Annika S
29-03-2006, 20:17
Är det någon som har tips hur man lyckas få gunnera-fröna att gro? Jag har till och med satt sådden i ett gammalt akvarium med timerbelysning och ser att temperaturen ligger på 24 grader... Det jag missade var att lägga fröna på ytan , de ligger med ett litet jordtäcke...
Är det någon som har lyckats? Hur lång tid tog det?
kerstin z5-6
29-03-2006, 20:21
Annika S
29-03-2006, 20:35
Död gris?
Jag vet om att de inte är så vintertåliga utan att man bör täcka dem...Vi har massor med löv... kan det räcka? Om jag först skapar en liten hage av hönsnät runtom som jag sedan fyller? Tänker plantera dem vid en å. Ja om det nu blir något...inte ett livstecken just nu.
Helen i Piteå Zon 5
29-03-2006, 21:15
Jag har testat frösådd, det grodde flera, men sakta men säkert tynade groddarna bort. En trädgårdsvän odlar den i kruka, ute sommartid, svalt vintertid

på bilden ser du den i krukan
http://www.alltomtradgard.se/forum/albums2...nyauteplats.gif
kerstin z5-6
29-03-2006, 21:36
så här ska det vara enligt min kompis Kenneth K
"
En gammal engelsk skröna om plantering av Gunnera säger att den bästa förberedelsen är att bottna i planteringsgropen med en självdöd luffare. En bekant till mig som tänkte plantera Gunnera hade hört om detta men insåg att frekvensen självdöda luffare nuförtiden är klart lägre än vid herrgårdarna i det viktorianska England. Eftersom han är en initiativrik person, som inte lätt låter sig nedslås av mindre svårigheter, kom han på att en självdöd gris borde kunna vara en fullgod ersättning. Frågan är bara var man får en självdöd gris ifrån?
Efter viss efterforskning fick han kontakt med en veterinär som erbjöd sig att ställa en gris till förfogande mot stor diskretion. Grisen hämtades en mörk kväll och placerades efter konstens alla regler längst ned i den djupa planteringsgropen. Ovanpå det en kompostrik jord med mycket halvförmultnat material och slutligen en näringsrik planteringsjord och Gunneran kunde komma på plats.
Om det beror på grisen eller en i övrigt exemplarisk skötsel men i dag ca 10 år senare är Gunneran ett verkligt praktexemplar. Jag har lovat att inte avslöja något mera om det här, så jag kan tyvärr inte ge fler detaljer men jag intygar att alltsammans är helt sant! Däremot vill jag absolut inte rekommendera en kopiering. "
Täckning på vintern brukar innefatta allt från halm till specialbyggda trähus ..
Har sett på nåt mer ställen att man använde slaktavfall i planteringsgropar..tror det var i "Haven i Hune"...
Och detär klart...det måste vara perfekt gödning...
Ska kanske börja sälja det och sånt jag rensar ur frysen..finns det nån marknad tro?
Annika S
31-03-2006, 18:49
Jisses. Jag har 20-talet småkrukor med gunnerafrön i mitt "akvarie", om något av dem gror och blir en planta verkar det som om jag har lite jobb framför mig... Men som sagt ännu händer ingenting...
Jo mina Mexikohattar har grott och likaså mina lavendel och rudbeckior, så något har iallafall hänt bland sådderna!
Saturnus
31-03-2006, 18:52
Har envist provat i fyra år men har ikke lykkes med å få til planter.
Nu er det slut på den testen. Kjöper en.
Annika S
11-04-2006, 20:06
Det händer fortfarande ingenting. Men det är väl bara att vänta...Det här med gödning av gunneran..det är väl inte så att fröna skulle satts i annan jord än såjord? Det är väl först när om de kommer upp som man senare skall börja göda?
Annika
kerstin z5-6
11-04-2006, 21:52
japp -det är först när de grott ...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.