helle555
är det inte rätt? eller är jag helt ute och cyklar wacko.gif
helle555
alltså jag TROR at det ska vara så, inget annat biggrin.gif
kerstin z5-6
stockros inte toppas ..lejongapen är jag inget vidare på ..men jagtror det är ok med topp där ..
Betty
Perenner och bienner (fleråriga och tvååriga) växter toppas inte
Annueller (ettåriga) växter toppas.
Stockros är bienn = toppas alltså inte. Lejongap = annuell = toppas.
Du tror alldeles rätt helle555. smile.gif
stina
Och jag som tänkt toppa mina myntor som jag köpte på mässan. Dom ränner iväg så fasligt. Är det fel att göra det alltså???
Maggan H
CITAT (stina @ 29-03-2006, 14:21)
Och jag som tänkt toppa mina myntor som jag köpte på mässan. Dom ränner iväg så fasligt. Är det fel att göra det alltså???

Vad för slags myntor är det? Jag har pepparmynta o drakmynta, toppas inte. Har du möjlighet så ställ dom svalt o ljust.
noora
Myntor (olika Mentha -arter) kan toppas utan problem. Som nysådda plantor ska de kanske inte toppas, men om du har köpt plantor på mässan är det bara att toppa på. De grenar sig och blir buskigare om de toppas, det är däremot inte nödvändigt att toppa dem om man inte vill. Blomningen försenas lite om de toppas sent på säsongen. De flesta örter som odlas för bladens skull går utmärkt att toppa.

Drakmynta (Physostegia virginiana) är däremot inte en mynta (Mentha) och ska förmodligen inte toppas eftersom den odlas för blommornas skull smile.gif
stina
CITAT (Margareta Hansson @ 29-03-2006, 14:58)
CITAT (stina @ 29-03-2006, 14:21)

Vad för slags myntor är det? Jag har pepparmynta o drakmynta, toppas inte. Har du möjlighet så ställ dom svalt o ljust.

Det är - få se nu om jag kommer ihåg....

Spearmintmynta
Eau de colognemynta
Äppelmynta
Ingefärsmynta
Krusmynta
och så tror jag att det är Indianmynta, men jag är inte bombis...
kerstin z5-6
Perenner och bienner (fleråriga och tvååriga) växter toppas inte
Annueller (ettåriga) växter toppas. Visst -generelt är det så smile.gif
men
Solros är anuell men toppas inte-den har en genomgående stam -finns fler , däremot har jag aldrig sett en mynta som inte klarar toppning ....
man kanske kan våga sig på att säga att de anueller som av naturen har en lite buskigt växtsätt , de går fint att toppa

Man måste inte toppa:)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon