Full version: Blomman för dagen
Barbro
Vad gör vi för fel? Varje år! Plantan kommer upp ca 1 dm sedan mjuknar den, gulnar och vissnar!
Utförlig beskrivning på odling av Blomman för Dagen önskas. Två ggr har jag bett en handelsträdgård odla den till mig och han fick samma problem. Sen läste jag någonstans vad det berodde på men hitter det inte. HJÄLP! please.
kerstin z5-6
jag kan odla upp åt dej smile.gif Men du bor väl för långt bort kanske
En sort jag rek. som är väldigt lättgrodd o tålig är Ipomoea nil , täcker stora ytor snabbt och har stora murgröneblad
vet inte hur lätt det är att få tag på frö

När börjar du ? det är bättre att dra dem senare om de ska ut -början maj är lämpligt -varm dragfri ljus men inte stark sol ..plast över sådden tills det grott utskolning efter två tre karaktärsblad ..
Har inte hört att den skulle vara knepig
Problemet du beskriver låter som övervattning .. men kan vara något annat med förstås
Irene_L
Jag har inte heller upplevt att de ska vara svåra.
Så här gör jag: Först gör jag en liten skåra i fröskalet, sedan lägger jag fröna i vatten över natten. Sår sedan fröna grunt. Har såjord ett tunt lager överst i krukan, planteringsjord resten.Plast över. Ställer under lysrör eller i ljust fönster. Vattnar. Tar bort plasten när de har kommit upp. Känner på jorden och vattnar när den känns torr. Skolar om när de fått två karaktärsblad. Blompinne att klättra på. Toppar efter ca fyra karaktärsblad. Brukar sen växa som sjutton.
Hoppas det lyckas för dig!! smile.gif
mvh
Irene
Index_67
När jag läser att ni täcker blomman för dagen så undrar jag ,jag har inte täckt mina har nu fyra olika - och dom kommer upp fint utan att täcka , är det viktigt med det??? annars vet jag att dom tidigare som jag haft har jag vattnat ihjäl .
maloppa
Även jag har sått Ipomea trocolor och I. alba för första gången i år. Har fått för mig att de är svårgrodda och på odlingsanvisningen stod att man skulle förså dem feb - april.

Jag sådde mina fyra o fyra i krukor m planteringsjord och såjord längst upp. Vattnade och beredde mig med tålamod, sådde i söndags - tre dagar senare kom de upp och idag är de nästan 3 cm höga, hjälp. Får slänga ut dem under lysrören i förrådet och hoppas de bromsar sig lite. Jag trodde som sagt att de skulle ta tid på sig.

Kul att något gror tidigare än man hade förväntat sig, trots att det kanske innebär lite problem. Hoppas mina inte blir rangliga, ska ta till mig det med ljus o så småningom gödning som stod i en annan tråd här. tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon