07-05-2003, 22:45
Erik, du tänker kanske på nitrifikation, det är inte riktigt samma sak som kvävefixering, men även där är bakterier inblandade. De ombildar organiska kväveföreningar till kväve som växter kan tillgodogöra sig.
Kvävefixerande bakterierr finns i jorden, men i vissa fall ympar man jorden med kvävefixerane bakterier för säkerhets skull.
e_sedell
10-05-2003, 10:02
det måste jag titta efter, det är ju as intressant.
Jag vet inte riktigt, jag kollade i biologiboken där jg trodde at jag hade läst det men utan att hitta någonting. Förmodligen så har jag blandat ihop olika texter. Det blir så när man läser och är trött........
Bra sid föresten!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.