Full version: Fuchsia-toppning?
Irene_L
Jag har inte haft Fuchsia förut men kunde inte låta bli att köpa sticklingarnär jag var på mässan. Kan inte så mycket om dom men har förstått att man ska toppa dom. Jag undrar nu om man ska toppa häng-fuchsia också?
mvh
Irene
Lady Hamilton
Det brukar man göra om man vill att de skall bli buskigare/tätare smile.gif
Irene_L
Jag vill gärna att de ska bli buskiga och täta så då toppar jag alla sticklingarna men jag väntar nog lite för jag har nyss planterat om dom. rolleyes.gif
mvh
Irene
emjoer
jag brukar alltid toppa mina, man skall bara tänka på att efter en toppning så fördröjer man blommningen med ca:6 veckor.
mollys_matte
Men När ska man toppa dem då?!
Finns det nån generel regel hur höga de ska var innan?
Lady Hamilton
Du avgör själv när den skall toppas smile.gif Lite beroende på vilken form du vill att den skall få. Vill du ha en mycket buskig börjar du redan efter 2-3e bladparet. annars kan du vänta lite till. Sedan går det ju att nypa ner skotten eftersom man "ser" hur man vill att den skall växa.

Vill du däremot "stamma upp" så tar du inte av toppen förrens plantan har uppnått önskad höjd. Däremot bör du låta bladen efter stammen sitta kvar, men du kan ta bort skotten som skjuter ut från stammen
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon