Kalaspelle
Har några tomater som jag skulle vilja ställa ut i mitt miniväxthus då det börjar bli trångt inne... mad.gif
Min fråga är nu... Klarar unga tomatplantor 4 - 5 grader ??

Tack på förhand !!

//Pelle
Eva 33c
Klarar och klarar... De kanske inte dör precis men jag har märkt att när jag ställt ut mina tomater förtidigt med tanke på temperaturer så har de ofta stannat i utvecklingen. De dör inte men växer inte heller, när sedan värmen kommer är de lite sega att komma igång igen. Så numera sår jag för det första senare, sådde i söndags, så att jag kan låta de växa hela tiden och sätter inte ut dem förrän jag vet altt lägsta temperaturen inte blir under 10-15 grader, någon enstaka timme med lägre temp kanske inte gör något, men 4-5 gr varje natt skulle jag undvika.
Sommaren är kort och man vill ju ha sina tomater så fort som möjligt så varje försening är ett minus. smile.gif
Men andra kanske har andra erfarenheter, har du många plantor kan du ju experimentera genom att ställa ut några och sedan se hur det hela utvecklas!
Gurkan
Håller medEva, plantorna tar ingen direkt skada förrutom att dom stannar av i tillväxten.

Om du orkar kan du ju ha dem ute på dan och ta in dem på natten. Annars fundera på en litet värmefläkt eller helt enkelt acceptera att dom står stilla i växten ett tag ifall att det skulle fortsätta vara kallt. När det blir varmt börjar dom att växa igen, dom hinner i kapp, sommaren är fortfarande ganska långt borta.

Är du säker på att det inte kommer att gå under 4-5 grader i växthuset ??? Kommer det en frostknäpp igen så är risken stor att dom stryker med om du inte tar in dem.
åsgård
Håller med Gurkan
Jag höll faktiskt på att förstöra alla mina tomattelningar i växthuset, ett Florum med bubbelplast och dubbelglas i taket. Hade fläkten 2000W på i några dagar med bra temperatur innan jag satte ut tomaterna. Så en natt så vart det -15 och då hjälpte det inte, utan temperaturen sjönk ner till noll enligt termometern. Alla plantorna låg utslagna så det blev att ta in dom i huset igen, många klarade sig och kom igen men ett 20 tal strök med.
Nu har jag dubbla fläktar varav den ena går på nattetid för att stötta upp om det skulle behövas. Så kan det gå om man är tidigt ute.

Jag är av den uppfattningen att runt 10 grader bör det allt vara, (dagtid blir det ju mycket varmare) då kan jag ha en massa andra telningar på plats oxå. Har man ingen marginal på temperaturen så får man ju stå sitt eget kast. Som sagt det är tidigt på säsongen och några får jag allt sätta om, men de hinner ikapp.
Nu är det fullt med pelargoner fuchsior, övervintrade physalis, änglatrump.
curry, agapanthus m.m. m.m.. Småsådderna får nog vänta en vecka till innan de åker ut
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon