Jag undrar om det finns någon som kan hjälpa mig med följande:
Vi har en gräsmatta som mer och mer sjunker ner mot en häck (avenbok ca 2m hög) och på andra sidan häcken är det en brant sluttning på ca 3 meter där det inte finns annan växtlighet än nässlor och ogräs. Jorden håller på att rinna undan i sluttningen och jag är orolig för att häcken glider ner mer och mer.

Jag skulle dels vilja stadga upp sluttningen bortom häcken och minska sluttningen och plantera smultron, jordgubbar och kanske någon bärbuske i den nya sluttningen (alltså bakom häcken). Hitom häcken skulle jag vilja plana ut gräsmattan så att den blir plan igen. Hur ska jag göra för att "flytta upp" häcken och få allt att stanna på plats? En idé var att ta timmerstockar (passar bra med huset) och dels lägga en/två stockar hitom häcken och sedan plana ut gräsmattan mot den (kan man lyfta gräsmattan och skyffla under jord och lägga ner den igen? Det skiljer säkert 30-40 cm). Sedan kommer så häcken och på andra sidan häcken sätter man igen ett par stockar, gör om sluttningen och stadgar upp den med ganska många stockar som en liten mur. Häcken kommer då hamna mellan två rader av stockar. Stockarna skulle man kunna fixera med någon slags järnstag som man skickar ner i jorden. Tror ni man måste göra plintar för det.
Märks att man inte är någon kontruktör direkt...
Tacksam för svar!