Karin Fiolin
Min väns Pachirapalm har börjat må dåligt. Förut var den frodig och grön, nu tappar den sina blad och ser ledsen ut. Den står placerad mot en yttervägg med mycket ljus. huh.gif
Kjammi
Jag var tvungen att slänga min sad.gif Det fanns inget att göra,
hoppas att någon har en förklaring och tips på hur man fångar
sin pachiras hjärta. wub.gif
kerstin z5-6
man är jätteförsiktig med vatten vintertid och har extraljus 16 tim per dygn okt-mars smile.gif
lissa
Min har också börjat tappa en massa blad, idag tog jag bort det sista stora bladet som fannas kvar, för det såg tunnt och konstigt ut. Men det konstigaste är väl kanske att det kommer nya små blad hela tiden.. blink.gif
Hum
Är detta Pachira Aquatica eller s.k. "lyckokastanje" som ni talar om? Jag har varit lite sugen på en men om den är svår så låter jag hellre bli...

-jb-
Ciczi
CITAT (Hum @ 30-03-2006, 10:22)
Är detta Pachira Aquatica eller s.k. "lyckokastanje" som ni talar om?

På skolan har vi en Pachira Aquatica som är supernice... vet dock inte om den är svår eller så men fina är de.

Det svenska namnet är nog förresten strandkastanj.

mvh Ciczi
Hum
CITAT
Det svenska namnet är nog förresten strandkastanj.

Okej. Jag har läst om den lite på olika ställen, vissa säger att den är svår och torkar in och fäller blad och får ohyra, andra säger att den är hur lätt som helst. huh.gif

-jb-
Tiggy
Min stackars växt ser också risig ut. Men då står den antagligen för mörkt? Underligt för när jag köpte växten så frågade jag specifikt om den kunde stå mörkt och fick till svar att - Oja det går alldeles utmärkt. Men som jag förstått det så är det inte alls rätt?

Min har börjat gulna i spetsarna på bladen, de blir bruna och liksom.. bryts ner. Ingen ohyra vad jag kan se. Vattnar inte för ofta då jag är rätt kass på att komma ihåg att vattna. slap.gif
Ammoura
Min systers man har en som är 2 meter hög och som står inne i ett rum. Rummet har fönster åt 3 håll men den här står i hörnet mot väggen utan fönster. Trivs och kommer med nya blad hela tiden.
Min är sen inköpet placerat på micron inne i köket med bara innerkruka. Dåligt med jord har den också efter att katterna dragit ner den ett par gånger. Men ger jag den bara en dutt vatten ibland så är den nöjd. Nyper bort alla blad som börjar gulna. Någon dag snart (...) ska den planteras om, lovar whistling.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon