miall
Jag har just satt upp en spaljé, två gånger två meter, att skyla ett fult brädesupplag. Jag försöker anlägga en latmansträdgård, så jag vill ha härdiga, lättskötta, helst självklättrande och friska växter.Nu undrar jag vad som skulle kunna vara vackert att ha att växa där på spaljén. Den står visserligen i söderläge, men strax norr om huset så den har sol enbart ett par timmar på förmiddagen och ett par på eftermiddagen. Det är zon 3. Vad gäller färg så är jag helt öppen, det finns inget annat än grönt i närheten att ta hänsyn till.

Jag tänkte mig en klätterros och en klematis eller två, när jag planerade spaljén. Säkert väldigt konventionellt, men jag har inte denna kombination sedan tidigare och bryr mig inte om konventioner. Har någon här förslag på lämpliga rosor och klematis? Jag antar att det är lämpligare med en klematis som blommar på fjolårsskotten, som man inte behöver klippa ned.

Eller kanske det finns någon annan kombination av samplanteringsväxter som blir väldigt bra och som ni vill tipsa om? Jag tar tacksamt emot förslag.

Hälsningar Mia i Stockholm
Cecilia zon 5
Jag har en clematis alpina och en New Dawnros som får dela på spaljen. Jättevackert med blått och ljusrosa! Strunt i att det är vanligt, det är ju det för att det är så vackert!
Nästa projekt blir en röd Flammentanz som jag ska kombinera med nåt vitt klättrande.
lisen
Själv tänker jag en vacker dag skaffa mig en spalje med..... laugh.gif
Flammentanz blandat med något ORANGE wub.gif

JA, ni läser rätt. tongue.gif
Louise i Göteborg
En klätterros med så lite sol måste väljas med omsorg. Generelt behöver vita rosor mindre sol än röda, så nåt' blekt är att föredra.
Skuggtåliga klematis finns det gott om. Dom vårblommande som inte skall klippas kan bli lite för yviga för ett så här litet plank. En höstblommande som man klipper ner och sliter loss ur rosen är inte särskilt besvärligt, den håller sig ofta bättre inom ramarna.
Kaprifol är en underbar skuggklättrare.
Dessa är nog klätterväxternas heliga treenighet, en kombination som aldrig slår fel.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon