Jag har just satt upp en spaljé, två gånger två meter, att skyla ett fult brädesupplag. Jag försöker anlägga en latmansträdgård, så jag vill ha härdiga, lättskötta, helst självklättrande och friska växter.Nu undrar jag vad som skulle kunna vara vackert att ha att växa där på spaljén. Den står visserligen i söderläge, men strax norr om huset så den har sol enbart ett par timmar på förmiddagen och ett par på eftermiddagen. Det är zon 3. Vad gäller färg så är jag helt öppen, det finns inget annat än grönt i närheten att ta hänsyn till.
Jag tänkte mig en klätterros och en klematis eller två, när jag planerade spaljén. Säkert väldigt konventionellt, men jag har inte denna kombination sedan tidigare och bryr mig inte om konventioner. Har någon här förslag på lämpliga rosor och klematis? Jag antar att det är lämpligare med en klematis som blommar på fjolårsskotten, som man inte behöver klippa ned.
Eller kanske det finns någon annan kombination av samplanteringsväxter som blir väldigt bra och som ni vill tipsa om? Jag tar tacksamt emot förslag.
Hälsningar Mia i Stockholm