Jag har då aldrig varit med om det i alla fall.
Åkte till affären på förmiddagen, och då stod en tjädertupp på trottoaren och kollade folk och bilar som passerade.
Verkade inte det minsta rädd.
Mitt på en genomfartsled nära affärer och liknande.
Gossen Ruda
29-03-2006, 15:32
Det är snart dags för tjäderspelet då tupparna bara har höns i skallen. Dom kan bli helt tossiga då. Gäller även andra tvåbeningar.
Lars-Olof Arvids
29-03-2006, 15:39
Den måste ha varit spelgalen! En del tjädertuppar blir det nu när det är speltid, antagligen för att de har överskott av något hormon. Då ser de allt möjligt som rivaler och kan gå till anfall mot folk, djur, bilar, ja i stort sett allt som rör sig. Dessutom är de stora och har en väldig kraft, så det är bäst att se upp! Att de hamnar mitt i centrum bland affärer o s v är verkligen inte vanligt - det bästa skulle nog vara att fånga in tuppen och släppa honom i något mer öde skogsområde.
För kanske 10-15 år sedan, när jag jobbade i Tiveden, hade vi en sådan spelgalen tjädertupp som var framme och bråkade. Ibland blev det rena cirkusen, t ex när tjädern flaxade in i hantverksboden och skrämde slag på tanterna som jobbade där, och när Gösta Hjerpe (!) vid kolmilan fick ge tjädern en orre gång på gång. Själv gick jag ofta med sopskyffeln i ena handen och kameran i den andra, och fick riktigt bra bilder på den galna tjädern. Så småningom fångades den in och kördes till ett mer ödsligt område en bra bit bort, och kom inte tillbaka så vitt jag vet.
Olle
CITAT (Gossen Ruda @ 29-03-2006, 16:32)
Det är snart dags för tjäderspelet då tupparna bara har höns i skallen. Dom kan bli helt tossiga då. Gäller även andra tvåbeningar.

Det förekommer även att tjäderhöor kommer till bebyggelse på våren. Men de är inte aggresiva som tupparna kan vara.
Rapchic
09-04-2006, 11:50
tjädrar brukar inte finnas i städer...
den har antagligen blivit matad av människor och vant sig vid människor
och han letade väl mat...... människorna har ju klivit in på deras revir så att det finns ingen plats för djuren i skogen så dom blir tvingad att vara i bebyggelse....
det är därför det blir mer och mer djur i stan
Lars-Olof Arvids
10-04-2006, 09:59
Rapchic får ursäkta, men jag tror inte att människor matar tjädrar. Känner någon till något exempel på det? På vintern lever tjädrarna nästan helt av tallbarr, vilket det knappast är någon brist på. Däremot är det stor brist på sådan gammelskog de vill ha för sina spelplatser. Det är med stor säkerhet hormonrubbningar i kombination med vilsenhet i vårt produktionslandskap som gör att tjädrar ibland dyker upp där de inte borde vara.
Olle
Rapchic
10-04-2006, 12:54
jag vet inte så mkt om fåglar... men min pojkvän däremot....
kan fråga honom...
Rapchic
10-04-2006, 15:10
han säger: vi matar alltid djur och fåglar även om det är omedvetet...
om man inte kastar mat åt dom så har man ju sopor som dom kan gå igenom och hitta mat i...
min pojkvän hade bevis om det behövs
det finns många dokumentärer om det
min pojkvän har själv matat tjädjar och känner minst tre till i kommunen som gör det
Lars-Olof Arvids
10-04-2006, 15:23
Det är riktigt att många fåglar och andra djur letar mat bland sopor och annat vi kastar omkring oss. Men anser du verkligen att tjädern hör dit? Och kan du lägga ut någon bild på när din pojkvän eller någon annan matar vilda tjädrar?
Olle
Rapchic
10-04-2006, 18:53
det var nog på tiden då han var mer aktiv fågelskådare....
då tog han mest kort på bara fåglar eftersom han var ensam ute i skogen
+ jag har ingen scanner så det skulle vara svårt eftersom det var före digitalkameran (åtminstånde före det var vanligt)
CITAT (Rapchic @ 09-04-2006, 12:50)
tjädrar brukar inte finnas i städer...
den har antagligen blivit matad av människor och vant sig vid människor
och han letade väl mat...... människorna har ju klivit in på deras revir så att det finns ingen plats för djuren i skogen så dom blir tvingad att vara i bebyggelse....
det är därför det blir mer och mer djur i stan
Jag bor inte i en stad direkt.
Ett mindre samhälle.
Men det är inte särskilt expansivt, så i detta fallet handlar det inte om att människan har klivit in på deras revir.
Den här bebyggelsen har funnits sen före sekelskiftet.
Två dagar efter jag skrev detta inlägg såg jag ytterligare en som skruttade omkring här utanför mitt staket.
Den såg ju inte direkt ut att söka efter mat.
Såg väl mer ut som en pippi på söndagsprommis
Rapchic
10-04-2006, 19:39
men vi kommer in på deras revir... kan ha varit nån som byggt ett hus på deras revir och dom villsöka nytt...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.