Full version: Nytt land!
Kana
Hej alla!

Jag tänkte be er om lite råd. Vi har blivit med hus med massor av mark runtomkring, hurra! Något jag självklart ska ha är en riktig köksträdgård. Jag har lyssnat noga och insett att denna första sommar ska jag bara observera jorden och se vad som dyker upp (och så fortsätta med krukodligen, fast nu på altan iställlet för balkong).

Vad jag däremot funderar på är hur man bäst går till väga för att anlägga ett nytt land? Paret som bodde där har tidigare odlat mycket grönsaker och varit inne på biodynamisk odling, men på senare år har landet växt igen helt och växthuset förfallit.

Jag funderar på att bestämma mig för vart jag ska ha landet, gräva upp en rejäl bit (hua) och så gröngödslingsväxter som Lena Israelsson tipsar om i Handbok för Köksträdgården. Och så får de stå där över sommaren och sedan bli nergrävda till hösten?

Är det ett bra sätt att börja? Finns det mer tips? Jag vill veta ALLT :-D

K.
Susanne i Linköping
Om du har stora ytor igenvuxna grönsaksland och begränsat med tid kan du täcka en del av jorden med ljustät presenning el dyl för att ha ihjäl eller försvaga ogräs (för svåra rotogräs som exempelvis kirskål behövs marktäckning över hela den ogräsbevuxna ytan + en bit utanför). Efter ett års marktäckning är det lätt att ta bort återstående rötter, kratta till ytan och odla.

Fast kolla först så att du inte täcker över något du vill ha kvar, perenna kryddor och sånt.

En annan genväg till köksland är pallkragar, se avdelningen pallkrageklubben.

Har du däremot gott om tid och ork kan du förstås gräva på traditionellt sätt! Själv har jag aldrig hunnit med särskilda gröngödslingsväxter, men det verkar vara bra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon